• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
25

تذکر وزیر نیروی ایران درخصوص حق‌آبه هیرمند/ آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب در دست بررسی است

  • کد خبر : 730911
  • 01 اسفند 1400 - 13:28
تذکر وزیر نیروی ایران درخصوص حق‌آبه هیرمند/ آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب در دست بررسی است
وزیر نیرو گفت: طرف افغان اعلام کرده که حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسیم و این آب حتما آزاد می‌شود؛ اما تا این لحظه این اتفاق نیفتاده و ما هم به طرف افغانی تذکر داده‌ایم که می‌بایست حق‌آبه ایران رهاسازی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اظهار داشت: کشور ما با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در احداث نیروگاه دارد و تاکنون نیروگاه‌های متعددی هم در داخل کشور و هم در کشورهای خارجی احداث کرده، لازم است تا برای تعمیرات نیروگاهی هم امکاناتی را پیش‌بینی کند.

* اتمام تعمیرات نیروگاه‌های کشور تا خرداد ۱۴۰۱

وی افزود: شرکت تعمیرات نیروگاهی از دهه ۷۰ با هدف تعمیرات نیروگاه‌های کشور تأسیس شده و بازدیدی که امروز داشتیم به این منظور بود که برنامه‌ای تدوین شده تا در طول سال ۱۴۰۰ و تا پیش از شروع پیک ۱۴۰۱ ، تعمیرات نیروگاهی تمامی نیروگاه‌های کشور انجام شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه “بخش قابل توجهی از واحدهای بخاری و گازی نیروگاه‌های کشور باید مورد تعمیرات اساسی قرار گیرند”، گفت: از مجموع تعمیراتی که برای نیروگاه‌های کشور برنامه ریزی شده، بیش از ۷۰ درصد آنها آغاز شده، بیش از ۵۰ درصد آنها به پایان رسیده و تعمیرات بقیه نیروگاه‌ها هم تا ظرف زمانی که تا خرداد داریم، انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: درخرداد ماه ۱۴۰۱ تمام نیروگاه‌های کشور آماده تولید برق با حداکثر ظرفیت هستند.

* قبض‌های جدید برق طی روزهای آتی به دست مردم می‌رسد

محرابیان در خصوص افزایش تعرفه‌های برق گفت: از ابتدای بهمن ماه امسال، مصرف برق بر اساس تعرفه‌های جدیدی خواهد بود که طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، مورد تصویب قرار گرفته است و اولین قبوض با تعرفه‌های جدید ظرف امروز و فردا به دست مشترکان خواهد رسید.

وی افزود: در تعرفه‌های جدید، برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند، هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهیم داشت که ۷۵ درصد مشترکان جزو این دسته افراد هستند؛ اما مشترکانی که مصرف برقی بالاتر از الگو دارند، به صورت پلکانی، هزینه پرداختی آنها رشد خواهد داشت.

وزیر نیرو تصریح کرد: وقتی حرف از برق بدون یارانه می‌زنیم و بخواهیم هزینه تمام شده تولید برق را بدون یارانه حساب کنیم، باید هزینه سوخت مصرفی برای تولید برق را نیز بدون یارانه حساب کنیم؛ در این صورت قیمت برق، قیمت برقی صادراتی خواهد بود که در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود؛ اما آنچه در تعرفه‌گذاری جدید مصرف برق لحاظ شده، حتی برای مشترکان پرمصرف، بسیار پایین‌تر از رقم برق صادراتی است.

وی ادامه داد: استدعا و خواهش ما این است که مشترکانی که بیش از الگوی مصرف، به مصرف برق می‌پردازند، مصرف خود را بهینه کرده و به سطح الگو بازگردند و این کار، با راهکارهای ساده و قابل اجرا، امکان‌پذیر است.

* آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب در دست بررسی است

محرابیان با بیان اینکه “سطح قابل توجهی از مشترکان پرمصرف، به سطح الگوی مصرف بازگشته‌اند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد”، گفت: فعلا برنامه‌ای نداریم که از مشترکان پرمصرف، هزینه مصرف برق را به اندازه هزینه واقعی تولید آن، یعنی بدون احتساب یارانه سوخت و یارانه برق، دریافت کنیم.

وی افزود: برای اصلاح تعرفه مصرف آب، هنوز آیین‌نامه مربوطه در هیئت دولت مصوب نشده ولی مدل و الگوی آب هم همینطور است که کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، مشمول افزایش تعرفه نخواهند شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه “با توافق یا بدون توافق، به برنامه‌ای که در بخش آب و برق به مجلس ارائه کردم پایبندم”، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم طی ۴ سال ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کنیم که اغلب این واحدها، در مراحل مختلف پیشرفت هستند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی برخی از واحدهای نیروگاهی در ماه‌های اخیر آغاز شده، برخی در چارچوب توافق ما با صنایع کشور است، بخشی نیروگاه‌های تجدیدپذیر است و چه توافق شود و چه نشود، این نیروگاه‌ها را به مدار بهره برداری خواهیم آورد.

* دریافت اقساطی هزینه کنتورهای هوشمند برق از مهر ۱۴۰۱

محرابیان در خصوص نصب کنتورهای هوشمند برق گفت: کنتورهای هوشمندی که در بخش برق نصب می‌شود، هزینه آن از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱ به صورت اقساطی از مشترکان دریافت خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه ” سه ماه‌ است که در خصوص حق‌آبه هیرمند با طرف افغانستانی درحال مذاکره هستیم”، گفت: جلسه مشترکی در ایران داشتیم، جلسه کمیساری آب در افغانستان هم تشکیل شد و سه نوبت هم تلفنی از وزیر افغان پیگیر حق آبه جمهوری اسلامی شدم، طرف افغان اعلام کرده که حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسیم و این آب حتما آزاد می‌شود؛ اما تا این لحظه این اتفاق نیفتاده و ما هم به طرف افغانی تذکر داده‌ایم که می‌بایست حق‌آبه ایران رهاسازی شود که امیدواریم طی روزهای آینده این اتفاق بیفتد.

* توربین نیروگاه‌های عراق و سوریه در ایران تعمیر می‌شود

وی افزود: در بازدیدی که امروز از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران داشتیم مشاهده کردیم که بخشی از واحدهایی که در حال تعمیر بوده، واحدهایی بوده که مربوط به کشور عراق و سوریه بوده و حداقل سه واحد از توربین‌های کشور عراق هم‌اکنون در شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در حال تعمیر است.

محرابیان خاطرنشان کرد: شروع این‌کار با یک‌توربین بود، اما وقتی شرکت نیروگاهی عراقی، از کیفیت و قیمت رقابتی شرکت ایرانی رضایت داشت، ترغیب شد تا واحدهای بیشتری را برای تعمیرات به ایران بسپارد و امیدواریم این واحدهای جدید هم مقدمه‌ای برای سفارش‌های آتی باشد.

* پیش‌بینی بارش‌هایی نرمال برای اسفند‌ماه

وزیر نیرو با بیان اینکه “بارش در برخی حوضه‌های آبریز کشور در سال آبی جاری کمتر از نرمال بوده”، گفت: پیش‌بینی بارش‌های اسفندماه، بارش‌هایی نرمال برای کشور هست که امیدواریم با بارش‌های مناسب در اسفندماه، فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه، برخی از کسری‌های بارشی کشور جبران شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.