جزئیات سرقت میلیاردی از منزل یکی از نمایندگان

بازی جدید بانک ها برای پرداخت نکردن وام ازدواج جوانان

رقم واقعی فرار مالیاتی پزشکان چقدر است؟

طرحی برای افزایش کیفیت بنزین

آمار بانک مرکزی از قیمت مسکن

وزیر اقتصاد خواستار کمک مردم به دولت در جنگ اقتصادی شد

با زندگی مردم چه کردیم؟

روند کاهشی قیمت انواع میوه ادامه دارد

کارنامه تجدیدی بازار مسکن در نیمه اول ۹۸

چگونه وام بگیریم؟

گرانفروشی برنج در سایه سکوت دستگاه های نظارتی

ابلاغیه فدراسیون فوتبال برای پرسپولیسی ها

مخالفت مجلس با حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول

پاسخ وزارت نفت به خبر افزایش قیمت بنزین

چه کسانی قطعا پیامک حذف یارانه را دریافت خواهند کرد؟

اجرای 27 طرح جدید پتروشیمی تا سال 1400

تا سال 1404 تنوع تولیدات پتروشیمی به 105 محصول خواهد رسید

تاثیر منفی تغییرات نرخ ارز در تولید شکر

تحلیلی تاریخی از تحریم بانک مرکزی/ تحریم جدید آیا تاثیری بر اقتصاد دارد؟

اطلاعیه جدید بانک مرکزی درباره ارز زائران اربعین

بازار مسکن در مهر ۹۸ چگونه خواهد بود؟

بخشودگی جرایم مالیاتی مشروط به پرداخت بدهی ها تا پایان مهر

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست آغاز به کار کرد

ناشنیده هایی از جوانی که مقابل کاخ سفید مداحی کرد

برترین مراکز مالی جهان کدامند؟

واکنش بورس های جهانی به کاهش نرخ بهره در آمریکا

حداقل و حداکثر نرخ زعفران اعلام شد

چگونگی نحوه محاسبه و تسویه حساب در سامانه "تهران من"

قیمت آپارتمان های نُقلی در تهران

چگونه می توان از چرخه مخرب نفتی فرار کرد؟/آیا می توان به عدم تعادل های اقتصاد پایان داد؟

امسال ارز اربعین چگونه ارائه خواهد شد؟

چقدر از کارت سوخت استقبال شد؟

شیرین کردن آب دریا چقدر می تواند مشکل کم آبی را در کشور بر طرف کند؟

هشدار دادستانی به زائران اربعین درباره بلیت های ارزان

لاکچری ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۹

هزینه صرفه جویی چاپ قبض برق چه می شود؟

وصیت عجیب رونالدو درباره نوشته روی سنگ قبرش!

نگاهی به عملکرد صادراتی ایران در ۲۰۱۹

هشدار مجدد اردوغان درباره منطقه امن

واکنش ژاپن به ادعای نقش ایران در ماجرای آرامکو

کد خبر : ۱۸۲۲
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

شیرین کردن آب دریا چقدر می تواند مشکل کم آبی را در کشور بر طرف کند؟

۲ درصد از شیرین سازی آب دریا در دنیا متعلق به ایران است که با وجود هزینه های زیاد موجب حفظ آب شیرین در کشور می شود.

شیرین کردن آب دریا چقدر می تواند مشکل کم آبی را در کشور بر طرف کند؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، شیرین کردن آب دریا چقدر می تواند مشکل کم آبی را در کشور برطرف کند؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیاز به آب شیرین یک نیاز اساسی برای بقاست و بخش عمده ای از سطح سیاره زمین (بیش از ۱٫۵ میلیون کیلومتر مکعب) را آب فرا گرفته است که نزدیک به ۹۷ درصد این آب ها شور و غیر قابل نوشیدن هستند و ۳ درصد باقی مانده به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب ها و بر فراز قله کوه ها وجود دارد.
طبق مطالعات صورت گرفته هم اکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان با کمبود منابع آب شیرین مواجه هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، این مقدار به بیش از ٪۶۰ برسد؛ تغییر در سبک زندگی مردم، رشد سریع جمعیت جهان، افزایش فعالیت های صنعتی و افزایش آلاینده هاست از دلایل آلوده کردن آب شیرین در جهان است.

