افزایش 48 درصدی تولید سنگ آهن در سال جهش تولید

پازل تورم ۲۲ درصدی چگونه کامل می شود؟

مشهور ترین خودرو دنیا را بشناسید

عوامل گرانی گوشت قرمز در بازار چیست؟

انواع دوربین چاپ سریع را چند بخریم؟

قیمت نهایی k132 ایران خودرو چقدر است؟

قیمت نفت خام سقوط کرد

سایه روشن قرارداد راهبردی ایران و چین

مالیات از خانه های خالی ۲ برابر اجاره بهای ماهانه

دولت ۲ برابر اجاره ماهانه از خانه های خالی مالیات می گیرد

پورشه قیمت محصولاتش را کاهش داد

خانه خالی بالاخره دردسر ساز شد

پشت پرده بازارسیاه رفع سوء اثر چک برگشتی چیست؟

جزئیات طلاق مخفیانه شاخ های اینستاگرام

رشد 450درصدی قیمت مسکن و انتقاد روحانی از روحانی/ اعتراف به عقب ماندگی مسکنی دولت کافی است؟

رکورد شکنی رشد منابع بانک ها

هشدار قیمتی به خریداران آپارتمان های نوساز

لایحه تجارت در مجلس مجدداً بررسی خواهد شد

اینفوگرافیک / تغییر قیمت مسکن در تهران، از پارسال تا امسال

آب پاکی وزیر کار روی دست کارگران

جایگاه های سوخت از چه زمانی مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

گردهمایی مسئولان حراست بانک های غیردولتی به میزبانی بانک گردشگری برگزار شد

تاثیر سیاست جدید بانک مرکزی بر بورس

مانده تسهیلات بانکی ۳۰ درصد افزایش یافت

قرارداد میدان نفتی یاران امضا شد

چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

افزایش ۲ درصدی قیمت نفت

اجاره آیفون شبی ۲ میلیون تومان

جزییات پرداخت وام ودیعه مسکن برای حمایت از مستاجران/فرمول دولت برای رام کردن بازار سرکش اجاره چیست؟

مجلس به دنبال پیچیدن نسخه دوم مسکن مهر!

افزایش دوباره قیمت اوراق مسکن

زمان اخذ مالیات از خانه های خالی

ماجرا های پشت پرده استیضاح روحانی

بهترین خودرو پلاگین برقی اسپرت را بشناسید

اعضای جدید هیئت مدیره لیزینگ خودرو غدیر منصوب شدند

هزینه مصرف خانوار در کدام بخش ها افت کرد؟

اعتبار دفترچه های بیمه تمدید شد

ورود خودروسازی ایران به لاین «شرق»؟

از ماجرای پروژه های پرحاشیه تا واردات خودرو و قاچاق پوشاک

واردات گوشی تلفن همراه به روال قبل ادامه خواهد یافت

کد خبر : ۲۵۳۸
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

مبالغ کلاهبرداری های ارزش افزوده به جیب مردم بازنگشت/ مطالبه ۱.۲ میلیون مشترک از «وس»

مدل جدید ارائه خدمات ارزش افزوده موبایل (VAS) مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حالی آغاز شده که تکلیف مبالغی که تاکنون بابت این سرویس از مشترکان کلاهبرداری شده، هنوز مشخص نیست.

مبالغ کلاهبرداری های ارزش افزوده به جیب مردم بازنگشت/ مطالبه ۱.۲ میلیون مشترک از «وس»

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، پس از گذشت حدود ۸ ماه از وعده وزیر ارتباطات برای بازگشت مبالغ کلاهبرداری های خدمات ارزش افزوده که از حساب مشترکان تلفن همراه کسر شده بود، این مبالغ هنوز عودت داده نشده است.

خدمات ارزش افزوده موبایل (Value Added Services) که با نام «وس» شناخته می شود، امکان ارائه سرویس هایی مانند مسابقات و رای گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیکر و مواردی از این قبیل را از طریق ابزارهایی مانند پیامک، برای اپراتورها یا شرکای ثالثی که به عنوان تامین کننده محتوا (Content Provider) هستند، فراهم می کند.

اگرچه استفاده از این خدمات باید به صورت اختیاری و تحت انتخاب کاربر انجام شود اما تاکنون شرکت های ارائه دهنده «وس» بدون اطلاع کاربران، آنها را به عضویت این خدمات درآورده و هزینه های ناخواسته ای بر گردن آنها انداخته اند.

این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۳ با تصویب آیین نامه «ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده»، ۳ نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی را متولی این موضوع قرار داده تا این معضل را رفع کنند. با این وجود مسئولان هر بار راهکاری ارائه داده اند که تاکنون راه به جایی نبرده است.

هم اکنون اما کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مصوبه ای را از ۱۵ خردادماه لازم الاجرا کرده و وعده داده که این شیوه کلاهبرداری از کاربران موبایل برای همیشه خاتمه می یابد.

کلاهبرداری میلیاردی شرکت های VAS از مردم

ارزش بازار خدمات VAS حدود ۲,۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود و گفته شده که از سال ۹۰ تاکنون که این سرویس در کشور فعال است، شرکت های «وس» بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان از این بازار درآمد داشته اند.

با این وجود شواهد نشان می دهد که بخش زیادی از این درآمد، حق الناسی است که از سوی شرکت های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده نادیده گرفته شده و با اجحاف حقوق کاربران به دست آمده است.

