نبود نقدینگی خودروسازان، عامل اصلی دلالی خودرو/آیا بازار خودرو با وام آرام می شود؟

کاهش قیمت نفت در سایه کرونا

قیمت آپارتمان های ۱۰۰ متر به بالا در پایتخت

قیمت رهن و اجاره آپارتمان در سعادت آباد

رالی باخت - باخت خودرو در جاده مخصوص

آخرین وضعیت بازار اجاره مسکن در تهران

لاستیک خودرو دولتی در کدام سامانه عرضه می شود؟

کاهش ۹ میلیون تومانی متوسط قیمت مسکن

آغاز ثبت نام مرحله جدید وام ضروری بازنشستگان

صادرات فولاد در دو راهی سخت

کوتاه شدن مسیر بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

خیز بلند ارزش بیت کوین

بانک مرکزی در اجرای قانون جدید چک عقب مانده است

طرح مشترک دولت و مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

حقوق بازنشسته ها همسان سازی شد

لغو ممنوعیت واردات برنج

جدیدترین خودرو هامر به بازار می آید

افتتاح پمپ بنزین دریایی در دوبی

تبیین جایگاه بانک گردشگری بین باشگاه و هواداران پرسپولیس

یارانه ۱۲۰ هزار تومانی در راه است

قیمت جدید مرغ اعلام شد

چرا تورم در ایران مهار نمی شود؟

آیا مجلس با قیمت گذاری دستوری مخالف است؟

رهبری چه اجازه ای به سران قوا دادند؟

تاثير سياست تامين يارانه ای بر ناياب شدن كالاها/ سود ارز 4200 در جيب قاچاقچيان

افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز

حرکت شارپی در بورس چیست؟

با علی لاریجانی - حسن روحانی تا ۱۴۰۴؟

لحظه شماری لوک اویل برای افزایش تولید نفت عراق

بلیت هواپیما چراغ خاموش گران شد!

میلیاردرهای چینی از آمریکایی ها بیشتر شده اند!

آیین رونمایی از کارت هواداری باشگاه پرسپولیس

صیانت، حمایت و ایجاد رقابت سه وظیفه مهم دولت در قبال بخش معدن است

بانک مرکزی برای مهار تورم چه کرد؟

ریزش بورسهای جهان

ثبت ۴ هزار درخواست ترخیص کالا طی ۴ روز

۴ نسخه جدید اپل رونمایی شد

پاتک پولی به التهاب مسکن

چه چیزی در انتظار بازار نفت است؟

کد خبر : ۲۹۰۹
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

دلایل نابسامانی بازار لاستیک خودرو

دلایل نابسامانی بازار لاستیک خودرو و مشکلات تولیدکنندگان این کالا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

دلایل نابسامانی بازار لاستیک خودرو

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، علل نابسامانی بازار لاستیک خودرو شب گذشته ۲۳ شهریور ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور حمید محله ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت و باقر جوان مدیر کل حمل و نقل سازمان راهداری مورد بررسی قرار گرفت.

محله ای با اشاره به اینکه عنوان شده که لاستیک به فروش نمی رود و رسوب دارد گفت: ۱۹ میلیون لاستیک در کشور تولید و ارز آن به صورت نیمایی تامین می شود. در مورد لاستیک سبک سه و نیم میلیون حلقه در کشور مصرف داریم و ۲.۸  از طریق واردات تامین می شود، در حوزه لاستیک سنگین نیز از طریق سامانه اقدام به توزیع می کنیم.

او با اشاره به اینکه آنهایی که در ناوگان عمومی هستند باید بدانند از طریق وزارت راه و به غیر از آن از طریق سامانه کالا لاستیک سنگین عرضه می شود افزود: در حوزه لاستیک سنگین اتفاق خوبی رخ داده و لذا تمامی لاستیک ها از طریق حواله با قیمت مصوب به دست مردم می رسد.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه لاستیک سنگین با ارز نیمایی اخیرا وارد بازار شده است خاطر نشان کرد: رانندگان می توانند به سهمیه خود برسند، اما متاسفانه تولیدکنندگان همکاری لازم را ندارند و تولیداتشان را در سامانه درج نمی کنند، الان نزدیک به ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در سامانه فروخته شده است و مابقی به بازار می رود.

محله ای تصریح کرد: سامانه ای را که وزارت صمت راه اندازی کرده تکمیل کننده سامانه راهداری است. بخشی از نیاز را وزارت راه نمی توانست پشتیبانی کند. سامانه ما مستقیم با متقاضی مرتبط است یعنی خود راننده مراجعه و درخواست خود را ارائه می کند و در نهایت لاستیک تأمین می شود اما در سامانه راهداری کاربر وجود دارد و این کاربر در خواست را ثبت می کند.

او افزود: اگر کارخانه ای می گوید ۱۲۰ هزار حلقه تولید کرده چرا در فروشش ۲۰ هزار حلقه بیرون می آید ، پس باید گفت این صد هزار حلقه به مشکلات دامن می زند.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه مشکل در لاستیک سبک شدید  است عنوان کرد: حمایت از تولید در راس امور است اما حمایت باید دوطرفه به صورت متعارف باشد، اگر به دنبال شفافیت نباشیم تفاوت فاحش قیمت ارز که نوسان دارد را نمی توان جمع کرد.

