تداوم ریزش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت بلیت هواپیما ارزان می شود

رئیس سازمان خصوصی چرا بازداشت شد؟

چرا تور اسپانیا بهترین تور گردشگری است؟

16 روز تا حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

قبض برق را چگونه پرداخت کنیم؟

صرافی ها دلار را چند می فروشند؟

قیمت خودرو های پرفروش در ۲۴ مرداد ۹۸

قیمت کیف و کاور گوشی در بازار

آیا پرونده مسکن مهر تا پایان سال بسته می شود؟

بورسیه های جنجالی و انفصال از خدمت دو رئیس دانشگاه

فرصت ۶ ماهه برای سامان دهی ۷ میلیون کارت خوان بی هویت

دیدگاه کارشناسان اقتصادی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی چیست؟/آیا «تورم» مقابل حذف صفر پول می ایستد؟

مشکل ۶۰ میلیاردی فدراسیون فوتبال!

آمادگی جنرال موتورز و فورد برای رکود احتمالی اقتصادی

قطعه سازان شکایت خود را به مجلس ببرند/چرا خودروسازان عمدا قطعه را وارد می کردند؟

مدیرعامل سایپا ممنوع الخروج شد؟

قیمت رقابتی پرشیاخودرو برای خودروهای نو BMW

پوری حسینی از سازمان خصوصی سازی رفت

نحوه تهاتر بدهی های دولت، اشخاص غیر دولتی و بانک ها

بررسی پرونده واگذاری ایران ایرتور در مجلس

روغن"ترانسفورماتور توزیع" در سال رونق  تولید در ایرانول ساخته شد

چالش های اصلی صنعت با نظام مالیاتی

رمز ارزها چقدر بر زندگی مردم تاثیر دارند؟

عرضه محصولات جدید ایرانول با بالاترین سطح کیفی

هفت پیشنهاد گمرک برای حل مشکل واردکنندگان

بورس تهران رکورد زد

ماجرای ناکامی سارقان بانک صادرات

قیمت خودرو های پرفروش در ۱۳ مرداد

ایرانی ها چقدر خانه در ترکیه خریدند؟

هشدار یک نماینده درباره دلالی ارزی در مرز شلمچه

ثبت نام مشمولان متقاضی امریه سربازی در قوه قضائیه

ماجرای رضایت گرفتن از خانواده استاد به کجا رسید؟

واکنش ضرغامی به تعطیلی روزنامه وطن امروز

جزئیات شیوه سرمایه گذاری در سوریه

تداوم فروش های بی اثر خودروسازان در بازار/آیا قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می شود؟

زنگ هشدار برای ایران به صدا درآمد/بازرسی FATF از نظام بانکی و مالی امارات

جای سرویس بانک کاملا مجازی در ایران خالی است

رکوردشکنی قیمت مسکن در دولت دوازدهم

چرا نفت ۱۰۰ دلاری نشد؟

کد خبر : ۱۵۲۰
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

آدرس خطا از مصرف بنزین 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از افزایش ظرفیت پالایشی کشور خبر داده است. موضوعی که در شرایط تحریم به کمک آمده و بخشی از نفت کشور را که نمی توان صادر کرد، به مصرف داخل رسانده است. اما موضوع نگران کننده این است که همزمان با افزایش ظرفیت پالایشی کشور مصرف فرآورده هایی چون بنزین و گازوئیل نیز افزایش یافته است. بنابراین ظرفیت صادرات فرآورده های نفتی همراستا با افزایش تولید داخلی رشد نکرده است. بر این اساس، افزایش ظرفیت پالایشی نتوانسته تمام و کمال جایگزین صادرات نفت خام شود و درآمدهای نفتی کشور را حفظ کند. 