کشور ایران با در بر داشتن یک درصد جمعیت جهان تنها حدود ۰.۳۶ درصد از آب شیرین قابل استفاده را در اختیار دارد که طبق تخمین های به عمل آمده حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب است که حدود ۷۰ درصد آن برداشت شده و حداکثر تا ۸۵ درصد قابل برداشت می باشد

منابع آب شیرین در کره زمین با سرعتی حدود ۲۰۰ میلیارد مترمکعب بر روز در حال مصرف است؛ از این ارقام می توان نتیجه گرفت که نزدیک به یک پنجم جمعیت جهان با کمبود یا نبود آب آشامیدنی مطلوب مواجه هستند از همین رو یکی از گزینه های مطرح برای مقابله با بحران کم آبی، شیرین کردن آب دریا ها و نمک زدایی از آنهاست.

هم چنین از دلایل بروز ۸۰ درصد بیماری ها می توان به استفاده از آب ناسالم اشاره کرد که یک سوم آمار مرگ ومیر در کشور های درحال توسعه به دلیل عدم دسترسی به منابع آب شیرین سالم و کافی اتفاق می افتد.

صرفه جویی در مصرف آب و اقداماتی مانند کاهش تلفات انتقال میتواند راه حل مناسبی برای کاهش مصرف آب باشد، اما با توجه به رشد روز افزون جمعیت در کشور ما کافی نیست.

آمار نهاد های بین المللی نظیر بانک جهانی نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد از شیرین سازی آب دریا در دنیا متعلق به منطقه خاورمیانه است، اما از این ۶۰ درصد هم فقط ۲ درصد سهم ایران است و بخش اعظمی از این ظرفیت ها به کشور هایی نظیرعربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت تعلق دارد.

باید توجه داشت که کشور ما طبق دسته بندی اقلیمی جزو مناطق خشک محسوب می شود؛ هم چنین مدیریت و برنامه ریزی های اشتباه در سال های اخیر موجب خشک شدن آب دریاچه ها و صدمه به کشاورزی شده است.

کاهش بارندگی در کشور، خشک شدن چشمه ها و سفره های زیر زمینی و شور شدن آب های زیرزمینی تهدیدی جدی برای زندگی روزمره انسان است به همین دلیل دریا ها پایدارترین منابع آب محسوب می شوند.

حال این مسئله مطرح می شود که شیرین کردن آب دریا ها چه مزایایی دارد که با جود هزینه های گزاف و سنگین در کشور های حاشیه خلیج فارس باز هم مورد استفاده قرار میگیرد؛ شیرین سازی به معنای استخراج آب شیرین از آب دریا و آب های لب شور است.

در سال های اخیر در ایران پیشنهادات جدی برای تامین آب برخی استان های مرکزی و شرقی از طریق شیرین سازی و انتقال آب دریا از شمال یا جنوب کشور مطرح شده است.

ولی نکته اساسی این است که تلفیق طرح های تولید آب شیرین در سواحل دریا از طریق نمک زدائی و انتقال آن به مناطق مرکزی در مقیاس بزرگ، چقدر می تواند مشکل کم آبی را در کشور برطرف کند.

معایب شیرین سازی آب دریا چیست؟

از مزایای شیرین کردن آب دریا ها می توان به تامین نیاز انسان به آب، نامتناهی بودن آب شور دریا ها اشاره کرد؛ هم چنین شیرین کردن آب دریا ها با وجود هزینه های زیاد موجب حفظ آب شیرین در کره زمین می شود که این موضوع بسیار هائز اهمیت است. شیرین کردن آب دریا ها علاوه بر هزینه های گزاف معایبی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دستگاه های آب شیرین کن می توانند در زمان تصفیه آب هزینه معقولی داشته باشند؛ اما ساخت و راه اندازی آن ها در برخی موارد برای دولت ها و ملت ها توجیه اقتصادی ندارد. هم چنین شورابه ناشی از تصفیه آب دریا سبب بروز مشکلات زیست محیطی می شود؛ برای تصفیه آب شور باید آب شیرین از نمک و مواد معدنی جدا شود و این فرآیند موجب تولید شورابه می شود.

ورود این شورابه به هر زیست بومی (چه در محیط آبی و چه در خشکی) اثرات مخرب بسیاری روی جانداران حاضر در آن محیط گذاشته و تعادل را در آن زیست بوم بر هم می زند و حتی می تواند باعث مرگ مرگ بسیاری از جانداران زیست بوم شود.

روش های حرارتی، غشایی و هیبریدی سه روش متداول شیرین سازی آب در دنیا هستند؛ با توجه به وجود نیروگاه های متعدد برق و سواحل طولانی در مناطق جنوبی کشور و مزایای روش هیبریدی، گزینه ی بهینه برای تولید آب شیرین در این مناطق استفاده از روش های هیبریدی است.

در سال های اخیر عربستان سعودی حتی برای تأمین آب مصرفی کشاورزی به سمت تصفیه و نمک زدایی آب دریا رفت، اما گران بودن این آب باعث شد که کشاورزی با این آب مقرون به صرفه نباشد و این طرح موفق نشود.

