فولاد بافت موفق به دریافت گواهینامه ایزو مدیریت کیفیت شد

توانمندسازی و توسعه نیروی انسانی گروه مالی گردشگری

تولید 553 هزار تن آهن اسفنجی در کارخانه احیا استیل فولاد بافت

حق مسکن کارگران امسال چقدر می شود؟

رشد بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟

رسیدن قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان واقعیت دارد؟

۱۰ اصطلاح پر کاربرد بورس را بشناسید

تفاوت های عجیب قیمت میوه از شمال تا جنوب پایتخت/ علت اصلی گرانی قیمت میوه در بازار چیست؟

قیمت آپارتمان در تهران؛ ۱۸ اردیبهشت ۹۹

آیا مالیات می تواند کسری بودجه دولت را جبران کند؟

جدیدترین وضعیت ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح

قیمت هر کیلو مرغ در بازار چه قدر است

بررسی حق مسکن کارگران در شورای عالی کار

جزئیات نرخ تورم کل کشور در سال ۹۸

ارزش سهام عدالت شما چقدر است؟

قیمت جدید انواع تلفن بی سیم در بازار

برای خرید انواع موتورسیکلت چقدر هزینه کنیم؟

یک بام و دو هوای حامیان وزارت نفت

ارزش سهام عدالت ۱۶ برابر شده است

بهای عسل چقدر است؟

سود بلند مدت کدام بازار از همه بیشتر است؟

سایپا تهدید کرد!

سناریوی جدید برای صعود نفت به ۷۰ دلار

چرا سیکل بعدی قیمت نفت برای سعودی ها مهم است؟

بانک گردشگری با توزیع ۱۵ هزار بسته معیشتی به رزمایش همدلی و کمک مومنانه پیوست

توضیح رئیس بانک مرکزی در خصوص وام بنگاه های آسیب دیده از کرونا

بی تعادلی عرضه با تقاضا در بازار مسکن

ضربه سخت کرونا به بازار جهانی موبایل

مهلت ترخیص خودروهای دپو شده چه زمانی پایان می یابد؟

پاسخ صریح به شایعه اقتصادی علیه دولت

زمین گل کوچک ایرانی، در صفحه AFC

پرسودترین سبدهای بورس ۹۹

کوچ نقدینگی از بازار خودرو به بازار سرمایه

ثبت سفارش کاغذ دیواری محدود شد

نحوه بازگشت ارزهای صادراتی در سال ۹۹ اعلام شد

نخستین تصاویر و اطلاعات رسمی از کراس اوور جدید تویوتا

بررسی نسل جدید تویوتا یاریس کراس

فریز بازار مسکن در آغاز سال

لباس ملکه می برای کرونا حراج می شود

چطور کارت سوخت را ضدعفونی کنیم؟

کد خبر : ۱۸۹۶
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پشت پرده افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر/چرا قیمت در بازار بی مشتری بالا می رود؟

در حالی بازار خودرو نیمه اول سال را آرام سپری می کرد و رکود حاکم بر بازار، حتی قیمت برخی خودروها را پایین آورده بود، اما یک جرقه و آن هم انتشار خبر حذف پژو۴۰۵ و پراید از خط تولید، بازار را برهم ریخت.

پشت پرده افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر/چرا قیمت در بازار بی مشتری بالا می رود؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، آن طور که از فضای بازار خودرو مشاهده می شود، افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر تنها مربوط به خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان است. در حال حاضر خودروهایی همچون پراید، پژو۴۰۵، پژو ۲۰۶، کوییک، ساینا، تیبا و سمند زیر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. این در شرایطی است که بازار خودرو در ماه های اخیر به دلیل رکود شدید، با کمترین تقاضا روبه رو است؛ تا جایی که گاها فعالان بازار عنوان می کنند مشتری در بازار خودرو وجود ندارد.

اواسط مهرماه خبر توقف تولید پراید منتشر شد و پس از آن، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از خروج خانواده محصولات پراید از مدار تولید خبر داد. سید جواد سلیمانی در این خصوص توضیح داد: «از بهمن سال گذشته برنامه ریزی دقیق برای پایان دادن تولید این محصول آغاز شد و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا، این برنامه را به مرحله اجرا در آوردیم. با این حال، برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار، این موضوع را در آن زمان رسانه ای نکردیم.»

به گفته وی، «تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ های اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد و کسانی که در طرح های پیش فروش و فروش فوری این محصول ثبت نام کرده اند، اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و همه محصولات فروخته شده به آنها تحویل خواهد شد.»

سلیمانی تصریح کرد: «مهم ترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، بحث جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد اما توسعه محصولات بر روی پلت فرم های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام می کنیم.»

وی درباره زمان توقف تولید مدل های سواری خانواده پراید در بازار داخلی اعلام کرد: «همان طور که وزیر صنعت اعلام کردند، تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.»

