تنش های داخلی در اوپک پلاس بالا گرفت

قیمت جدید جارو شارژی چقدر است؟

وام مسکن استعداد های برتر کشور افزایش یافت

کاهش نرخ دلار در صرافی ملی

دلال ها جلوی عرضه انار را گرفتند

آیا ایران از لیست سیاه FATF خارج خواهد شد؟

قیمت اجاره خانه در منطقه 9 تهران

3 سناریو درباره رقابت بورس با بازارهای موازی

گزارش جمهوری اسلامی از آپارتمان های لاکچری

آخرین وضعیت ساماندهی سهام عدالت

آغاز بازارگردانی ۷ شرکت فرابورسی

بازار در آستانه کانال شکنی قیمت سکه و ارز

مجلس به دنبال از بین رفتن رانت فولاد در شیوه نامه جدید دولت

تحویل خودرو با موعد نامعلوم

گزارش يك ترور

سایه سنگین یک قانون بر سر نقدشوندگی بورس

آشنایی با سریعترین خودروهای هیبریدی جهان

با خوردن این میوه به راحتی وزن کم کنید

جزئیات ترور شهید فخری زاده در آبسرد دماوند

نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایشی شد

قیمت سکه، طلا و ارز ۹۹.۰۹.۰۵

قیمت گذاری تولیدکنندگان برای لاستیک

تشکیل پرونده مالیاتی برای تمامی صاحبان کارتخوان

جهش قیمت نفت خام ادامه یافت

درخواست مهم قالیباف از نمایندگان مجلس

چه کسی قیمت دلار را تعیین می کند؟

طرح مالیات بر خانه های خالی مجددا اصلاح شد

مخالفت شورای شهر با افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس

مجلس بودجه را برای مردم می نویسد یا علیه مردم؟

صفر تا صد قانون جدید چک

واردات خودرو؛ بحث درِگوشی مجلس و دولت!/وزیر صمت به دنبال واردات در سال جهش تولید!؟

طرح شفافیت آرای نمایندگان به کجا رسید؟

اولین نامزد رسمی انتخابات ۱۴۰۰ مشخص شد

آثار کسری بودجه در سفره مردم

تکلیف بازار نفت ایران چه خواهد شد؟

ارزش تسلا به نیم تریلیون دلار رسید!

رکوردشکنی وال استریت

مجادله دولت و مجلس بر سر یارانه معیشتی

استقبال اوکراین از پرداخت غرامت پرواز مرگبار ۷۵۲

طرح مجلس برای ممنوعیت افزایش قیمت ها

کد خبر : ۳۱۴۶
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

نبود نقدینگی خودروسازان، عامل اصلی دلالی خودرو/آیا بازار خودرو با وام آرام می شود؟

 این روز ها بسیاری از افراد برای خرید خودرو با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

نبود نقدینگی خودروسازان، عامل اصلی دلالی خودرو/آیا بازار خودرو با وام آرام می شود؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، بازار خودرو این روزها دچار التهابات زیادی شده است. از یک سو نظارت و قیمت گذاری بر قیمت خودروهای کارخانه و از یک سو افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد هیاهوهای زیادی ایجاد کرده است. 

این روزها بسیاری از افراد برای خرید خودرو با مشکلان زیادی دست و پنجه نرم می کنند. گرانی خودرو به معضلی بی انتها تبدیل شده که امان از کف بریده است، برخی از افراد برای خرید خودرو نقدینگی کافی را ندارند و از این رو چند سال گذشته بانک ها وام به مشتریان می دادند. در گذشته این تسهیلات معمولا از طریق شرکت های خودروساز، شرکت های لیزینگ و بانک های دولتی و خصوصی ارائه می شد که هر کدام شرایط خاص خود را داشتند. 

