تداوم ریزش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت بلیت هواپیما ارزان می شود

رئیس سازمان خصوصی چرا بازداشت شد؟

چرا تور اسپانیا بهترین تور گردشگری است؟

16 روز تا حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

قبض برق را چگونه پرداخت کنیم؟

صرافی ها دلار را چند می فروشند؟

قیمت خودرو های پرفروش در ۲۴ مرداد ۹۸

قیمت کیف و کاور گوشی در بازار

آیا پرونده مسکن مهر تا پایان سال بسته می شود؟

بورسیه های جنجالی و انفصال از خدمت دو رئیس دانشگاه

فرصت ۶ ماهه برای سامان دهی ۷ میلیون کارت خوان بی هویت

دیدگاه کارشناسان اقتصادی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی چیست؟/آیا «تورم» مقابل حذف صفر پول می ایستد؟

مشکل ۶۰ میلیاردی فدراسیون فوتبال!

آمادگی جنرال موتورز و فورد برای رکود احتمالی اقتصادی

قطعه سازان شکایت خود را به مجلس ببرند/چرا خودروسازان عمدا قطعه را وارد می کردند؟

مدیرعامل سایپا ممنوع الخروج شد؟

قیمت رقابتی پرشیاخودرو برای خودروهای نو BMW

پوری حسینی از سازمان خصوصی سازی رفت

نحوه تهاتر بدهی های دولت، اشخاص غیر دولتی و بانک ها

بررسی پرونده واگذاری ایران ایرتور در مجلس

روغن"ترانسفورماتور توزیع" در سال رونق  تولید در ایرانول ساخته شد

چالش های اصلی صنعت با نظام مالیاتی

رمز ارزها چقدر بر زندگی مردم تاثیر دارند؟

عرضه محصولات جدید ایرانول با بالاترین سطح کیفی

هفت پیشنهاد گمرک برای حل مشکل واردکنندگان

بورس تهران رکورد زد

ماجرای ناکامی سارقان بانک صادرات

قیمت خودرو های پرفروش در ۱۳ مرداد

ایرانی ها چقدر خانه در ترکیه خریدند؟

هشدار یک نماینده درباره دلالی ارزی در مرز شلمچه

ثبت نام مشمولان متقاضی امریه سربازی در قوه قضائیه

ماجرای رضایت گرفتن از خانواده استاد به کجا رسید؟

واکنش ضرغامی به تعطیلی روزنامه وطن امروز

جزئیات شیوه سرمایه گذاری در سوریه

تداوم فروش های بی اثر خودروسازان در بازار/آیا قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می شود؟

زنگ هشدار برای ایران به صدا درآمد/بازرسی FATF از نظام بانکی و مالی امارات

جای سرویس بانک کاملا مجازی در ایران خالی است

رکوردشکنی قیمت مسکن در دولت دوازدهم

چرا نفت ۱۰۰ دلاری نشد؟

کد خبر : ۱۶۷۷
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

تداوم فروش های بی اثر خودروسازان در بازار/آیا قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می شود؟

اگرچه هر چند روز یکبار، خودروسازان طرح هایی را برای فروش محصولات خود در بازار اجرا می کنند، اما به نظر نمی رسد که اجرای آنها تاثیری بر بازار داشته باشد؛ چراکه دوباره قیمت ترمز بریده است.

تداوم فروش های بی اثر خودروسازان در بازار/آیا قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می شود؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را مکلف کرده تا حداقل ۲۰ درصد تولید روزانه خود را به صورت فروش های فوری به بازار عرضه کنند. طرحی که اگرچه هفته های متمادی است که از سوی خودروسازان اجرایی می شود؛ اما نه تنها مصرف کنندگان امیدی به موفقیت در ثبت نام برای خرید خودرو ندارند بلکه این فروش ها تا اینجای کار تاثیر چندانی در بازار خودرو و کاهش قیمت نگذاشته است.

موضوع البته برگزاری موفق یا ناموفق این پیش فروش ها نیست؛ بلکه اصل قضیه این است که بسیاری از مردم عادی به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست امکان ثبت نام برای خودروهای اعلامی از سوی خودروسازان را ندارند و معمولا کمتر کسی در شرایط عادی می تواند در موعد زمانی مقرر وارد سامانه شده و مراحل ثبت نام خود را کامل کند

البته خودروسازان بر این باورند که سامانه مشکل خاصی ندارد و ثبت نام در آن صرفا به صورت تصادفی صورت می گیرد و عامل انسانی در آن دخیل نیست؛ اما تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو در تماس با خبرگزاری مهر عنوان می کنند که موفق به ثبت نام خودرو به این شیوه نشده اند؛ این در حالی است که این روزها پارکینگ برخی منازل مسکونی یا پارکینگ های عمومی انباشته از خودروی صفرکیلومتر شماره گذاری شده است و صاحبان آنها منتظر پیدا شدن خریداری با قیمت بالا یا بالا رفتن قیمت در سطح عمومی بازار هستند.

