• امروز : جمعه - ۱۱ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
4
خانه دسته‌بندی نشده

رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در کشور پیش‌بینی نشده بود

  • کد خبر : 730633
  • 27 تیر 1400 - 18:02
رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در کشور پیش‌بینی نشده بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، همایون حایری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌های اخیر با قدردانی از تلاش‌ها و کمک‌های مجلس اظهار کرد: وزارت نیرو بر اساس سه موضوع برای تامین برق مورد نیاز در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، همایون حایری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌های اخیر با قدردانی از تلاش‌ها و کمک‌های مجلس اظهار کرد: وزارت نیرو بر اساس سه موضوع برای تامین برق مورد نیاز در زمان اوج مصرف تابستان برنامه‌ریزی‌ انجام می‌دهد. اول پیش بینی مصرف که با توجه به تعداد مشترکان و نوع مصرف آنان و همچنین با توجه به وضعیت دما با گزارش‌های دریافتی از سازمان هواشناسی ارزیابی می‌شود. دوم قابلیت تولید نیروگاه‌های کشور که شامل نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های برق آبی و نیروگاه‌ اتمی می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: نیروگاه‌های حرارتی شامل نیروگاه‌های جدید و موجود هستند که تعمیرات آن‌ها از انتهای شهریورماه هر سال آغاز شده و تا انتهای خرداد سال بعد ادامه دارد. سهم نیروگاه‌های برق آبی نیز در تامین برق طی زمان اوج مصرف ۱۹ درصد است که بستگی به آب پشت سدها دارد. اگر شرایط مناسب باشد می‌توانند همانند سال گذشته ۱۱ هزار مگاوات از ۵۸ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق زمان اوج مصرف شبکه را تامین ‌کند. نیروگاه‌های اتمی نیز با توجه به انجام برنامه تعمیرات سالانه خود و نیز میزان سوخت، آماده تولید حدود ۱۰۰۰ مگاوات برق به شبکه خواهند شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: سومین موضوع هم پیش‌بینی تراز تولید و مصرف برق و برآورد راهکارهای جبران کمبود آن است. در خصوص پیش‌بینی نیاز مصرف سال‌جاری به‌جز افزایش مصرف ناشی از مشترکان، با رشد قابل توجهی در مصرف صنعت و همچنین مصرف بالای ماینرها مواجه هستیم. در کنار این عوامل افزایش غیرمترقبه دمای هوا و رشد مصرف انرژی نیز باعث شد تا نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف را تجربه کنیم در حالی که متوسط رشد مصرف چند سال گذشته زیر دو درصد بوده است.

حایری با بیان اینکه به‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی عملا آنچه اتفاق افتاد بین دو تا چهار درجه نسبت به دمای واقعی افزایش داشت، ادامه داد: به ازای هر یک درجه افزایش دمای بیش از ۳۵ درجه، حدود ۱۵۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق افزوده خواهد شد. لذا افزایش مصرف ۲۰ درصدی موجب شد واحدهای نیروگاهی که تعمیرات آنها در فروردین و اردیبهشت‌ماه به اتمام می‌رسید، جوابگوی نیاز مصرف بالای برق نباشند. این مهم نیز باعث فشار زیاد روی نیروگاه‌های آبی شد و به‌رغم اینکه حجم مخازن نیروگاه‌های آبی در ابتدای سال ۱۴۰۰ با سال پیش برابر بود، ولی در ادامه با توجه به اینکه برخلاف سال‌های گذشته هیچ‌گونه بارشی در فروردین و اردیبهشت‌ماه صورت نگرفت، حجم این مخازن روز به روز کمتر شده به‌طوری‌که به کمتر از نصف موجودی سال گذشته خود رسید و این امر باعث شد تا ۷۵۰۰ مگاوات از تولید این نیروگاه‌ها در مقایسه با سال گذشته کاهش یابد.

وی در ادامه اظهار کرد: گرمای بی‌سابقه، رشد ۲۰ درصدی و پیش‌بینی نشده مصرف برق، کاهش شدید تولید نیروگاه‌های برق آبی، تاخیر در ورود نیروگاه‌ اتمی و عدم کفایت تولید واحد‌های حرارتی به نیاز بالای مصرف باعث شد تا در روزهای ابتدایی خردادماه خاموشی‌های ناخواسته‌ای در شبکه برق اعمال شود، اما با اقدامات به عمل آمده و ۳۴۰ هزار تفاهم‌نامه‌ای که با مشترکان دیماندی از سال گذشته منعقد شده و پاداش‌های لازم نیز برای آنها در نظر گرفته شده بود، علی‌رغم اینکه فاصله برق قابل تامین با نیاز مصرف آن به بیش از ۱۰ هزار مگاوات رسیده بود تمام تلاش خود را کردیم تا انتخابات ریاست جمهوری و آزمون سراسری بدون هیچ مشکلی برگزار شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: به‌رغم آمادگی تمامی نیروگاه‌های حرارتی با کاهش بیشتر تولیدی نیروگاه‌های برق آبی و از مدار خارج شدن مجدد نیروگاه‌ اتمی‌ که از ۲۹ خرداد ماه تا ۱۴ تیرماه طول کشید، موجب شد به مدت چهار روز نیز خاموشی‌هایی اعمال شود. با جلسات برگزار شده و مصوبات هیئت وزیران، دبیرخانه شورای امنیت ملی، شورای امنیت کشور و به‌کارگیری راهکارهای پیشنهادی کمیسیون انرژی مجلس، همچنین حمایت مسئولان، مساعدت وزارت صمت و همراهی اهالی صنعت کشور مشکلات تامین برق به حداقل خود رسیده و در بخش خانگی اعمال نمی‌شود که خوشبختانه این مهم انجام شد.

حایری در پایان گفت: برای ادامه راه تا آخر تابستان و تامین برق پایدار برای مشترکان عمده و مردم نیاز به استمرار همکاری‌ها و پشتیبانی‌های موجود هستیم. راهکارها و پیشنهادهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توسط کمیسیون انرژی نقش مثبتی را در این حوزه ایفا کرده به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از پیشنهادهای کوتاه مدت را در حال حاضر به مرحله اجرا درآوردیم که بسیار موثر واقع شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730633

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.