گره خوردن دلار به معيشت مردم

مصوبه مجلس درباره صاحبان مشاغل پزشکی

روسای شش شعبه بانک گردشگری به عنوان برتر انتخاب شدند

مالیات گیری از خودروهای لوکس بازار آنها را کساد می کند؟

موز چقدر گران شد؟

بازار پر التهاب قطعات خودرو و قیمت های سلیقه ای

تشدید خروج ارز از کشور برای خرید بیت کوین

آغاز 5 پروژه توسعه ای ایرانول در سال 1400

سیگنال تعرفه ای به واردات خودرو؟

قیمت پرفروش ترین گوشی های موبایل در بازار

كاهش نرخ دلار يا تقويت قدرت خريد؟

سرمای شب عيد در بازار خودرو

بازار شب عید در انتظار مرغ ارزان

استقبال از ماليات خانه های لوكس

بدهکارترین کشورهای جهان را بشناسید

ارزهای دیجیتالی باز هم ریختند

چرا بورس از سکه افتاد؟

مقایسه نیسان مورانو با نیسان ایکس تریل

اجاره خانه در تهران ۳۰ درصد رشد کرد

حقوق ۱۶ میلیون تومانی هنرمندان، معاف از مالیات!/ پایه های جدید مالیاتی چقدر درآمد زاست؟

قیمت ارزان ترین گوشی های موبایل در بازار

قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!

وضعیت مالیات بر درآمد ۱۴۰۰

قیمت مسکن در بهمن کاهش یافت یا افزایش؟

آغاز جمع آوری پول های ایران در بانک های جهان

حلقه های مفقوده زنجیره تولید تا مصرف گوشت/ دولت توان کنترل بازار را دارد؟

درخواست اروپا از بانک جهانی چیست؟

ارجاع لوایح FATF به مجمع برای تعیین تکلیف

حواشیِ نامه ٣٧صفحه ای؛ از خاتمی به رهبری

بالا و پایین طراحی اولین پلت فرم خودرو توسط قطعه سازان

تبعید بورس به ۱۴۰۰

نقطه کور مالیاتی در بازار خودرو

رمزارزها بر سر دوراهی

قیمت کیبورد در بازار چقدر است؟

محموله واکسن کرونا چینی وارد کشور شد

4 تغيير مالياتي در بودجه 1400

رندر غیررسمی خیره کننده از سدان آلفارومئو

حذف میوه از اولویت سبد خرید مردم

واکنش آذری جهرمی به مصوبه جنجالی مجلس

برای خرید تلویزیون چقدر خرج کنیم؟

کد خبر : ۴۵۷۵
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

شرط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی

نایب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: شرط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی، پذیرفتن تولید خودرو با داخلی سازی بالا در کشور است.

شرط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت،اصغر خسروشاهی در یک نشست خبری اظهار داشت: میزان تولید قطعات خودرو  در سال جهش تولید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند این روند مورد رضایت قطعه سازان نیست.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که از این شرایط نابسامان خارج شویم اما یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، کمبود اتاق فکر برای صنعت خودرو است. اتاق فکر صنعت خودرو باید راه اندازی و از کارشناسان استفاده شود، تا تصمیمات درستی برای صنعت اتخاذ شود.

وی در مورد طرح های در دست بررسی برای قیمت گذاری خودرو نیز گفت: در شرایطی که خودروسازان با رشد زیان انباشته روبرو هستند، طرح عرضه خودرو در بورس می تواند کمک کننده باشد، هرچند نحوه اجرای آن با ابهامات زیادی همراه است.

خسروشاهی همچنین در مورد احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو گفت: با توجه به اینکه پژو و فیات با سرمایه گذاران آمریکایی اقدام به ایجاد جوینت ونچر (مشارکتی) کرده اند، ممکن است، در صورت اجرایی شدن دوباره برجام، دیگر سیاست قبلی را نداشته باشد. در عین حال، ایران نیز رویکرد قبلی را نسبت به این شرکت نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه از این پس شرط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی، پذیرفتن تولید خودرو با سطح داخلی سازی بالا در کشور است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که شرکت های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار راغب هستند و احتمال می رود شرکت های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند.

نایب رییس انجمن قطعه سازان افزود: سیاست ایران نیز نباید این باشد که بازار به راحتی در اختیار خارجی ها قرار گیرد، بنابراین بهترین گزینه فعلی برای همکاری، شرکت های چینی دارای فناوری تولید خودرو به صورت جوینت ونچر است.

* قیمت خودرو باید کاهش یابد

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز در این نشست با بیان اینکه صنعت خودرو با مشکلات جدی روبرو است که یکی از این مشکلات به قیمت گذاری بر می گردد، گفت: قیمت های تمام شده خودرو باید کاهش یابد.

وی با اشاره به 5 زنجیره وابسته به صنعت فولاد، اظهار داشت: شرکت های فولادسازی از سال 96 تا اوایل سال 98 با خرید پایین مواد اولیه این صنعت که حدود نصف قیمت جهانی بود سودهای هنگفتی کسب کردند، چرا که این مواد را با 5 درصد سود بیشتر در بورس کالا به فروش می رساندند.

وی تصریح کرد: با ورود وزارت صنعت به موضوع قیمت گذاری فولاد، تولید کاهش یافت و این کاهش تولید بر صنعت خودرو اثرگذار بود، زیرا شرکت های فولادی تصمیم گرفتند با کاهش عرضه، وزارت صنعت را مجبور به اصلاح قیمت کنند.

بهنیا ادامه داد: در این شرایط، فولادسازان عنوان کردند که قطعه سازان نسبت به دریافت ورق اضافی اقدام می کنند، بر این اساس ظرفیت سنجی مورد تاکید قرار گرفت، این در حالی بود که برون سپاری تولید در صنعت قطعه طی سال های گذشته انجام شده بود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان مشکلات زیادی دارند و واحد های تولیدی در یک قدمی تعطیلی هستند، افزود: فعالان صنعت قطعه از شرکت های فولادی می خواهند که دست از سر تولیدکنندگان داخلی بردارند، بنابراین از رییس جمهور ، وزیر صنعت و نمایندگان مجلس می خواهیم به این موضوع ورود کنند، چرا که باعث افزایش قیمت خواهد شد و در نهایت کاهش تولید را به همراه دارد.

* بلاتکلیفی تولیدکنندگان در قیمت گذاری محصولاتشان

شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز با بیان اینکه در حال حاضر قطعه سازان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از ایران خودرو و سایپا طلب دارند، گفت: زیان انباشته قطعه سازان در حال افزایش است، تا چه زمان می توان ضرر را تحمل کرد؟

وی ادامه داد: ایران خودرو امسال ۳۰ درصد افزایش تولید داشته، اما باز زیان ده است، دلیل این مسئله هم قیمت گذاری دستوری است. آیا وقت این نرسیده راجع به این قضیه تصمیم جدی گرفت؟ اینکه می گویند خودرو در بورس عرضه شود، مشکلی نیست، اما باید مواد اولیه هم در بورس عرضه شود.

شهپری تصریح کرد: یک بار می گویند قیمت دستوری حذف می شود و یک بار دیگر می گویند، شورای رقابت قیمت ها را تعیین می کند. این بلاتکلیفی مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو سال آینده با مشکلات اساسی روبرو خواهد بود.

پایان پیام/

کلید واژه :

اصغر خسروشاهی

،

خودروسازان خارجی

،

تولید خودرو

،

خودروسازی

ثبت نظرات
captcha