چندی پیش مدیر کل برنامه ریزی دفتر کلان آب و آبفای وزارت نیرو در این باره گفت: سهم ایران از نمک زدایی آب دریا در خلیج فارس، دریای عمان و شمال آفریقا تنها ۲ درصد است و ۹۸ درصد دیگر متعلق به کشور های منطقه است.

فریبا  گلریزان  مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آب و فاضلاب کشور خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شیرین کردن آب دریا  اظهار کرد: رشد جمعیت در بیشتر کشورها با رشد کشاورزی، صنعت و شهر نشینی برای ایجاد رفاه جامعه همراه است؛ کشور ما هم با روند نرخ رشد جمعیت و با در نظر گرفتن حداقل آب مورد نیاز خام سرانه برای توسعه همه جانبه پایدار ضروریست که از منابع آب شور خلیج فارس و دریای خزر و منابع آب های سطحی و زیرزمینی لب شور کشور با استفاده از تکنولوژی های نمک زدایی برای تأمین آب لازم بهره گیری شود.

او ادامه داد: از سویی  آب آشامیدنی, آبی است که ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو آن باید در حدی باشد که مصرف آن جهت آشامیدن، عارضه سوئی در کوتاه مدت یا دراز مدت، برای سلامت انسان، ایجاد نکند؛ از این رو وزارت نيرو در بخش آب و فاضلاب بر آن است تا با توسعه تحقيقات کاربردي و فناوري پيشرفته به گونه اي عمل نمايد تا آحاد جامعه در حد استانداردهاي ملي و بين المللي به آب شرب كافي و سالم و امکانات جمع آوري، انتقال و تصفيه بهداشتي فاضلاب دسترسي داشته باشند.

 نقش آبهای لب شور در پایداری تأمین آب نواحی جنوبی / تضمین خرید آب استحصالی و پساب تصفیه شده
این مقام مسئول بیان کرد : استفاده از سیستم های آب شیرین کن بعنوان فرآیندی که از منبع مطمئن و پایداری مثل دریا بهره مند هستند به عنوان یک گزینه مناسب جهت تامین آب شرب نواحی جنوبی کشور قابل بررسی بوده و در شرایط فعلی که تغییرات اقلیمی، مشکل کم آبی را تشدید نموده است میتوانند به عنوان راهکار مناسب تامین آب مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرند ؛ استفاده از آبهای لب شور نظیر رودخانه هاو منابع زیرزمینی در نواحی جنوبی کشور نقش فراوانی در پایداری تأمین آب این مناطق دارد.

گلریزان ادامه داد: به همین منظور قوانین و مقررات مورد نیاز طی چند سال گذشته به نحو مطلوبی تنظیم و ابلاغ شده است؛ از این رو بر اساس ماده ۱۴۲ قانون برنامه پنجم توسعه  به وزارت نیرو اجازه داده شد تا خرید آب استحصالی و پساب تصفیه شده از سرمایه گذاران اعم از خارجی یا داخلی را تضمین کنند؛ از این رو به همین منظور اجرای طرح های مشارکت بخش غیردولتی، شورای اقتصاد در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ درخواست شماره ۱۰۰/۲۰/۵۳۶۷۹/۹۵ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ وزارت نیرو در خصوص دستورالعمل ماده (۲۰) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) را به استناد ماده (۲۰) قانون مذکور، طی نامه شماره ۱۸۱۰۳۷۸ در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ مورد تصویب قرار داد.

 هم چنین گفت: براین اساس دستورالعمل اجرایی ماده ۲۰ نیز در اسفند ماه سال گذشته ابلاغ شد که طبق دستور العمل ماده ۲۰ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، به وزارت نیرو و شرکت های تابع اجازه داده می شود، خرید آب استحصالی و پساب تصفیه شده از سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی، آب مازاد ناشی از صرفه جویی حقابه داران در بخش های مصرف و هزینه های انتقال آب توسط بخش غیردولتی را حسب مورد با قیمت توافقی یا با پرداخت یارانه براساس دستورالعمل مصوب شورای اقتصاد تضمین کنند.

