تحلیل تورم در سه ماهه تابستان ۱۳۹۹

افزایش کلاه برداری در رمزارزها

جزئیات محدودیت های هفته آینده در تهران

پنج رکورد لایحه بودجه ۱۴۰۰

جزئیات بیمه کرونا برای اصناف متضرر از تعطیلی

ارقام كليدی آخرين بودجه قرن/تراز عملياتی بودجه سال آينده 320 هزار ميليارد تومان منفی است

خودرو دوم هم به نمایندگان داده می شود؟

عقبگرد دوباره دلار

ارز 4200 تومانی از بودجه 1400 حذف شد

سردرگمی بورس ها در جهان

وزیر صنعت وعده کاهش قیمت خودرو را داد

جزئیات تازه اجرای قانون چک از ۲۲ آذرماه

قیمت خودرو درب کارخانه تا پایان سال کاهش می یابد؟

موجران از الزام به تمدید قراردادهای اجاره مستثنی شدند

قیمت نفت کاهش یافت

شوک مجلس به بازار سکه و ارز

قیمت گوشی های پرطرفدار بازار

پیشنهاد عجیب به اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰

جزئیات سرقت ۵۰ میلیاردی لوله های نفت

پایتخت ۷، نیامده، خبرساز شد

قیمت مرغ در بازار آزاد اعلام نمی شود

XL1 خاص ترین خودرو فولکس واگن

دولت دنبال سیاسی کاری و لجبازی با مجلس است

قیمت انواع تبلت در بازا

جدیدترین رتبه بندی ۱۰ ثروتمند جهان

تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار نمایندگان

ریشه فساد و دلالی کجاست؟

یک بازیگر ایرانی در جمع ده ستاره نوظهور ۲۰۲۰

وضعیت کسری بودجه ایران در سال آینده

هشدارها برای ترخیص کالاهای اساسی جواب داد

دلایل رشد دوباره قیمت طلا و سکه در بازار

وضعیت بازار رهن و اجاره املاک کلنگی

پول های تازه، آماده ورود به بازار بورس تهران

تویوتا کمری ۲۰۲۱؛ زیباتر و آپشنال تر از گذشته

آرامش به قیمت کالاهای اساسی باز می گردد؟

آیا نارضایتی مردم با تغییر دولت رفع می شود؟

بازار مسکن یک پله دیگر افت کرد

آخرین موجودی کالاهای اساسی

آفتابه لگن طرح های خودرویی

افسار بازار مسکن کشیده می شود؟

کد خبر : ۲۴۲۸
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

تفاوت های عجیب قیمت میوه از شمال تا جنوب پایتخت/ علت اصلی گرانی قیمت میوه در بازار چیست؟

قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر تفاوت های عجیبی دارد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

تفاوت های عجیب قیمت میوه از شمال تا جنوب پایتخت/ علت اصلی گرانی قیمت میوه در بازار چیست؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، قیمت تمامی اقلام سبد خانوار از شمال تا جنوب شهر تفاوت های عجیب و غریبی دارند که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی همچون کرایه بالای مغازه ها و هزینه های حمل و نقل را دلیلی برای این گرانی ها مطرح می کنند.

شاید حال و هوای این روزهای بازار میوه را بتوان در فرصت طلبی برخی مغازه داران یا  با مثل «هر چی پول بدی آش میخوری» جست و جو کرد، این در حالی است که کشاورزان از این افزایش قیمت ها سودی نصیبشان نمی شود.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که سودجویی عوامل واسطه و دلال، کیفیت و سایر هزینه مغازه داران عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می رود، درحالیکه طبق قانون مغازه داران حق ندارند بیش از ۳۵ درصد سود روی فاکتور لحاظ کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل تفاوت عجیب و قریب قیمت میوه و راهکارهای تعادل بازار با خبر شویم:

 ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه

اصغر یاوری عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار انحصار میوه را یکی از عوامل گران فروشی و اختلاف قیمت میوه در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز باغداران به نقدینگی در زمان برداشت، سلف خران اقدام به خرید محصول و نگه داری در انبارها و سردخانه ها می کنند که بدین ترتیب بار انحصارا در دست چند نفر است.

وی افزود: در مواقعی که بازار انحصارا در دست سلف خران است، با رصد بازار عرضه و به تناسب قیمت تغییر می کند.

