سال سیاه کسب و کارهای اینترنتی

تمدید بسته های اینترنت رایگان

بورس در آخرین روز کاری سال ۹۸

نفت 28 دلاری شد

سازوکار نهایی افزایش حقوق حداقل بگیران در سال۹۹

حلقه مفقوده برجام و جنگ دیپلماتیک ایران با کرونا

تعطیلی فروشگاه های اپل تمدید شد

آقای سرپرست یک بار دیگر علیه انصاری فرد/جنگ سرخ ادامه دارد

الکل، ماسک و دستکش همچنان کمیاب است/آیا ماسک پارچه ای استاندارد است؟

۸۰ ایراد شورای نگهبان به بودجه ۹۹

برای خرید روغن آفتابگردان چقدر هزینه کنیم ؟

قیمت دلار در صرافی های بانکی

مهلت پرداخت قبض گاز تمدید شد

نرخ تورم سال آینده به کدام سو می رود؟

میزان افزایش حق بیمه شخص ثالث اعلام شد

واقعیت های بازار نفت و درآمد ایران از فروش نفت

آشنایی با انواع کلاس بندی خودروهای سواری

قیمت طلای سرخ در بازار چقدر است؟

بسته شدن موقت حرم امام رضا (ع)

کرونا و سرگیجه در لیگ برتر ایران!

دورهمی عجیب ۳ خواننده در تلویزیون!

انتقاد روزنامه کیهان به برنامه زنده تلویزیونی فرمول یک

شاعر فوتبال در معرض یک اتهام سنگین دیگر!

آیا وزارت بهداشت ورود کرونا به ایران را دیر اعلام کرد؟

آغاز توزیع میوه شب عید در تهران

توضیحات همتی درباره تحرکات سفته بازان در بازار ارز/تقاضای موثر واقعی وجود ندارد

سردار فوتبال ایران در سرزمین تزارها!

بازار کرونازده؛ Ps۴ گران، خودرو ارزان، مسکن راکد

توضیحات کمدین معروف بابت احضارش به دادگاه

جزئیات کمک دولت به اصناف ضرردیده از کرونا

درآمد اروپایی ها چه قدر است؟

توصیه کارشناسان به سهام داران بورسی

بررسی فنی ولوو XC ۴۰ Recharge T ۵

ضرر بزرگ خالی فروشان دلار/دلیل رشد دلار در روز دوم هفته چه بود؟

آیت الله سید هاشم بطحایی دارفانی را وداع گفت

نظر شورای نگهبان درباره واردات خودروهای خارجی

برآورد رسمی از رشد و تورم ۹۸

یک ایرانی در آستانه ساخت واکسن کرونا؟

برای خرید گوشت چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

لپ تاب های ارزان قیمت در بازار کدام است؟

کد خبر : ۲۰۸۶
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

اتهام قاچاق دو شرکت بزرگ خودرو ساز

پرونده قضایی دو قطعه ساز سهام دار شرکت های بزرگ خودروسازی در حالی در دادگاه باز شده است که برخی از این شرکت ها روی قطعات وارداتی چینی نام تجاری خود را ثبت کرده اند که طبق قانون مبارزه با قاچاق و امور گمرکی مصداق قاچاق و اغفال مشتری محسوب می شود.

اتهام قاچاق دو شرکت بزرگ خودرو ساز

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، دو شرکت بزرگ خودرو سازی و برخی قطعه سازان و واردکنندگان وابسته به آنها به قاچاق از طریق اغفال مشتری متهم شدند.

در ماه های اخیر برخی شرکت های تولیدکننده و واردکننده قطعات خودرو اقدام به واردات قطعات و لوازم خودرو کرده که به جای درج علامت تجاری مبدا و کشور سازنده آن روی این لوازم، نام دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی ثبت شده است.

