ترمز قیمت خودرو در بورس کشیده شد!

از بازار خانه های نقلی چه خبر؟

گران ترین یخچال فریزرهای بازار کدامند؟

چرا صف نانوایی ها شلوغ شده؟

قیمت خودرو سه نرخی می شود

موتورسواری روی آب!

سه مدرسه کیمیای دانش در سه روستای استان لرستان افتتاح شد

اخراج دهک دهم !

آخرین وضعیت پرداخت مالیات خانه های لوکس

پای واردات خودرو دوباره به مجلس کشیده شد

رونمایی از خودروی جذاب و آتشین مرسدس

هر خانوار چقدر یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی گرفته است؟

ابهام عجیب در سیاست حذف یارانه ارزی

وعده جدید دولت درباره پرداخت یارانه جدید

اتفاق عجیب در بازار ماکارونی

اولین شاسی بلند فراری؛ یک هیولای ۱۲سیلندر

نحوه دریافت وام سهامداران بورسی اعلام شد

آخرین جزئیات از تویوتا لندکروزر LC۳۰۰

چقدر کارت بانکی داریم؟

اما و اگر ژاپن برای تحریم نفت روسیه

قیمت شیرخشک نجومی شد

مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

افزایش قیمت آرد شیرینی را گران نخواهد کرد

حضور فعال هلدینگ ماهان در دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن

بانک گردشگری بیش از 1300 میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کرد

مرسدس بنز و یک محصول لوکس ۷۸۰۰دلاری!

نرخ «خط فقر مسکن» در سال ۱۴۰۱

انواع یخچال و فریزر را در بازار چند بخریم؟

فاز 2 پروژه هتل و مجتمع گردشگری بافت آماده بهره برداری است

۲۰ هزار میلیارد تومان زیان ناقابل!

قیمت کالاهای اساسی در یک سال گذشته چقدر تغییر کرد؟

مسیر صعود طلا لغزنده شد

زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد

ترفند عجیب و غریب برای گران کردن ماکارونی

قیمت انواع جاروبرقی در بازار

مالیات حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ چه قدر است؟

هیچ آژانس مسافرتی مجوز تور جام جهانی ندارد

قیمت جدید برنج اعلام شد

نقلی های زیر یک میلیارد تومان در تهران

در سال ۱۴۰۰ چقدر به حجم نقدینگی افزوده شد؟

کد خبر : ۶۳۵۱
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

اظهارات عجیب دبیر انجمن خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: نقدینگی جامعه ۴ هزار هزار میلیارد تومان است، زمانی که یک آگهی برای فروش فوق العاده یا پیش فروش داده می شود این میزان از نقدینگی به سمت این بازار می آید. مطالعات میدانی ما نشان داده ۸۰ درصد این ثبت نام ها سرمایه گذاری است.

اظهارات عجیب دبیر انجمن خودروسازان

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد مثبت، احمد نعمت بخش در مورد افزایش عرضه خودرو و همچنین عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه که بعد از دستور سازمان بازرسی باید انجام شود اظهار کرد: با آمدن دولت جدید آقای وزیر تاکید کردند که افزایش تولید داشته باشیم تا میزان تولید را امسال به ۱ میلیون دستگاه برسانیم. تلاش شبانه روزی خودروساز هم این است که به این هدف دست پیدا کنند اما یک سری از مشکلات به قوت خود باقی است. برای مثال در مورد چیپست در دنیا کمبود وجود دارد و کمپانی هایی مانند فولکس تولید خود را کم کرده اند تا بعد از اینکه چیپست را با قیمت مناسب خریدند افزایش تولید دهند اما ما با سیاست گذاری وزارت صمت مجبور به افزایش تولید شدیم، به هرحال با کمبود چیپست مواجه هستیم که همین موضوع منجر به این شده که  ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه ها باشند.