آدرس خطا از مصرف بنزین 

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، آن طور که علیرضا صادق آبادی عنوان می کند، ظرفیت پالایش کشور از ۵۵/ ۱ میلیون بشکه در ابتدای سال ۹۶، به ۱۵/ ۲ میلیون بشکه در روز در خرداد سال جاری رسیده که به معنای افزایش ۶۰۰ هزار بشکه ای ظرفیت پالایشی کشور در این بازه زمانی است. بنابراین در این بازه زمانی ۶۰۰ هزار بشکه از ظرفیت صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور کاسته شده که در شرایط تحریم اهمیت ویژه ای دارد. با این حال، نگاهی به رشد مصرف تنها فرآورده بنزین نشان از افزایش بیش از ۲۰ درصدی این سوخت از ابتدای سال ۹۶ تا حال حاضر دارد. به گفته صادق آبادی متوسط مصرف بنزین در حال حاضر به ۹۴ میلیون لیتر در روز رسیده در حالی که میزان مصرف در اوایل سال ۹۶ حدود ۷۸ میلیون لیتر در روز بوده است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه هم اکنون متوسط میزان مصرف بنزین کشور حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز است، اعلام کرده ظرفیت تولید این محصول در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، نبودن محلی در بخش هزینه های بودجه کشور برای واردات بنزین یا در بخش درآمد بودجه از محل صادرات این سوخت را عامل اصلی بی توجهی سیاست گذاران نسبت به هشدارهای افزایش مصرف می داند. این اظهارات خود نشان از آدرس خطایی دارد که سال ها از سوی سیاست گذاران و مسوولان از مصرف بنزین داده شده و نتیجه آن مقاومت جامعه در برابر هرگونه اصلاحی در قیمت و الگوی مصرف است. در واقع مقایسه و ایجاد ارتباط کاذب بین «میزان مصرف» با «میزان تولید» بنزین و تلاش برای برنده شدن «میزان تولید» در رقابت با «مصرف» به ایجاد این تفکر منجر شده «تا جایی که تولید افزایش یابد می توان به مصرف ادامه داد.» این در حالی است که اصولا مصرف و تولید دو مقوله جدا از هم هستند و پارامترها و فاکتورهای اثرگذار بر آنها کاملا متفاوت است. در تولید پارامترهایی چون سرمایه گذاری، در دسترس بودن مواد اولیه و... دخیل است در حالی که میزان مصرف معلول پارامترهایی چون رشد اقتصادی، میزان بهره وری و... است. مقایسه میزان تولید و مصرف بنزین به این بهانه که ما خود تولیدکننده نفت خام هستیم همان قدر خطا است که کشوری چون برزیل به دلیل اینکه بزرگ ترین تولیدکننده قهوه جهان است میزان مصرف خود را با تولید قهوه مقایسه کند و انتظار رود که در سطح تولید به مصرف قهوه بپردازد.