۸۵ طرح آب شیرین کن از طریق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی 

 گلریزان بیان کرد: پروژه های آب شیرین کن در قالب قراردادی BOO احــــــداث، به مالکیت سرمایه گذار در آمده و مورد بهره برداری قرار می گیرند؛ هم اکنون از سال ۱۳۸۵ تاکنون حدود ۸۵ طرح آب شیرین کن از طریق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی  در قالب قراردادی BOO با مبلغ سرمایه گذاری حدود ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت حدود ۴۷۴ هزار مترمکعب در شبانه روز در استان های یزد، البرز، ایلام، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گلستان، مرکزی، هرمزگان، اصفهان، سمنان،  مازندران، گیلان،   قم، همدان و کاشان درحال ساخت،   بهره برداری و اتمام می باشند که اکثر آن ها برداشت از آب دریا و تعدادی برداشت از چاه هستند.

همچنین چندین پروژه آب شیرین کن از طریق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در قالب قراردادی BOO  در استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر در حال پیگیری و  اقدام می باشندکه به زودی جهت عملیات اجرایی ابلاغ می شود.

شرایط آب شهر های جنوبی  کشور  با حضور بخش خصوصی رو به بهبود است

مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آب و فاضلاب کشور عنوان کرد: در این مسیر سرمایه گذاران مهمترین نقش را در بهبود وضعیت موجود بر عهده داشته اند به نحوی که در بسیاری از مناطق که همواره مشکل تأمین آب وجود داشته از جمله جزایر و شهر های جنوبی کشور با حضور بخش خصوصی هم اکنون آب با کیفیت و پایدار در اختیار دارند؛ امیداست با ایجاد بستر مناسب، تقویت و اعتماد متقابل بین ۲ رکن اصلی مشارکت عمومی خصوصی یعنی سرمایه گذار و سرمایه پذیر روند حضور بخش خصوصی منسجم تر از گذشته تداوم بیابد.

هم چنین علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مهندسان مشاور با پیش بینی های دقیق به این نتیجه رسیدند که در سال ۱۳۷۸ حداقل ۵۰ میلیون  از جمعیت ایران باید در اطراف سواحل خلیج فارس مستقر شوند و با استفاده از  شیرین سازی آب دریا بتوانند به آب شیرین  دسترسی پیدا کنند، ولی متاسفانه  این طرح به دلیل نبود صنعت موفق نبود.

او ادامه داد: نیاز کشور ما به آب شیرین مسئله بسیار حیاتی است و ما باید برای حل این مسئله تلاش کنیم هم اکنون بیشتر تراکم جمعیت کشور در مرکز و شهر های کویری مستقر هستند و دولت ناچار است برای تامین آب از غرب کشور به سایر استان ها هزینه های زیادی را متقبل شود.

اکبری بیان کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد  آب حداقل ۳۰ درصد از شهر های حاشیه خلیج فارس را تامین کند و این کار مستلزم شیرین کردن آب دریاست که طی برنامه ریزی های دقیق  باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور های خلیج فارس غالب  نیاز های آبی خود را از آب دریا تامین می کنند  و باید توجه داشت که در ایران این مسئله بسیار ضروری است و   در آینده  میتواند مفید واقع شود.

او درباره هزینه های شیرین کردن آب دریا گفت: در صورت نهایی شدن این طرح دولت باید هزینه های زیادی را پرداخت کند به طور مثال برای تامین آب بندرعباس این آب شیرین باید از ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتری میناب منتقل شود و به طبع  این کار هزینه زیادی  به همراه دارد.

اکبری  در پایان بیان کرد:  ۷۵ درصد آب کشور از طریق آب های  زیرزمینی تامین می شوند و این آب زیر زمینی روبه کاهش است.  طبق قانون اولویت آب ناگزیریم  از هر راهی که به صرفه و مفید است برای شیرین کردن آب  مصرفی کشور استفاده کنیم؛ شیرین کردن آب دریا با وجود هزینه های زیاد و محدودیت های احتمالی زیست محیطی بسیاربه صرفه است.

با بررسی جوانب مختلف و نقاط قوت و ضعف تجهیزات تصفیه آب صنعتی مانند دستگاه های آب شیرین کن می توانیم به این نتیجه برسیم که درنهایت تصفیه آب دریا می تواند به سود ما باشد یا نه، ولی به نظر می رسد با وجود مشکلات ذکر شده و کمبود آب شیرین بر روی کره زمین بهترین راه حل شیرین کردن آب دریاهاست است؛ همه ما برای ادامه حیات به آب سالم و بهداشتی نیاز داریم و آب شیرین کن ها می توانند چنین آبی را برای ما تولید کنند.

هم چنین هم اکنون روزانه از مجموع ۹۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب دریا در جهان، حدود ۲۲ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب دریا در خلیج فارس انجام می شود که سهم ایران از این مقدار تنها ۲۰۰ هزار مترمکعب است.

کلید واژه :

شیرین کردن آب دریا

،

کم آبی

،

شیرین کردن آب

ثبت نظرات
captcha