اقدامات سازمان راهداری برای ساماندهی بازار لاستیک سنگین جاده ای

داریوش باقر جوان مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سال ۹۷ بنا به مسائل و مشکلاتی که در شبکه توزیع لاستیک به وجود آمد مسئولان به دنبال ساماندهی لاستیک سنگین جاده ای بودند گفت: سازمان راهداری موظف شد در این زمینه اقدامات لازم را در جهت لینک راننده و مالک وسیله نقلیه با فروشنده انجام دهد.

او با اشاره به اینکه رانندگان بر اساس میزان پیمایشی که دارند می توانند مراجعه کنند افزود: همچنین رانندگان بر اساس میزان سهمیه ای که در سبد شان است می توانند اقدام کنند، سامانه راهداری در سال ۹۷ و ۹۸ وظیفه خود را به خوبی انجام داده است لذا نزدیک به ۲۸۰ هزار حلقه در سامانه لاستیک داریم.

مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به اینکه رانندگان مراجعاتی دارند تا بتوانند تمام نیازشان را از طریق سامانه تامین کنند ادامه داد: همه این موضوع به بحث حواله ختم می شود لذا بر اساس میزان موجودی، ما محدودیت هایی را در سهمیه بندی در نظر گرفتیم تا بتوانیم جوابگوی حداقل نیاز ها باشیم.

او با بیان اینکه توافقات خوبی با وزارت صمت داشتیم گفت: ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک فعلاً در این سامانه نیامده در حالی که با ارز نیمایی وارد کشور شده است لذا این حلقه ها الان در گمرکات هستند و هفته آینده توزیع خواهد شد.

باقر جوان تاکید کرد: هرکس در هر رده ای که می خواهد باشد اگر تخلفی صورت بگیرد دیگر همکار ما نیست.

مشکلی در تامین تایر سنگین  وجود ندارد

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حق توزیع تمام تایر های سنگین را نداریم گفت: ما حق توزیع تایر های سنگین را نداریم، صرفاً تایر های سنگین با حواله توزیع می شود، اگر اطلاع دارید که یک کارخانه و یا واحدی تخلف می کند باید با آن برخورد شود، از نظر ما به عنوان مجمع تولید کنندگان تمامی تولیدکنندگان موظفند تولیداتشان را انجام دهند. ما در تایر سبک مشکل داریم، اما در تایر سنگین مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران با اشاره به اینکه ما ۹۰ درصد تولیداتمان را نمی توانیم احتکار کنیم خاطرنشان کرد: امکان ندارد که ۱۰ درصد را در سامانه و مابقی را فروخته باشیم.

تنها با اشاره به چوب لای چرخ تولید گذاشتن مسئولان صمت  گفت: در مورد تایر سواری و تایر های باری باید اذعان کرد که کل تولید ما در پنج ماهه اول سال در تایر باری و اتوبوس ۳۲۵ هزار حلقه بوده است.

میزان تولید و فروش لاستیک به صورت شفاف در سامانه اعلام نمی شود

وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک در بخش دیگری از برنامه افزود: در سایز های بزرگ لاستیک مانند کامیون و اتوبوس بیشترین وابستگی را به واردات لاستیک داریم. تولید داخلی در حدود ۳۰ درصد بازار را تامین می کند لذا وقتی سایز لاستیک ها کوچکتر می شود بخش تولیدات داخلی بیشتر می تواند نیاز بازار را تامین کند. حدود ۹۰ درصد نیاز بازار را در بحث لاستیک سبک می توان از تولیدات داخلی تامین کرد.

او با اشاره به اینکه در بازاری که وابستگی به خارج نداریم متاسفانه بیشتری مشکل را داریم اظهار کرد: تولید کننده به صورت شفاف در سامانه میزان تولید و فروش  خود را اعلام نمی کند.

سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سامانه ای که راهداری ایجاد کرد فقط برای لاستیک های سنگین بود گفت: متاسفانه سامانه راهداری کاربرد کامل را ندارد و موفق عمل نکرده است. چون لاستیک کم بود سامانه راهداری راه اندازی شد تا برای فروش لاستیک نظم داده شود، اما متاسفانه لاستیک های چینی وارد کشور شد و به صورت غیر تخصصی بازار اشباع شد.

او تصریح کرد: لاستیک های نیمایی در انبار ها احتکار شده است. واحدهای صنفی، انباردار راهداری و وزارت صمت شده اند. وقتی لاستیک چینی وارد شد، مردم به دلیل ارزان بودن استقبال کردند لذا لاستیک های برند بدون حواله ماند، حتما باید از برند های معتبر استفاده کرد.

پایان پیام/

کلید واژه :

نابسامانی بازار لاستیک خودرو

،

نابسامانی بازار

،

لاستیک خودرو

ثبت نظرات
captcha