برای مثال مهرماه ۹۷ وزیر ارتباطات اعلام کرد که برخی از شرکت های ارزش افزوده در ۵ ماه نخست سال ۹۷ حدود ۲۲ میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده اند که این پرونده برای رسیدگی قضایی به دادستانی ارسال شده است.

وی پس از آن، مجموع مبالغ کلاهبرداری کشف شده را بالغ بر حدود ۳۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: «۵ شرکت با عضویت اجباری مردم در سرویس های ارزش افزوده، ۳۳ میلیارد تومان به جیب زده بودند. در این زمینه مدیران ۵ شرکت بازداشت شدند و غیررسمی به من گفته اند که پشت هر ۵ شرکت، یک گروه فعال بوده است؛ انتظار داریم گزارش آن به مردم داده شود.»

البته پس از این اظهارات، تاکنون گزارشی مبنی بر فعالیت گروهی که آذری جهرمی از آن پرده برداشته، به مردم اعلام نشده و تکلیف ضرر و زیان ناشی از این کلاهبرداری ها نیز مشخص نیست.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک در انتظار بازگشت مبالغ VAS

اگرچه وزارت ارتباطات در راستای مقابله با کلاهبرداری های پیامکی، چندین بار اعلام کرده که پرونده این کلاهبرداری ها را به قوه قضاییه برای بازگشت مبالغ، ارجاع داده است اما پیگیری ها نشان می دهد که هنوز بسیاری از کاربران، موفق به مطالبه مبالغ کسر شده از حسابشان نشده اند و البته بسیاری نیز از این موضوع ناآگاه هستند.

با این وجود آبان ماه ۹۸ با اعلام کد دستوری «ستاره ۸۰۰ ستاره ۶ مربع» امکانی فراهم شد تا مشترکان تلفن همراه با شماره گیری این کد دستوری از میزان مبلغی که طی ۳ سال گذشته بابت خدمات ارزش افزوده به اپراتورها پرداخت کرده اند، باخبر شوند، اما این راهکار نیز به بازپس گیری مبالغ منتج نشد.

در این طرح قرار بود کاربرانی که اعتراضی به ارائه این خدمات دارند و ناخواسته عضو سرویس های ارزش افزوده شدند، شکایت خود را برای بررسی رگولاتوری، اعلام کنند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت مردمی از خدمات ارزش افزوده پیامکی در این سامانه به ثبت رسید.

آذری جهرمی با بیان اینکه استعلام ستاره هشتصد مربع کاربران موجب شد تا مجموع درآمد خدمات ارزش افزوده ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، گفت: «طبیعتا ما این شکایت ها را پیگیری می کنیم که به سرانجام برسانیم و تلاش می کنیم بعد از ارجاع این پرونده ها به دستگاه قضایی و صدور احکام لازم، منابعی که از جیب مردم رفته را بازگردانیم.»

این در حالی است که پس از گذشت حدود ۸ ماه از این وعده، هنوز این مبالغ به جیب مردم بازنگشته است.

توقف کلاهبرداری های «وس» بدون بازگشت ضرر و زیان به مشترکان

به دنبال شکایاتی که در سامانه ستاره هشتصد مربع از خدمات ناخواسته ارزش افزوده به ثبت رسید، عضوگیری های خدمات ارزش افزوده در زمستان ۹۸ نیز متوقف شد تا کمیسیون تنظیم مقررات، مصوبه ای برای تعیین تکلیف این خدمات ارائه دهد و مشترکانی که علاقه مند به دریافت سرویس ارزش افزوده نیستند، آن را دریافت نکنند.

این مصوبه در اسفندماه سال ۹۸ به تصویب رسید و از ۱۵ خرداد ۹۹ نیز لازم الاجرا شده است. بر مبنای این مقررات جدید، تداوم فعالیت کسب و کارهای ارزش افزوده در کشور، منوط به شفاف سازی برای کاربران شده است. با این وجود از این پس سرویس های «وس» در صورت خرید بسته اعتباری خدمات ارزش افزوده برای مشترک فعال می شود و صورتحساب جداگانه ای نیز خواهند داشت.

وزارت ارتباطات البته مدعی شده که برخی به دنبال توقف اجرای این مصوبه هستند و درخواست خود را به دیوان عدالت اداری نیز برده اند. به نحوی که حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در توئیتر نوشت: «تقاضای صدور دستور موقت برای توقف اجرای مصوبه موسوم به «پایان وس» در دیوان عدالت اداری رد شد. برای صیانت از حق الناس، نظارت بر اجرای مصوبه با تمام توان ادامه دارد.»

با این حال این مصوبه اگرچه حرکتی رو به جلو برای احقاق حقوق کاربران محسوب می شود، اما هنوز تکلیف هزینه هایی که از کاربران کلاهبرداری شده، مشخص نیست و لازم است که وزارت ارتباطات در این خصوص اطلاع رسانی و شفاف سازی کند.

اردیبهشت ماه بود که حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه گفت: «پرونده این شکایات در یکی از شعب قوه قضاییه در جریان و در دست بررسی قرار دارد و ما به صورت مرتب آن را پیگیری می کنیم و آمادگی آن را داریم که اگر مستندات مازادی نیز خواستند به آنها ارائه دهیم.»

کلید واژه :

حسین فلاح جوشقانی

،

وس

،

کلاهبرداری های ارزش افزوده

ثبت نظرات
captcha