• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
خانه دسته‌بندی نشده

خبر جالب محرابیان در خصوص منابع آب ژرف شرق ایران/ لایحه آب در حال آماده سازی است

  • کد خبر : 730690
  • 06 شهریور 1400 - 23:56
خبر جالب محرابیان در خصوص منابع آب ژرف شرق ایران/ لایحه آب در حال آماده سازی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت وگوی ویژه خبری اظهار داشت: شهر اهواز یک شبکه فاضلاب بسیار قدیمی دارد که در برخی نقاط ریزشی است و اتصالات این شبکه هم کامل نیست که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) متعهد شده ظرف مدت ۳۶ ماه این شبکه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت وگوی ویژه خبری اظهار داشت: شهر اهواز یک شبکه فاضلاب بسیار قدیمی دارد که در برخی نقاط ریزشی است و اتصالات این شبکه هم کامل نیست که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) متعهد شده ظرف مدت ۳۶ ماه این شبکه را نوسازی و کامل کند.

وی افزود: پیشنهاد ما برای انجام این کار زمانی ۲۴ ماهه بود و رئیس جمهور دستور دادند بررسی های کارشناسانه صورت گیرد که در صورت امکان این زمان کمتر از این مقدار شود و با دستوری که رئیس جمهور دادند، مشکلی از نظر تأمین مالی نوسازی و تکمیل شبکه فاضلاب اهواز نداریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو در استان خوزستان ۷ طرح آبرسانی دارد که بزرگترین آن طرح آبرسانی غدیر هست، گفت: فاز دوم طرح غدیر حدود ۴ سال متوقف بوده و رئیس جمهور دستور دادند که با روش های کارشناسی، آب سد دز هرچه سریعتر به شبکه آبرسانی غدیر تزریق شده و به مردم خوزستان برسد که در این زمینه روشی را به دولت پیشنهاد دادیم که آرزوی قدیمی مردم خوزستان برای دسترسی به آب شرب باکیفیت محقق شود که در صورت تصویب این روش در دولت، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اعتباراتی از محل هدفمندسازی یارانه ها برای جمع اوری آب های سطحی اهواز به شهرداری اهواز تخصیص پیدا می کند تا موضوع سیلاب های پس از بارش در این کلانشهر حل شود.

محرابیان در خصوص تأمین آب کشاورزی خوزستان گفت: قرار شد به شرط رعایت الگوی کشت، آب کشاورزی خوزستان را به صورت کامل تأمین کنیم.

وزیر نیرو اجرای برنامه افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور را شدنی دانست و گفت: احداث ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید حرارتی و ایجاد ظرفیت ۷۵۰۰ مگاواتی جدید از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی از محل سرمایه گذاری صنایع و احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۴ سال آینده برنامه ریزی شده است؛ همچنین در برنامه داریم که در طی چهارسال ۱۰ هزار مگاوات صرفه جویی در بخش مدیریت مصرف محقق شود.

محرابیان با بیان اینکه سرانه مصرف آب از ۶۸۵۸ مترمکعب در سال ۱۳۳۵ به ۱۵۹۷ مترمکعب در سال ۱۴۰۰ رسیده، گفت: در شرایط فعلی باید با این میزان آب، قوانین و مقررات گذشته را بازنگری کنیم.

وی افزود: لایحه ای در دولت در حال بررسی است که با عنوان لایحه آب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: اختیار تخصیص آب با وزارت نیرو است اما شاهد هستیم که شفافیت و عدالت در آن نیست چرا که شاخص های عدالت درست تعریف نشده است.

محرابیان با اشاره به کسری بودجه شدید و ناترازی منابع و مصارف در بودجه گفت: ما در کشور مشکل نقدینگی نداریم بلکه مشکل مدیریت نقدینگی داریم؛ می توانیم پروژه ها را از محل نقدینگی جامعه تأمین مالی کنیم.

وی ادامه داد: باید منابع تأمین آب را متنوع کنیم وعلاوه بر تأمین آب از دریا که باید در دستور کار قرار داشته باشد، می توانیم از منابع آب ژرف استفاده کنیم که در شرق ایران در عمق ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متری زمین، روان آبهای گسترده ای وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تاکنون دو چاه در این مناطق حفاری شده که به آب با ای.سی بالای ۱۲ هزار رسیده اند که می توان این آب را تصفیه کرده و هزینه تأمین آن از آب انتقال داده شده نیز کمتر است.

محرابیان در پایان یکی از مهمترین برنامه های وزارت نیرو را آبرسانی به روستاها دانست و گفت: تا پایان دولت سیزدهم به ۷۰۰۰ روستا آبرسانی خواهد شد و شاخص آب روستایی از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.