• امروز : پنج شنبه - ۱۰ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
10

توافق جدید خوارزمی و بانک صادرات برای بازپرداخت اقساط نیروگاه منتظر قائم

  • کد خبر : 728141
  • 28 شهریور 1396 - 19:51
توافق جدید خوارزمی و بانک صادرات برای بازپرداخت اقساط نیروگاه منتظر قائم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، مرتضی سامی، رییس هیأت مدیره شرکت توسعه برق و انرژی سپهر گفت: پرداخت اقساط نیروگاه شهید منتظر قائم یکی از دغدغه های شرکت توسعه برق و انرژی سپهر و شرکت سرمایه گذاری خوارزمی بود. از زمان واگذاری نیروگاه شهید منتظر قائم به شرکت سرمایه گذاری خوارزمی توسط […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، مرتضی سامی، رییس هیأت مدیره شرکت توسعه برق و انرژی سپهر گفت: پرداخت اقساط نیروگاه شهید منتظر قائم یکی از دغدغه های شرکت توسعه برق و انرژی سپهر و شرکت سرمایه گذاری خوارزمی بود. از زمان واگذاری نیروگاه شهید منتظر قائم به شرکت سرمایه گذاری خوارزمی توسط بانک صادرات ایران، بخشی از مطالبات بانک پرداخت شده و مابقی معوق مانده بود. از سوی دیگر وصول وجوه مربوط به فروش برق به وزارت نیرو به دلیل محدودیت های اعتباری این وزارتخانه، معوق مانده است، به طوری که مجموعه وزارت نیرو به شرکت برق و انرژی سپهر (متعلق به شرکت سرمایه گذاری خوارزمی)، رقمی حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان بدهکار است. سامی افزود: بیش از دو سال است که بین شرکت خوارزمی و بانک صادرات ایران، مذاکرات همه جانبه ای برای دستیابی به یک چارچوب مناسب جهت پرداخت اقساط بدهی به بانک جریان داشت و طرفین چند بارهم به جمع بندی نزدیک شدند اما تصمیم نهایی اخذ نشد تا اینکه حدود یک ماه پیش توافق اولیه در این زمینه انجام و در روزهای اخیر مذاکرات به نتیجه رسیده است.

سامی در خصوص رقم بدهی اقساط شرکت برق و انرژی سپهر به بانک صادرات ایران و شیوه بازپرداخت آن توضیح داد: تا پایان سال ۱۳۹۵، مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان اقساط سررسید شده باید پرداخت می شد که به دلیل کمبود نقدینگی و طلب هزار میلیارد تومانی از مجموعه وزارت نیرو، قرار شد تا این اقساط به شکل دارایی به بانک صادرات ایران پرداخت شود؛ به واقع در شرایطی که امکان تامین نقدینگی لازم وجود ندارد، طبیعتا شرکت برق و انرژی سپهر هم امکان پرداخت اقساط را به شکل نقد نداشته و از این رو تهاترِ دارایی مورد توافق قرار گرفت. این دارایی شامل سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی و برخی پروژه های ارزشمند و بزرگ ساختمانی گروه خوارزمی است که بابت اقساط بدهی به بانک صادرات ایران واگذار می شود.

سامی اضافه کرد: به موازات دستیابی به چارچوب مذکور، مذاکرات برای رفع برخی ابهامات در زمینه سودهای گذشته و نحوه محاسبه سود و جدول بازپرداخت در آینده ادامه دارد که به زودی این ابهامات نیز رفع خواهد شد.

سامی در ادامه گفت: طبق قرارداد قبلی، قرار بود کلیه اقساط طی ۸ سال پرداخت شود که اکنون این اقساط تا پایان سال ۹۵ از طریق واگذاری این دارایی ها بازپرداخت می شود و مانده طلب بانک نیز طی ۱۲ سال بازپرداخت خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، مشکل اصلی ما این است که وزارت نیرو در پرداخت مطالبات شرکت توسعه برق و انرژی سپهر بابت فروش برق تأخیر جدی دارد. با این حال اگر بانک صادرات ایران این ابهامات مورد اشاره را رفع کند، این شرکت هم تلاش خواهد کردکه به تعهدات خود عمل نماید.

رییس هیأت مدیره شرکت توسعه برق و انرژی سپهر درباره وضعیت فعلی نیروگاه گفت: نیروگاه دارای چهار واحد بخار قدیمی است که عمر بالای ۴۰ سال دارند و یکی از ایرادات این واحدها مصرف آب بالاست. واحدهای گازی و سیکل ترکیبی هم عمرشان حدود ۲ تا ۲۵ سال است. وزارت نیرو در دوران تملک نیروگاه، تا سال ها به دلیل اینکه قصد واگذاری آن را داشته، هزینه جدی هم برای آن نکرده است، اما وقتی نیروگاه به بانک صادرات ایران واگذار شد و متعاقبا به شرکت توسعه برق و انرژی سپهر رسید، هزینه های کلانی صرف تعمیرات اساسی و به روزرسانی این نیروگاه صورت گرفت تا میزان بهره وری آن بالا برود.

رییس هیأت مدیره شرکت برق و انرژی سپهر ضمن اشاره به این که از زمان تحویل نیروگاه تا به امروز، حدود ۲۰ درصد افزایش بهره وری محقق شده، افزود: این نیروگاه ۲۵ درصد از برق مصرفی استان تهران را تأمین می‌کند. با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت، اکنون نیروگاه در وضعیت خوبی قرار دارد و در سال گذشته و جاری نیز تولید خوبی داشته و بازار مصرف برق این نیروگاه، استان تهران و استان های همجوار است.

 شرکت توسعه برق و انرژی سپهر که مالک نیروگاه شهید منتظر قائم است، یکی از بزرگترین شرکتهای وابسته به گروه سرمایه گذاری خوارزمی است.

انتهای پیام/ ایلنا

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=728141

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.