• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
22

ترکمنستان به دنبال توسعه صادرات برق/ تراز تجارت برقی ایران و ترکمنستان منفی می شود؟

  • کد خبر : 730880
  • 03 دی 1400 - 12:21
ترکمنستان به دنبال توسعه صادرات برق/ تراز تجارت برقی ایران و ترکمنستان منفی می شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، طبق برنامه توسعه صنعت ترکمنستان، تا سال ۲۰۲۴ ، تولید برق در این کشور باید به ۳۳ میلیارد کیلووات ساعت در سال برسد. برای دستیابی به این هدف، امکانات موجود در این کشور در حال مدرن شدن است. همچنین ترکمنستان به دنبال توسعه صادرات برق خود به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، طبق برنامه توسعه صنعت ترکمنستان، تا سال ۲۰۲۴ ، تولید برق در این کشور باید به ۳۳ میلیارد کیلووات ساعت در سال برسد. برای دستیابی به این هدف، امکانات موجود در این کشور در حال مدرن شدن است.

همچنین ترکمنستان به دنبال توسعه صادرات برق خود به کشورهای همسایه و تبدیل شدن به هاب برقی است و توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ ارتباطی برق خود را با کشورهای همسایه در دستور کار قرار داده است.

این کشور، یکی از مبادی صادرات برق به ایران در تابستان ۱۴۰۰ بود؛ به طوری که از نیمه نخست خردادماه، ایران شروع به واردات برق از ترکمنستان کرد. اگرچه ترکمنستان همچنان یکی از مبادی صادرات برق ایران در ایام سرد سال است؛ اما با توجه به برنامه جدی ترکمنستان برای توسعه صادرات برق به کشورهای همسایه از جمله ایران در کنار کم توجهی و سستی توسعه صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، در صورت ادامه این شرایط، در طی سالهای آینده تراز تجارت برقی با ترکمنستان منفی شده و بیش از آنچه به این کشور همسایه برق صادر کنیم، از آن برق وارد خواهیم کرد.

میزان برق تولیدی ترکمنستان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۱.۸ میلیارد کیلووات ساعت گزارش شده است. مصرف برق در این کشور در این سال ۱۵.۰۹ میلیارد کیلووات ساعت و صادرات برق این کشور ۳.۲۰ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

در مذاکره تلفنی صبح امروز “علی اکبر محرابیان” وزیر نیرو با “چاریمراد پورچکوف” معاون نخست وزیر در امور عمرانی، انرژی و آب و برق ترکمنستان، طرفین با تاکید بر حسن روابط مفید دو کشور در حوزه برق، راه‌های توسعه بیش‌از پیش همکاری‌های برقی در زمینه تبادل انرژی الکتریکی، صدور خدمات فنی و مهندسی کالاهای برقی ایرانی به ترکمنستان و همچنین توسعه اتصالات شبکه‌های برق دو کشور به یکدیگر را بررسی و مورد تاکید قرار دادند.

طبق اعلام سایت وزارت نیرو، در این مذاکره تلفنی، طرفین ضمن با اهمیت دانستن راه‌های جدید همکاری ناشی از اراده و اقدامات دولت جدید مستقر در ایران و تاکید بر لزوم اجرایی کردن توافقات مهم روسای جمهور دو کشور در جریان اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای در تاجیکستان و همچنین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی در ترکمنستان اظهار امیدواری کردند که در جریان دیدارهای حضوری قریب الوقوع با یکدیگر، تصمیمات مزبور را نهایی و مقدمات اجرای آن را فراهم کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.