وی افزود: ما سعی می کنیم که چیپست خریداری کنیم حتی اگر قیمت آن ۱۰ تا ۲۰ برابر قیمت قبلی باشد. حتی حاضریم که چیپست ۲ تا ۳ دلاری را تا ۴۰ دلار خریداری کنیم تا تولید خود را افزایش دهیم و هم خودروی ناقص را تکمیل کنیم اما همچنان قیمت های دستوری علی رغم افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروها هنوز زیر قیمت تمام شده خودرو می فروشیم. افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به افزایش قیمت خودرو اصلا قابل مقایسه نیست. ۱۸ درصد همان فرمول شورای رقابت بود که با تاخیر هم اقدام شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه خودروسازی ها همچنان زیان ده هستند گفت:  زیان کمتر شده اما همچنان وجود دارد ما الان ۴۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی داریم. گاها قطعه سازان هم توان تولید قطعه را ندارند چراکه آنها هم از ما طلبکار هستند و نتوانسته ایم پول آنها را بدهیم و درنتیجه آنها هم دچار مشکل هستند. با این حال در حال تلاش هستیم که بر مشکلات فائق بیاییم. اما همچنان از دونرخی بودن قیمت خودرو رنج می بریم. در فروش جدید ایران خودرو برای ۷۰۰۰ خودرو ۴ میلیون نفر ثبت نام کرده اند یعنی به ازای هر هزار نفر دو نفر برنده می شوند. علت این است که اختلاف قیمت بازار با کارخانه قابل توجه است.

وی در ادامه اضافه کرد: نقدینگی جامعه ۴ هزار هزار میلیارد تومان است، زمانی که یک آگهی برای فروش فوق العاده یا پیش فروش داده می شود این میزان از نقدینگی به سمت این بازار می آید. مطالعات میدانی ما نشان داده ۸۰ درصد این ثبت نام ها سرمایه گذاری است، یعنی فرد خودرو را می خرد و می فروشد و پول مفتی از آن به دست می آورد و مالیات هم نمی دهد. این روش درست نیست؛ دوستان باید تجربه دهه ۷۰ را مورد استفاده قرار دهند تا خودرو تک نرخی شود.

نعمت بخش تصریح کرد: هر کالای دونرخی منشا رانت و فساد است که خودرو هم درگیر چنین وضعیتی است. برای پژو پارس کارخانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان ضرر می کند و ۸۰ درصد کسانی که خودرو می خرند و برنده می شوند، ۱۷۰ میلیون تومان سود می کنند. مشخص نیست تا کی این بی تدبیری ادامه پیدا می کند. ما سعی می کنیم به مسئولین راهکار نشان دهیم اما گوش شنوایی در کار نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خودروسازان برنامه دارند اما به دلیل مشکلات موجود اجرای برنامه ها با تاخیر روبرو می شود. اما تلاش ما این است به یک میلیون دستگاه تولید در سال جاری برسانیم. وقتی مشکل حمل و نقل داریم و برای آوردن قطعه هر هواپیمایی نمی تواند بار بیاید، وقتی روی فروش هر خودرو ضرر می کنیم و بدهی مان افزایش می یابد باعث می شود که زمان بندی به درستی و دقیق پیش نرود.

نعمت بخش در مورد اتهام احتکار خودرو توسط خودروسازان که از طرف سازمان بازرسی مطرح شد بیان کرد: بعد از آنکه در اخبار منتشر شد که سازمان بازرسی به خودروسازها تفهیم اتهام کرده اند، من به نماینده سازمان بازرسی در کمیته خودرو اعتراض کردم که چرا با وجود آنکه از کم و کیف کار مطلع هستید مدیران عامل را متهم به احتکار می کنید؟ اصلا احتکاری در کار نیست. کدام خودرو در کارخانه کامل بوده که تحویل نداده ایم؟ برخی می گویند این خودروها مانده تا افزایش قیمت داده شود. اول اینکه ما می دانیم در سال جاری افزایش قیمت دیگری در کار نخواهد بود علاوه بر این تحویل با تاخیر منجر به جریمه تاخیر می شود. هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد.

وی افزود: گله ما هم از سازمان بازرسی این بود که با وجود آنکه از این کمبودها اطلاع داشتند چرا آبروی مدیران ایران خودرو و سایپا را بردند. من فکر می کنم که آقایان هم خودشان متوجه شدند چون در غیر این صورت باید مدیران ما را برای تعقیب قضایی به قوه قضاییه معرفی می کردند ولی برایشان ثابت شد که اگر خودرویی در کارخانه است ناقص بوده و شرایط کشور هم تحریمی است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به اینکه گفته می شود خودروسازان با کاهش عرضه خود به دنبال افزایش قیمت در بازار و به تبع آن در کارخانه هستند خاطرنشان ساخت: وزارت صمت، سازمان گسترش، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حتی سازمان بازرسی کل کشور بر خودروسازان نظارت دارند، مگر خودروسازان می توانند دست از پا خطا کنند؟ من این موضوع را به شدت تکذیب می کنم.

پایان پیام/

کلید واژه :

خودروسازان

،

وزارت صمت

،

احمد نعمت بخش

،

خودروسازی

،

انجمن خودروسازان

ثبت نظرات
captcha