در گذشته شرکت های خودروساز، معمولا برای فروش هر چه بیشتر خودروهایشان در زمانی که مشتریِ محصولاتشان کم می شد، اقدام به راه اندازی طرح های مختلف تسهیلاتی می کردند که بعضا برای محصولات پرفروش نیز به مناسبت های مختلف این تسهلات ارائه می شد. اما با کاهش تولید این وام قطع شد و به دنبال آن شاهد گرانی در بازار خودرو بودیم. 

یکی از نکات اصلی در مورد تسهیلات خرید خودرو که توسط بانک های ایرانی پرداخت می شد این بود که صرفا برای خرید خودرو های ایرانی این وام پرداخت می شد. این بدین معناست که اگر کسی قصد خرید خودروی خارجی داشت، روی وام خودرو بانک های ایرانی نباید حساب می کرد. 

مصوبه پرداخت وام از میان بانک ها برداشته شد

یک منبع اگاه بانکی درخصوص عدم پرداخت وام های خودرو توسط بانک ها اظهار کرد: مصوبه پرداخت وام برای خودرو حدود ۲ سالی است که از میان بانک ها برداشته شده است. همچنین در حال حاضر با افزایش قیمت های سرسام آور خودرو این وام نمی تواند پاسخگوی نیاز های مردم برای خرید خودرو باشد.

او با بیان اینکه به جای وام خودرو می توان از وام کالا استفاده کرد، گفت: جدیدا افراد اقدام به دریافت وام کالا می کنند. به این صورت که وام را دریافت می کنند و در حساب خود می خوابانند و در پایان هرجایی که بخواهند، پول را از حساب خود دریافت می کنند.

وام باید به خودروسازان پرداخت شود!

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در خصوص تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو، گفت: برای مشکلات صنعت خودرو باید چاره اندیشی کنیم. راه حل های دیگری که برای کاهش التهابات بازار خودرو بیان می شود، یا تاثیر بسیار کم و موقتی خواهند گذاشت یا با توجه به اقتصاد بیمار کشور، برخلاف آنچه در کشور های دیگر اتفاق می افتد اثر معکوس خواهند گذاشت.

او بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو در شرایط فعلی که موجب قیمت های حیرت آور و سرسام آور خودرو شده است، تولید کم خودروسازان به نسبت نیاز مشتریان است. اگر بتوانیم تولید را به اندازه کافی داشته باشیم، به دنبال آن قیمت بازار با قیمت کارخانه تفاوت چندانی نخواهد داشت. اکنون میزان تولید یا عرضه خودرو کم است و در مقابل تقاضای زیادی وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: با پرداخت وام به مردم، مشکل صنعت خودرو حل نخواهد شد بلکه مشکلات آن بیشتر هم می شود؛ چرا که با پرداخت این وام تقاضا همچنان بیشتر می شود و مشکلات صنعت خودرو فعلی دوچندان می شود. با پرداخت وام، نقدینگی افزایش یافته و در پی آن تعداد خریداران و متقاضیان بیشتر خواهد شد.

قاسمیان ادامه داد: در واقع با این کار عطش خرید در این بازار بیشتر خواهد شد، در حالی که تعداد خودرو تولیدی ثابت است و این موجب تورم و حباب و در نهایت افزایش قیمت ها می شود. البته ممکن است با پرداخت وام برای خرید خودرو تعداد معدودی عدم نقدینگی خود را جبران کنند و صاحب خودرو شوند، اما در یک نگاه کلی این کار به جای آنکه آبی بر آتش بازار خودرو باشد به مثابه بنزین برای آن آتش خواهد شد.

