• امروز : جمعه - ۱۱ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
11

معضلی به اسم “کارشناسان فیک” در حوزه نیرو

  • کد خبر : 730869
  • 26 آذر 1400 - 9:45
معضلی به اسم “کارشناسان فیک” در حوزه نیرو
این موضوع که مباحث کارشناسی از زبان افراد کم سواد در حوزه تخصصی نیرو و به اسم کارشناس در رسانه های رسمی منتشر شود، تعریف جدیدی از فیک نیوزها را رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز، در طول روز اخبار، مصاحبه ها و تحلیل های متعددی در بخش آب و برق کشور و به عبارتی حوزه نیرو در رسانه های رسمی و غیررسمی منتشر می شود.

در رسانه های غیررسمی که بخشی از آنها فیک نیوز ها هستند، انتشار اخبار مضحک و کذب، دور از انتظار نیست؛ اما معضل وقتی بروز می کند که رسانه های رسمی و به خصوص خبرگزاری های کشور محفل اخبار فیک شوند.

این موضوع که مباحث کارشناسی از زبان افراد کم سواد در حوزه تخصصی نیرو و به اسم کارشناس در رسانه های رسمی منتشر شود، تعریف جدیدی از فیک نیوزها را رقم زده است.

در طی ماههای اخیر شاهد هستیم برخی خبرگزاری های رسمی کشور به منظور تحلیل اتفاقات روز حوزه آب و برق به سراغ افرادی می روند که هیچ تخصصی در زمینه های مورد بحث نداشته و به لطف خبرنگار ناآگاه و یا مغرض آن خبرگزاری، نام کارشناس به آنها اطلاق می شود. این قبیل کارشناس نماها، تحلیل های نادرستی را در قبال مسائل مهم حوزه نیرو بیان می کنتد و این تحلیل های نادرست و بعضا مضحک، با انتشار در رسانه های رسمی، در فضای رسانه ای کشور بازتاب پیدا می کند.

این موضوع درحالی صورت می گیرد که کارشناس بودن در حوزه آب و یا حوزه برق، تعریف مشخص و علمی دارد. یا فردی باید به واسطه تحصیلات مرتبط و پژوهش های کاربردی خود در پی سالها تلاش علمی در یک حوزه کارشناس شود و یا سالها تجربه حضور و فعالیت در بخش اجرایی، وی را تبدیل به فردی کرده باشد که راهکار درست را در حوزه تخصصی مرتبط با فعالیت خود می شناسد و به عبارتی کارشناس است.

این موضوع زمانی جالب تر می شود که پیگیری اسامی این کارشناس نماها نشان می دهد برخی از این افراد وجود خارجی ندارند و زاییده تفکرات خبرنگار هستند؛ در واقع در بین ده ها خبرنگار متعهد، اندک خبرنگارهایی هم در فضای رسانه ای کشور فعالیت می کنند که به خود اجازه می دهند با خلق افرادی غیرواقعی و انتشار تفکرات خود به عنوان سخنان یک کارشناس خیالی، به مخاطبان تحلیل های دروغین ارائه دهند.

تحلیل های نادرست چه زاییده ذهن مخرب خبرنگارنما باشد و چه از زبان یک فرد ناآگاه و کارشناس نما بیرون بیاید، وقتی به تعدد در رسانه های رسمی کشور تکرار شود، فضای مبهمی را در تشخیص سره از ناسره برای مردم و دنبال کنندگان اخبار که حتی شاید جزو مسئولین و تصمیم گیران نیز باشند، به وجود می آورد و این آفتی جدی برای صنعت آب و صنعت برق کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. متأسفانه رسانه ها به افراد کم سواد با عنوان کارشناس تریبون می دهند و مطالبی نادرست در زمینه مباحث تخصصی آب و برق را منتشر می کنند. انگار هیچ نظارتی بر کار اینگونه رسانه ها نیست.

  2. کارشناسان فیک فقط توی آب و برق نداریم، توی همه حوزه ها و زمینه ها کارشناسانی داریم که واقعا کارشناس نیستن، فقط ادای افراد مطلع رو درمیارن. این افراد متأسفانه اظهاراتی تحلیلی ارائه می کنن که اصلا در اون زمینه تحلیل گر نیستن و رسانه ها هم متأسفانه به این افراد، تریبون می دن!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.