اکنون اما نوسانات سینوسی قیمت در بازار خودرو ادامه دارد و هر چند روز یکبار، قیمت کاهش اندکی یافته و مجدد بالا می رود؛ به نحوی که به نظر نمی رسد علیرغم کاهش نرخ ارز، روان تر شدن فرآیند تولید قطعات خودرو و ترخیص برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان از گمرکات، خودروسازان قصد کاهش قیمت داشته باشند تا به تبع آنها، بازار هم مطابق با فرمول وزارت صنعت، معدن و تجارت روند کاهشی قیمت را در پیش گیرد.

نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است که قیمت خودروسازان ۵ درصد زیر حاشیه بازار تعیین می شود و البته این حاشیه بازار هم باید نرخ معقول و منطقی داشته باشد تا بتوان امیدوار بود که در بازار اثرگذار باشد؛ ولی آنچه که به صورت عملیاتی در بازار مشاهده می شود، نرخ های اعمال شده از سوی خودروسازان است که بعضا با برخی افزایش ها مواجه است و به نظر می رسد که در برخی موارد، این خودروسازان هستند که از حاشیه بازار تبعیت می کنند.

گزارش میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که برخی انواع خودروها نسبت به هفته گذشته با افزایش مجدد قیمت مواجه شده و البته برخی فعالان بازار، علت آن را قیمتهای اعلامی از سوی خودروسازان می دانند؛ البته برخی از این نرخ ها از سوی خودروسازان اصلاح و اعلام شد که مشکل نرم افزاری بوده و قیمت خودروها افزایشی نداشته است، در حالیکه همین اعلام چند ساعته قیمت هم به بازار سیگنال هایی را مخابره کرد که در نهایت به ضرر مصرف کنندگان تمام شد و تنها دست دلالان را در این رابطه بازگذاشت.

به هر حال قیمت خودرو همچنان در بازار حباب دارد و بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رفتار خودروسازان در بازار و اصلاح شبکه فروش خودرو به طور قطع می تواند این بازار را سامان دهد.

خودروسازان برآوردهای فروش خود را افزایش دادند

بر اساس آخرین آماری که به تازگی منتشر شده است، خودروسازان پیش بینی کرده اند که امسال علیرغم اینکه بسیاری از بازارها دچار رکود هستند، فروش بیشتری داشته باشند؛ اما این فروش بیشتر که در نتیجه تولید بیشتر خواهد بود، به طور قطع با چشم انداز سودآوری طراحی شده و به نظر نمی رسد که قیمت خودروها وضعیت بسامانی را تجربه کند؛ کما اینکه امسال که به گواه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور بیشتر شده و بخشی از افت تولید سال ۹۷ هم جبران شده است، قیمت خودرو همچنان بالا است و نسبت به سال گذشته، از افزایش بیشتری برخوردار است.

بر اساس اعلام ایران خودرو، برآورد فروش امسال این خودروساز ۵۸۰ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد را نشان می دهد؛ اما همین میزان فروش نسبت به سال ۹۶ از رشد ۱۷.۵- درصدی برخوردار بوده است.

در عین حال گروه خودروسازی سایپا نیز پیش بینی کرده تا در سال جاری ۴۸۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو به فروش برساند که فروش آن نسبت به سال ۹۷ معادل ۶۱.۷ درصد و نسبت به سال ۹۶ نیز ۶.۴ درصد افزایش دارد. این در حالی است که قیمت خودروهای هر دو خودروساز در سال جاری نسبت به سال گذشته، با افزایش مواجه بوده و تا حدودی تب تقاضا نیز فروکش کرده است.

همچنین پارس خودرو نیز پیش بینی کرده تا در سال جاری ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو به فروش برساند که نسبت به سال ۹۷ معادل ۳ درصد رشد و نسبت به سال ۹۶ کاهش ۳۹.۷ درصدی داشته است. طبق پیش بینی این مجموعه، فروش پراید این شرکت در سال جاری به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید. با توجه به برآورد پارس خودرو، فروش پراید طی امسال و نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۸ هزار دستگاه رشد خواهد کرد که نشان از صعود ۳۶.۵ درصدی دارد.

کلید واژه :

وزارت صنعت

،

قیمت خودرو

،

خودرو

،

خودروسازان

ثبت نظرات
captcha