مستندات و مکاتبات برخی دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی برای تعیین تکلیف قطعات خودرو وارداتی بدین شرح است:

1- شرکت کروز اقدام به واردات «واحد کنترل یونیت ایربگ (ACU) با آرم شرکت سازه گستر سایپا و کروز»

2- شرکت الوند سپهر پارسیان اقدام واردات به «رادیو پخش خودرو به صورت CKD به مارک IRKO» 

3-  شرکت الکتریک خودرو شرق اقدام به واردات «برد مونتاژ شده BCM و FCM  خودرو 206 (بردهای الکترونیکی نودهای شبکه محصولات ایران خودرو) با علائم EKS و مارک ایران خودرو»

4-  شرکت مهندسی برازش صنعت به واردات «لنز چراغ مه شکن جلو تیبا با علامت Barazesh» 

5- شرکت گیربکس و اکسل سایپا اقدام به واردات مدولاتور و سنسور ترمز ABS با آرم سایپا

6- شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)

از جمله این موارد است.

براساس ماده 122 قانون امور گمرکی ورود قطعی کالاهای ممنوعه را توضیح داده است.کارشناسی اولیه از واردات لوازم خودرو انجام شده گویای این واقعیت است که واردات کالا با علائم و برندهای داخلی مشمول بند «ر» ماده 122 قانون امور گمرکی بوده و طبق قانون ورود آنها به کشور ممنوع است.

در بند «ر» این ماده آمده است: کالاهای دارای نشانی یا نام یا علامت یا مشخصات دیگری بر روی خود کالا یا روی لفاف آنها به منظور فراهم کردن موجبات اغفال خریدار و مصرف کننده نسبت به سازنده یا محل ساخت یا خواص یا مشخصات اصلی آن کالا.

علاوه بر قانون امور گمرکی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به صراحت ورود برخی کالاها به کشور را جزء مصادیق قاچاق دانسته است.

بند «ث» ماده 2 این قانون صراحت دارد: آن کالاهایی که مشمول بند «ر» ماده 122 قانون امور گمرکی هستند قاچاق تلقی می شود.

همچنین طبق بند «ج» این قانون: اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی ربط با قصد متقلبانه نیز مصداق قاچاق شناخته شده است.

در این بند باید مجوز قانونی و قصد متقلبانه محرز شود. طبق قرائن از وزارت صمت مجوز مکتوبی در رابطه با بند «ج» قانون مبارزه با قاچاق مشاهده نشده است.

در این زمینه از سوی مسئولان ذی ربط تصمیماتی نیز اتخاذ شده که نشان می دهد بنا به شرایط تحریم و جبران عقب ماندگی تعهدات به مشتریان با تسامح رفتار شده است.

مفاد این جلسه نشان می دهد:

1- آن دسته از کالاها که قابلیت امحای علائم تجاری ایرانی داشته باید امحا شود.

2- در صورتی که نام کشور سازنده قطعه روی آن ثبت شده مدیران عامل شرکت ها تعهد کتبی بدهند که این قطعات در خطوط تولید استفاده خواهد شد. 

3- قطعاتی که قابل امحا نبوده و نام کشور سازنده نیز روی آن درج نشده توسط مقام قضایی تصمیم گیری شوند.

به گزارش فارس، این رفتار از سوی واردکنندگان و قطعه سازان و خودروسازان داخلی نشان دهنده سوء استفاده از فضای موجود و تحریم ها است والا چه دلیلی دارد که کالای تولید شده در کشور چین با برند ایرانی در خودروهای داخلی مورد بهره برداری قرار گیرد. این موضوع مصداق بارز اغفال مشتری قلمداد می شود.

چه تضمینی وجود دارد که در آینده نیز چنین رفتار مغایر با قانون تکرار نشود؟ تاکنون چه میزان قطعات خودرو به این شکل از مبادی رسمی وارد کشور شده و آب از آب تکان نخورده است؟ حقوق مصرف کننده و بیت المال را کدام ارگان و نهاد اجرایی و نظارتی پاسخ می دهد؟

پیشتر شرکت قطعه سازی کروز که سهم دار اصلی یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی است طی سال های اخیر نیز پرونده قاچاق کالا داشته است. هم اکنون نیز دیگر شرکت بزرگ قطعه ساز، عظام پرونده باز قضایی در دادگاه داشته که در حال رسیدگی است.

تمامی مستندات این تخلف در اختیار خبرگزاری فارس است که بنا به ملاحظاتی تنها بخش کوچکی از آن در معرض دید افکار عمومی قرار گرفت.

انتهای پیام/

کلید واژه :

قاچاق

،

خودرو سازی

،

قطعه سازان

ثبت نظرات
captcha