بر این اساس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز اول آبان ماه در حاشیه هیات دولت و در جمع خبرنگاران به اعلام رسمی توقف تولید پژو۴۰۵ و پراید پرداخت. رحمانی اعلام کرد: «قرار است تولید سه مدل خودرو یعنی پراید ۱۱۱، ۱۳۲ و ۱۳۱ در دی، اردیبهشت و تیر ماه از رده خارج شود. همچنین تولید خودروی ۴۰۵ جی ال ایکس بنزینی تا آخر امسال متوقف می شود.»

چقدر پراید و پژو تولید شد؟

بررسی روند تولید و فروش پراید که سال آخر تولید خود را تجربه می کند، نشان از آن دارد که در ۷ ماهه امسال ۱۰۵ هزار و ۸۲۶ دستگاه پراید تولید و ۱۱۸ هزار و ۶۶۶ دستگاه به فروش رسیده که بیشترین میزان تولید در این مدت در اردیبهشت و بیشترین میزان فروش در شهریورماه به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر، در بین محصولات ایران خودرو، گروه پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ دستگاهی تا پایان مهر امسال داشته که این آمار نشان از کاهش ۲۴.۵ درصدی پژویی ها در مقایسه با ۷ ماه سال گذشته دارد.

از آنجا که ایران خودرو آمار تولید محصولات پژویی را به تفکیک مدل به بورس ارائه نمی دهد، مشخص نیست مدل های ۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۷ و پارس هر کدام چند دستگاه تیراژ طی هفت ماه امسال داشته اند، هرچند به نظر می رسد سهم ۲۰۶ از دیگر اعضای خانواده اش بیشتر است.

چرا خودروهای پرتیراژ گران شد؟

در این شرایط، برخی از فعالان بازار معتقدند که خودروهایی چون پراید و پژو۴۰۵ به تبعیت از اعلام خبر توقف خطوط تولیدشان، با افزایش قیمت همراه شدند. البته این مساله از سوی سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران تهران رد شده است. این مقام صنفی گفته است: «زمانی که یک خودرو از رده خارج می شود، ارزش قیمتی آن هم کاهش خواهد یافت، زیرا با معرفی خودروی جایگزین مردم هم به دنبال محصولات به روز هستند، نه خرید خودروهای از رده خارج.»

موتمنی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به وضعیت حاکم بر بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی و تاکید بر اینکه شرکت های خودروساز نیاز بازار را تامین نمی کنند، افزوده است: «ایران خودرو و سایپا نیاز بازار را در خودروهای پرتیراژ تامین می کنند که با اختلال در این موضوع، رشد قیمت ها به وجود آمده است.»

اما در حالی که رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، اختلال در وضعیت عرضه شرکت های خودروساز را عامل افزایش قیمت می داند، احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان، این مساله را رد می کند. این مقام صنفی برخلاف موتمنی، افزایش قیمت محصولات خانواده پراید را در بازار ناشی از اخبار منتشر شده در ارتباط با برنامه زمان بندی خروج این خودرو می داند.

به گفته وی، خبر توقف تولید پراید در هفته های گذشته به طور رسمی از سوی شرکت سایپا تایید و اعلام شد و بدیهی است که پس از انتشار آن، جو روانی بازار درباره خودرویی که فروش آن نیز به زودی کاملا متوقف می شود، کمی ملتهب شود و قیمت آن تغییر کند.»

نعمت بخش همچنین با مقایسه شرایط فعلی پراید با پیکان در زمان توقف تولید می گوید: «در بازار کشور ما معمولا خودروهایی که با توقف تولید مواجه می شوند، در بدو امر افزایش قیمت را تجربه می کنند، اما به تدریج و با فروکش کردن این التهاب روانی، بازار به تعادل بازمی گردد. این مساله در زمان خروج پیکان از خطوط تولید ایزان خودرو نیز اتفاق افتاد.»

نعمت بخش تاکید می کند: «کسانی که افزایش یک میلیون تومانی یک خودروی در حال خروج از خط تولید و بازار را به خودروسازان نسبت می دهند، بگویند عامل شکستن حباب و کاهش ۱۰ میلیون تومانی همین خودرو در بازار آزاد که خودروسازان هیچ سودی از افزایش قیمت ها در آن ندارند، چه کسی بوده است؟»

فعالان بازار چه توصیه ای دارند؟

در این شرایط، فعالان بازار خودرو به خریداران توصیه می کنند: «از ورود به بازار خودرو به قصد سرمایه گذاری پرهیز کنند؛ چراکه با توجه وضعیت پیش رو، با ریزش قیمت ها متضرر خواهند شد.»

به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، «قیمت ها زمانی افزایش خواهند یافت که قیمت ارز نوسان داشته باشد و این روزها نوسانی در بازار ارز نداریم. پس نباید نوسانی در بازار خودرو داشته باشیم و مردم باید آگاه باشند و به قیمت های اعلامی برخی سایت ها اعتماد نکنند.»

کلید واژه :

بازار خودرو

،

افزایش قیمت خودرو

،

قیمت خودرو

،

خودرو

ثبت نظرات
captcha