او بیان کرد: اگر فرض کنیم که شرایط نظام بانکی و مالی به گونه ای است که قدرت پرداخت وام به تعداد زیادی از متقاضیان را داشته باشد، این حجم از سرمایه و نقدینگی نباید به صورت مستقیم به دست افراد برسد و باید به گونه ای هدایت شود که بتواند مسیر تولید را تقویت کند. بدین معنی که برویم سراغ صنایع مادر و استراتژیکی که به عنوان گلوگاه، صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده اند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر در این صنایع و حتی صنایع میانی و کوچکتر، مشکلی در نقدینگی، خرید مواد اولیه، تحقیق و توسعه یا هر چیزی که نیاز به سرمایه گذاری دارد، وجود داشته باشد و قصد داشته باشیم با این وام ها آن مشکلات اساسی را حل کنیم، یا اگر صنعت یا محصولی انحصاری شده است، به گونه ای که هر زمان که بخواهد خودروساز و مردم را تحت فشار قرار دهند و در این میان منفعت خود را کسب کنند، با سرمایه گذاری های کلان آن محصولات و صنایع را از انحصار خارج کرد تا بدینوسیله قیمت برخی محصولات و زمان عرضه آن را با ایجاد رقابت کنترل و متعادل کنیم، مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

قاسمیان تشریح کرد: در این حالت نخست نقدینگی را وارد بازار نکرده ایم و از ایجاد تورم بیجا ممانعت کرده ایم؛ همچنین جان دوباره ای به صنایع تولیدی داده ایم، به طوریکه بتوانند تا حد خوبی نیاز های صنعت خودرو را به درستی و متناسب با تقاضای بازار خودرو مرتفع سازند و  اشتغال را در آن صنایع تقویت کرده ایم. در واقع با این کار بطور غیر مستقیم آحاد جامعه منتفع خواهند شد. هم اشتغال تقویت خواهد شد و هم قیمت خودرو اینچنین افسار گسیخته افزایش پیدا نخواهد کرد و در نتیجه قدرت خرید بصورت روزانه کاهش پیدا نخواهد کرد.

او گفت: بدیهی است که وقتی می خواهیم از وام های خرد به سمت وام های کلان برویم، حتماً باید ساز و کار های کنترلی اصولی تر و جدی تری از مناظر مختلف فنی، اقتصادی و قضایی اتخاذ شود. وقتی می گوییم از نظر فنی، منظور آن است که از نقطه نظر فنی طرح های دارای توجیه اقتصادی با پشتوانه مطالعاتی قوی باید از این وام ها بهره مند شوند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: همچینن در این راستا بایستی عملکرد واحد های تولیدی مستمرا مورد نظارت و ارزیابی کارگروه های فنی و اقتصادی در یک فضای سالم و عالمانه و با پشتوانه قضایی قوی قرار گیرد و در صورت حرکت درست صنایع خرد و کلان هدف در راستای مقاصدی که کمک آن ها به پیشبرد تولید و کیفیت صنعت خودرو قبلا مطالعه و مسجل شده است، آن صنایع را به شکل تدریجی و دوره ای از این تسهیلات بهره مند گردانیم.

تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو

کاظم محمدی نیکخواه کارشناس بازار خودرو در خصوص تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو، گفت: پرداخت وام شرایط خاصی دارد که اکنون این کار امکان پذیر نیست. در شرایط فعلی بانک ها پول ندارند و در مقابل خودروساز ماشین ندارد تا تحویل دهد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر خودروسازان به خوبی فعالیت می کنند و خودرو را به اندازه نیاز به بازار عرضه می کردند در آن صورت با پرداخت وام می توانستیم این بازار را کمی کنترل کنیم. با این شرایط کنونی کسی تمایل به پرداخت وام ندارد و بانک ها این کار را انجام نمی دهند. 

به گفته کارشناسان صنعت خدرو، پرداخت وام برای زمانی است که عرضه و تقاضا برابر باشند. با این شرایط که هر روز ارزش پول کشور در حال کم شدن است کسی ریسک نمی کند که پول خود را به قرض به کسی دهد و این مثالی برای بانک هاست که این ریسک را نمی کنند.

پایان پیام/

کلید واژه :

صنعت خودرو

،

علی قاسمیان

،

خودروسازان

،

بازار خودرو

،

وام خودرو

،

کاظم محمدی نیکخواه

ثبت نظرات
captcha