یاوری ادامه داد: سلف خران و دلالان میزان عرضه را نسبت به تقاضا در بازار کاهش یا افزایش می دهند به طوریکه با دپو در سردخانه و انبارها و توزیع قطر چکانی می کنند.

به گفته این مقام مسئول، با وجود اختلاف قیمت میوه از شمال شهر تا جنوب شهر انتظار می رود که بازرسان وزارت صمت برسی های لازم را انجام دهند تا فروش محصولات بر مبنای احتساب ۳۵ درصد سود عرضه می شود.

عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی کمبود نظارت ها را یکی دیگر از عوامل گران فروشی محصول دانست و گفت: کمبود نظارت و سودجویی عوامل واسطه و دلالان عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می رود که مسئولان ذی ربط باید با اعمال نظارت های دقیق از سودجویی افراد جلوگیری کنند.

عرضه میوه های لاکچری یکی از دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به دلایل عمده اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار اظهار کرد: افزایش هزینه های حمل و نقل، وجود واسطه و دلال بازی در امر خرید و فروش و نبود زیرساخت های لازم موجب شده اختلاف قیمت از شمال تا جنوب شهر، و عمده فروشی تا خرده فروشی متفاوت باشد.

وی افزود: اگر تشکل های مستقل صفر تا صد بازار را ساماندهی کنند، دیگر شاهد اختلاف قیمت و اجحاف در حق مصرف کننده و تولیدکننده نیستیم.

خان محمدی یکی دیگر از عوامل اختلاف قیمت میوه در بازار عمده فروشی تا خرده فروشی را نبود کشاورزی قراردادی دانست و گفت: در بخش کشاورزی توجهی به اجرای کشاورزی قراردادی یا ایجاد زنجیره های تولید نشده که همین امر معضلات جدی را در بازار به همراه داشته است به طوریکه دلالان با شناخت بازار و سو استفاده از موقعیت ها پس از خرید محصول از تولیدکننده و نگه داری در انبار و مدیریت عرضه، قیمت ها را به نفع خود تغییر می دهند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان تصریح کرد: با وجود قدرت خرید خانوار در مغازه های شمال شهر و عرضه میوه های لاکچری، قیمت با نوساناتی روبروست، در حالیکه با ایجاد زنجیره های تولید شاهد چنین معضلاتی نیستیم.

تفاوت کیفیت تنها عامل گرانی میوه

اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: کیفیت محصول تنها عامل اختلاف قیمت میوه در مغازه های شمال تا جنوب شهر است، در غیر این صورت فروش کالا با یک کیفیت گران فروشی تلقی می شود.

وی افزود: با وجود عرضه میوه های کیفی در شمال شهر ناشی از کشش بازار بدیهی است که قیمت کمی بالاتر باشد.

کارگر ادامه داد: اگر مشخص شود که محصول تولیدی از لحاظ کیفیت تفاوتی ندارد، از این رو نباید با قیمت های بالاتری در بازار عرضه شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه قیمت کالاها بنابر کیفیت تولیدیشان متفاوت است، بیان کرد: طبق فاکتور مغازه داران مجازند تا سقف ۳۵ درصد سود بر اجناس خود لحاظ کنند .

متولیان تنظیم بازار پاسخگوی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر باشند

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به علل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: متولیان تنظیم بازار با اعمال نظارت دقیق باید از فاصله عمده فروشی تا خرده فروشی جلوگیری کنند.

وی افزود: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر بنا به دلایل متعدد اعم از گرانی حمل و نقل، کیفیت محصول، سودجویی عوامل واسطه و دلال، اجاره مغازه و... است، در حالیکه مغازه داران طبق قانون تنها ۳۰ درصد سود باید روی اجناس خود لحاظ کنند.

شادلو ملاک بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بازار اصلی ترین حلقه برای تولید محصولات کشاورزی است که متاسفانه نبود الگوی کشت موجب شده قیمت محصولاتی همچون پیاز در برخی مواقع دُر نایاب شود.

طبق روال همه ساله قیمت میوه در فصل بهار به دلیل آنکه ذخیره محصولات انباری روبه پایان است و محصولات پیش رس بدست نیامده، با نوساناتی در بازار روبرو می شود.با توجه به بارش های متناوب نگرانی از حیث تولید محصولات باغی نداریم.

پایان پیام/

کلید واژه :

قیمت میوه

،

اصغر یاوری

،

اختلاف قیمت میوه

،

گرانی قیمت میوه

،

علی خان محمدی

،

اسداله کارگر

ثبت نظرات
captcha