شرکت احیا استیل فولاد بافت در جمع 100 سازمان برتر مشتری مدار

بازار بی رونق میوه در روزهای پایانی سال 

حقوق پیشنهادی برای کارگران در ۱۴۰۰

 80 درصد طراحی کارخانه های فولاد توسط مهندسان داخلی انجام می شود

کلید ساخت 1.2 میلیون مسکن در دست مجلس

بیشترین ثروت دنیا در کدام مناطق جمع شده است؟

قیمت جدیدترین گوشی های موبایل سامسونگ

چه کسانی از آزادسازی قیمت خودرو نفع می برند؟

زمان، میزان و نحوه پرداخت سود سهام عدالت

آغاز طرح فروش فوق العاده اصناف از امروز

پول های بلوکه شده ایران در عراق آزاد شد

ثبت کسری تجاری ۶۸ میلیارد دلاری آمریکا

کاهش شکاف درآمدی با مدل جدید افزایش حقوق/ آیا دولت با افزایش پلکانی حقوق مخالف است؟

كاهش سقف آرزوها به اجاره خانه در پايتخت

اصل حمايت از سهامداران زير سوال رفت

قیمت نفت خام بیش از ۳ درصد جهش کرد

ایران در ۱۱ماه گذشته چقدر کالا صادر کرد؟

مصوبه ویژه مجلس برای شفافیت حقوق

ارز ترجیحی تدریجی حذف می شود

جدل بر سر حقوق 2.5 میلیون کارمند

قاچاق خودرو چگونه انجام می شود؟

«بخت آزمایی» خودرویی از چشم دولت افتاد

خارجی ها به بازار لوازم خانگی ایران برمی گردند؟

ارز دیجیتال در خانه ای روی آب

واریز سود صاحبان سهام عدالت از طریق سجام

ضربه فنی سکه با نرخ دلار و انس جهانی

سرنوشت لایحه جنجالی در هاله ای از ابهام

تجارت زیرزمینی در کمین رمزارز ها

دردسر مالیاتی بازنشستگان نفتی

ممنوعيت معاملات «رمزارز» در ايران

خودرو های خارجی به دردسر افتادند!

کالای اساسی مهم است یا لوازم آرایش؟

ایرادات 3 قرارداد نفتی IPC با شرکت خارجی

دنده عقب مجدد بیتکوین

قیمت های غیرمتعارف در بازار ملک

انتقاد تند از اِبی و پسرش در ماجرای ساسی مانکن

گره خوردن دلار به معيشت مردم

مصوبه مجلس درباره صاحبان مشاغل پزشکی

روسای شش شعبه بانک گردشگری به عنوان برتر انتخاب شدند

مالیات گیری از خودروهای لوکس بازار آنها را کساد می کند؟

کد خبر : ۴۵۶۷
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

قیمت گذاری خودرو به بورس نرسید!

با وجود آنکه چند وقتی است دولت به بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده، اما شاهد سنگ اندازی هایی از جانب شورای رقابت هستیم که این امر می تواند به ضرر سهامداران بازار سرمایه تمام شود.

قیمت گذاری خودرو به بورس نرسید!

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، قرار بود که دوشنبه مورخ ۲۰ بهمن ۹۹   جلسه کارگروه رفع موانع تولید با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس به منظور  لغو قیمت گذاری دستوری خودرو برگزار شود.

که فردای آن روز دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس  از به تعویق افتادن آن خبر داد.

شورای رقابت مخالف برگزاری جلسه ای درخصوص قیمت خودرو

همین امر سبب شد تا ما این مسئله را از مدیر روابط عمومی سازمان بورس جویا شویم که او علت به تعویق افتادن این امر را مخالفت رضا  شیوا رئیس شورای رقابت دانست.

خبرهای ضدو نقیضی که از صنعت خودرو در این هفته مطرح شد اثرش را کم و بیش بر سهم های خودرویی نیز گذاشت به گونه ای که ما را به سمتی سوق داد تا در رابطه با این موضوع با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو بنشینیم.

