تشديد نابرابری درآمدی در دهه 90

ورشکستگی ۱۳ شرکت نفتی آمریکا

دلاربازان به سوی بازار بیت کوین حرکت می کنند؟

وضعیت قیمت خرما در ماه رمضان ۱۴۰۰

مقاومت بازار مسکن در برابر تخلیه حباب قیمت ملک 

ارزان ترین خودروهای ۲۰۲۱ را بشناسید

مقایسه چهار بازار موازی در سال ۹۹

برگ بازی ایران برای چانه زنی با آمریکا

موانع مالیات گیری از خانه و خودروی لوکس

رونمایی از جدیدترین خودروی جگوار

رکورد رشد شاخص قیمت ها در دهه ۹۰

ریسک و فرصت طرح جدید بورسی ها

بازار بهاری رهن و اجاره

هالک بانک خواستار پایان پیگرد قضایی پرونده تحریمی ایران شد

پیغام کسری بودجه ۱۴۰۰ به بازار مسکن

تاریخ رونمایی محصولات جدید اپل مشخص شد

تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می شود؟

بیت کوین روی قله جدید

نفت سنگین ایران گران شد

آیا التیماتوم مالیاتی دژپسند، سود بانکی را کاهش می دهد؟

جیپ گلادیاتور ۲۰۲۱ خودرویی جدید برای تگزاس

مهم ترین علت التهابات بازار چیست؟

مالیات خودرو ها و خانه های لوکس از چه زمانی اجرایی می شود؟

رمز ارزها؛ مقصد جدید سرمایه های خرد

فاز جدید در بازار دلار

تحليلی بر 13 شاخص كلان اقتصاد ايران

قانون چک به کمک تولید می آید؟

واکنش ها به اظهارات اخیر شیوا

قیمت انواع لاستیک خودرو در بازار چه قدر است؟

سند همکاری مشترک جدید در راه ایران

اما و اگرها درباره تورم زایی بازار سرمایه

ارزش بیت کوین ۲.۶ درصد افزایش یافت

کره ای ها پشت چراغ قرمز بازار لوازم خانگی ایران

آمریکا به جنگ یوان دیجیتالی می رود؟

سهم برندها در لیست گوشی های وارداتی چقدر است؟

پيامدهای يك «تبصره» برای افزايش قيمت كالاها

چرا ارزش پول ملی کم است؟

وام ساخت مسکن ۳۰۰ میلیونی شد

چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

قاچاق جوجه یک روزه، پدیده تازه در بازار مرغ

کد خبر : ۴۶۴۷
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!

انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه تغییر قیمت را تجربه کرده اند و هر کدام از مسئولان دلایلی برای این افزایش قیمت ها عنوان می کنند.

قیمت لبنیات از اول سال ۵۴۵ بار تغییر کرد!

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، قیمت لبنیات چند ماهی است که به صورت هفتگی دستخوش تغییر می شود به طوری که طبق گفته عرضه کنندگان این محصولات، با هر مرتبه سفارش کالا از شرکت های تولیدکننده،  قیمت آن تغییر می کند.

البته محصولات لبنی در دو گروه قرار دارند، دسته اول که شامل ده قلم لبنیات است و حدود ۷۰ درصد از ظرفیت تولید را به خود اختصاص می دهد که قیمت آن ها به صورت دستوری تعیین می شود و گروه دوم که با عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شوند.

 تولیدکنندگان  عنوان می کنند در حال حاضر آن دسته از تولیدات که مشمول قیمت گذاری دستوری می شوند را بدون سود و بعضا با پرداخت ضرر عرضه می کنند، اما انگار سود فروش محصولات دیگر به قدری چرب است که شاهد افزایش قیمت چندین و چند باره آن ها هستیم.

طبق آماری که از فروشگاه های زنجیره ای به دست آمده است ، قیمت انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه افزایش یافته که این امر نارضایتی مصرف کنندگان را به همراه داشته است.

افزایش قیمت شیرخام عامل گرانی محصولات لبنی

در همین راستا محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنفی فرآورده های لبنی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون قیمت شیرخام، ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و با این وجود نمی توان توقع افزایش قیمت لبنیات را نداشت.

وی افزود: کارخانه ها محصولات با قیمت گذاری دستوری را با رعایت نرخ های دولتی عرضه می کنند و مابقی محصولات را نیز با هماهنگی سازمان حمایت قیمت گذاری می کنند.

سخنگوی انجمن صنفی فرآورده های لبنی بیان کرد: قیمت گذاری گروه دوم به طوری است که شرکت ها هزینه های تولید را با سند به سازمان حمایت ارائه می دهند و این سازمان با اعلام محدودیت، اجازه افزایش قیمت می دهد.

به گفته وی؛ هیچ افزایش قیمتی بدون هماهنگی و کسب اجازه از سازمان حمایت رخ نمی دهد.

افزایش قیمت نامتعارف را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنید

همچنین داوود موسوی معاون نظارت بر کالا های مصرفی سازمان حمایت ضمن تاکید بر لازم الاجرا بودن قیمت گذاری های انجام شده گفت: ما در ده قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری، هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم و تمام اقلام مشمول قیمت گذاری دستوری کماکان نرخ ثابت قبلی را دارند. هر گونه افزایش قیمت فرآورده های لبنی مشمول قیمت گذاری بدون طی شدن فرآیند مربوط، شامل بررسی قیمت و تهیه گزارش کارشناسی توسط این سازمان و تصویب در کارگروه تنظیم بازار، فاقد وجاهت قانونی است.

او بیان کرد: مشکلات و مسائل طرح شده از سوی واحد های لبنی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه از جمله شیرخام و مواد بسته بندی از جمله موارد موثر بر قیمت گذاری این اقلام هستند.

موسوی تشریح کرد: اقلامی که در چند مدت اخیر افزایش قیمت داشته اند، جزو اقلام مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده اند و قیمت آن ها طبق ضوابط قیمت گذاری و توسط خود شرکت ها مورد محاسبه قرار می گیرد. این به معنای آن نیست که هر شرکتی به هر میزان که بخواهد می تواند قیمت محصولات لبنی را افزایش دهد بلکه قیمت گذاری این اقلام تحت رقابت بین شرکت ها و طبق ضوابط ابلاغی محاسبه و اعلام می شود.

معاون نظارت بر کالا های مصرفی سازمان حمایت گفت: در صورتی که این افزایش قیمت ها بیش از عرف معمول آن باشد، مردم می توانند از طریق سامانه ۱۲۴ شکایات خود را اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار بگیرد. سازمان حمایت هم به عنوان مدعی العموم می تواند این افزایش قیمت ها را از شرکت ها پیگیری کند.

با تمام این تفاسیر معلوم نیست که هزینه کشمکش های لبنیاتی ها و دولتی ها را تا چه زمانی قرار است مردم  پرداخت کنند.

پایان پیام/

کلید واژه :

قیمت لبنیات

،

محصولات لبنی

،

ثبت نظرات
captcha