آدرس خطا با گاز چه کرد

دادن آدرس خطا نه تنها به تشکیل یک باور غلط در بین عموم مردم منجر شده است بلکه خود انحرافات بسیاری در سیاست گذاری ایجاد می کند. این تجربه ای است که در موضوع تولید و مصرف گاز کشور نیز رخ داده است. این باور که چون دارای بزرگ ترین ذخایر گازی جهان هستیم پس اولویت تولید گاز مصرف در داخل کشور است و ایجاد ارتباط بین تولید و مصرف این سوخت موجب شده با وجود اینکه ایران سومین تولیدکننده گاز جهان است هیچ جایگاهی در بازار صادراتی این کالا نداشته باشد. چراکه سرانه مصرف داخلی گاز کشور هیچ تناسبی با آمارهای جهانی ندارد. در مقابل گاز ارزان به کاهش بهره وری شرکت های داخلی منجر شده به طوری که در حال حاضر اگر قیمت این سوخت را به قیمت های عرف بازارهای این کالا نزدیک کنیم بخش های بسیاری از صنعت کشور از سودهی خارج می شوند. به این معنا که بخش های مختلف صنعت در ایران تنها با رانت قیمتی گاز سر پا ایستاده و بخشی از اشتغال با سوختن گاز در قیمت های پایین ایجاد شده است. از سوی دیگر قیمت پایین به رشد مصرف خانگی گاز نیز منجر شده است یا اینکه گاز در محل هایی استفاده می شود که در الگوی جهانی چندان متداول نیست. بنابراین مصرف بهینه با الگوی مصرف در ایران فاصله بسیاری دارد. مقایسه مصرف و تولید بنزین نیز در نهایت به ایجاد این تفکر منجر شده که چون ما خود دارنده ذخایر نفتی هستیم پس می توانیم تا سطح تولید به مصرف ادامه دهیم. بنابراین در مصرف بنزین نیز این خطا ایجاد شده و بی توجهی به بهره وری به ایجاد مصرف کاذب منجر شده است. به طور مثال بخشی از آنچه که در آمار مصرف بنزین قید می شود به شکل قاچاق از کشور خارج می شود یا اینکه بخشی از اشتغال کشور با بنزین ارزان ایجاد شده است، به این معنا که بنزین با کمتر از یک دهم متوسط جهانی به فروش می رسد تا برای بخشی از جامعه شغل ایجاد شود. بنابراین مقایسه میزان مصرف و تولید از اساس مشکل دارد و طرح این پرسش که چقدر می توان تولید و مصرف کرد، دادن آدرس غلط است. برای رسیدن به برآورد از میزان مصرف باید سرانه بنزین را با سرانه جهانی مقایسه کرد. حتی برای رسیدن به برآوردهای دقیق تر از شدت مصرف باید میزان سرانه مصرف در جامعه شهری را محاسبه کرد. طرح آدرس خطا از این نظر حائز اهمیت است که به مقاومت عموم مردم در برابر اصلاح قیمت ها و الگوی مصرف منجر شده.

ستاره اهرم رشد تولید بنزین

صادق آبادی در بخش دیگری از اظهارات خود از افزایش ظرفیت پالایشی کشور و رسیدن به ۴/ ۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سال خبر داده است. بر این اساس او اعلام می کند ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی که تحریم های یکجانبه آمریکا می توانست مانع ورود آن به بازارهای جهانی شود، در داخل کشور پالایش و به فرآورده های با ارزش افزوده بالاتر تبدیل خواهد شد.

صادق آبادی با بیان اینکه بخش بزرگ و مهمی از افزایش ظرفیت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مدیون پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، بهره برداری از فاز چهارم این پالایشگاه را مهم ترین اهرم افزایش ظرفیت پالایشی کشور عنوان می کند. او در ادامه چگونگی ساخت فاز چهارم این پالایشگاه را در این مدت کوتاه تشریح کرد.

به گفته معاون وزیر نفت، ابتدا با کمک چند مشاور حقیقی و حقوقی و سازندگان تجهیزات، ظرفیت های مازاد را در پالایشگاه ستاره خلیج فارس شناسایی و با چند تغییر در تجهیزات مختلف (کوره ها، مبدل های هوایی، پمپ ها، برج ها و...) ظرفیت اسمی سه فاز از ۳۶۰ هزار بشکه به ۴۸۰ هزار بشکه رسانده شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه هم اکنون مرحله اول فاز چهارم اجرا شده و ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ۳۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است، افزود: در ماه آینده این میزان به ۴۲۰ هزار بشکه و در مهر به ۴۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته صادق آبادی تا پایان امسال با خرید تجهیزات مورد نیاز ظرفیت پالایش میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۴۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. علاوه بر فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی را به ظرفیت پالایش کشور اضافه کرده است، ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام نیز در پالایشگاه های آبادان، اصفهان، تهران، اراک، شیراز و بندرعباس اضافه شده است.

به گفته معاون وزیر نفت سیاست هایی که در ادامه مسیر افزایش دریافت خوراک برای جذب حداکثری نفت خام و میعانات گازی در پالایشگاه ها دنبال می کنیم دریافت و پالایش میعانات گازی را از ۴۵۰ هزار بشکه به ۵۰۰ هزار بشکه و نفت خام را از حدود یک میلیون و ۷۰۰ به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند.

پایان پیام/

کلید واژه :

علیرضا صادق آبادی

،

مصرف بنزین

،

صادرات نفت خام

،

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی

ثبت نظرات
captcha