ورود صنعت خودرو به بورس سودده است؟

حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اتفاقات اخیری که در صنعت خودرو پیش آمد و سبب شد که بر سهام های خودرویی تاثیر بگذارد، اظهار کرد:  مشکل صنعت خودروی ما به عنوان یکی از صنایع بورس این است که آن ها نتوانستند برخلاف صنایع فولاد و پتروشیمی بخشی از محصولات خود را  در بورس کالا یا بورس انرژی به فروش برساند، نکته حائز اهمیت آن است که همین امر سبب شد تا دو صنعت مذکور به  همین دلیل با رشد چشمگیری در امر تولید مواجه شوند.

او تصریح کرد: صنعت خودروی ما در یک دهه گذشته با توجه به شرایط تحریمی حدود یک  1.5 میلیون  تولید داشته است، اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد ما در صنعت خودرو با بحث قیمت گذاری مواجه هستیم  تصمیمات این شورا سبب شده تا مازاد تقاضا ایجاد شود.

تصمیمات شورای رقابت عامل اصلی آسیب رساندن به بازار سرمایه 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تعویق انداختن جلسه ای که در روز دوشنبه با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  و رئیس سازمان بورس قرار بود تحت عنوان کارگروه رفع موانع به منظور حل معضلات قیمت گذاری خودرو برگزار شود اما توسط شورای رقابت به تعویق اُفتاد، علاوه بر آنکه در آینده سبب  آسیب زدن بر بخش عرضه و تقاضا می شود بر سهم های خودرویی حاضر در بازار سرمایه نیز لطمه وارد می کند.

محمودی اصل در رابطه با تاثیر صحبت های علیرضا رزم حسینی وزیر صمت که در برنامه پایش به تسهیل  واردات و صادرات و تسریع در ترخیص کالا از گمرکات تا پایان دوره و تاثیر آن ها بر سهم های خودرویی، گفت: اگر امور مذکور به درستی رخ دهد سبب کاهش هزینه های اضافی و افزایش تولید خواهد شد که همین مسئله بر ارزش سهام های خودرویی تاثیر می گذارد.

نهایی شدن بحث قیمت گذاری تا چه میزان بر سهم های خودرویی اثر گذار است؟

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر بحث قیمت گذاری هایی که اخیرا  برای صنعت خودرو مطرح شده بر سهم های حاضر در بازار سرمایه، گفت: اکنون تفاوت قیمت های خودرویی حاضر در کارخانه با بازار آزاد حدود ۵۰ درصد است امیدواریم هرچه سریع تر شورای رقابت نسبت به این امر ورود کند و بحث قیمت گذاری را نهایی کنند تا منافع حاصل از آن هرچه سریع تر به حساب سهامداران واریز شود.

او بیان کرد: اکنون مشکلی که برای تولیدکندگان صنعت خودرو  پیش آمده این است که محصولات خود را دارند با زیان به فروش می رسانند که این امر نه تنها به تولیدکنندگان بلکه به سهامداران عمده این صنعت در بازار سرمایه  نیز آسیب می زند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت باید با توجه به اینکه در چند ماه پایانی سال قرار دارد سعی کند که سود حاصل از فروش محصولات را  به حساب سهامداران بازگرداند در غیر این صورت بازار خودرو وارد یک ابهامی خواهد شد که این مسئله آسیب جدی وارد خواهد کرد.   

مجلس باید در رابطه با بحث خودرو تصمیمات جدی بگیرد!

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر خبر لغو قیمت گذاری دستوری بر سهام های خودرویی، گفت: بحث خودرو  و  انحصاری بودن آن یک قانون است، اینکه یک مصوبه در  جلسه هیئت مدیره بورس یا یک  اظهار نظر  وزیر بخواهد بر آن تاثیر بگذارد به طور حتم می توان گفت منطقی نیست مگر آنکه بخواهند در مجلس قانون آن را  بازنگری کنند.

او افزود: تصمیمات مذکور اعم از عرضه خودرو  در بورس کالا   تاثیر چندانی بر بدنه بازار سرمایه نمی گذارد به علت آنکه اکنون بازار دچار شوک های سیاسی اعم از داخلی و خارجی است.

در پایان باید گفت با توجه به آنکه  حدود یک ماه به پایان سال ۹۹ باقی مانده بهتر است هرچه سریع تر دولت از طریق شورای رقابت بحث قیمت گذاری را شفاف کند تا سهامداران آسیب نبینند.

پایان پیام/

کلید واژه :

شورای رقابت

،

قیمت گذاری خودرو

،

بورس

،

مهدی دلبری

،

مصطفی صفاری

،

ثبت نظرات
captcha