• امروز : پنج شنبه - ۱۰ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
14

آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب به زودی مصوب می‌شود

  • کد خبر : 730912
  • 07 اسفند 1400 - 15:08
آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب به زودی مصوب می‌شود
وزیر نیرو اعلام کرد که آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب به زودی مصوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه بازدید از مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مؤسسه تحقیقات آب، هم در امور پژوهشی، هم در پیش‌بینی‌ها و هم در استفاده از تکنولوژی‌های روزآمد و هم بعضاً در اصلاح طرح‌های اجرا شده، نقش بسیار مهم و کلیدی دارد.

وی افزود: در بازدیدی که امروز داشتیم، مشاهده کردیم که خیلی از سدها و طرح‌های آبی که در کشور اجرا شده، مدل‌های آزمایشگاهی آن در مؤسسه تحقیقات آب وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه “برخی طرح‌هایی که اجرا می‌شود به خاطر وجود اختلاف در محاسبه و اجرا، دچار مشکلاتی هستند”، گفت: مؤسسه تحقیقات آب، طرح‌ها را مدل‌سازی می‌کند و در مدل‌سازی‌ها، نسبت به رفع این ایرادها، طرح‌های اصلاحی ارائه می‌دهد.

* مؤسسه تحقیقات آب به تکنولوژی روز مجهز و تقویت می‌شود

وی ادامه داد: بخش دیگری از کار این مؤسسه، پیش‌بینی‌های جوّی است. در این زمینه هم، این مؤسسه از تکنولوژی‌های خوب و روزآمدی استفاده می‌کند؛ البته یکی از برنامه‌های محوری ما، تقویت مؤسسه تحقیقات آب است.

محرابیان با بیان اینکه “مؤسسه تحقیقات آب باید به تکنولوژی‌های روز تجهیز شود”، گفت: اعتبارات خوبی در این زمینه در نظر گرفته شده و به مرور اقدامات لازم در این خصوص اجرایی خواهد شد.

* بارش‌های کشور نرمال بوده اما توزیع بارش‌ها نامناسب است

وی افزود: بارش‌های کشور در سال‌ آبی جاری در حد نرمال است. میزان بارشی که در مجموع کشور داشتیم برابر با متوسط بارش‌های ۵۲ ساله کشور است، اما توزیع بارش‌ها نامناسب است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بارش‌های بسیار خوبی در جنوب فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان داشتیم به طوری که در این نقاط، بارش‌ها بیش از حد نرمال بوده اما در بخش‌هایی از کشور هم میزان بارش‌ها بسیار کمتر از نرمال بوده که امیدواریم در ماه‌های پیش رو کسری بارش‌ها جبران شود.

محرابیان با بیان اینکه “در بخش آب، اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب در دستور کار قرار گرفته”، گفت: باید منابعی که مدیریت می‌کنیم را بتوانیم به نحو مطلوب استفاده کنیم. در این زمینه کارهای زیادی را باید انجام دهیم. در طی ۶ ماه گذشته جلسات مفصل و متعددی را با مدیران و کارشناسان صنعت آب داشتیم و برنامه تحولی را در زمینه اصلاح و تقویت حکمرانی آب در دست داریم.

وی ادامه داد: مشارکت ذی‌نفعان، شفافیت حوزه آب که به صورت شفاف منابع برای همه مصرف‌کنندگان مشخص باشد از محورهای این برنامه هست؛ البته محورهای آن متعدد است که در آینده‌ای نزدیک در این خصوص اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد.

* پروژه‌های ضروری بخش آب شناسایی شده‌اند

وزیر نیرو با بیان اینکه “محور مهم برنامه‌های وزارت نیرو، سرعت دادن به اجرای طرح‌های آبی است”، گفت: متأسفانه شاهد رکود جدی و تعطیلی بسیاری از پروژه‌های ضروری در بخش آب بوده‌ایم؛ می‌بایست این پروژه‌ها را فعال کنیم.

وی افزود: در چندماه اخیر، پروژه‌های ضروری و ویژه شناسایی شده‌اند و در بودجه ۱۴۰۱ منابع مالی خوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم با تخصیص این منابع، این پروژه‌ها فعال شوند. با تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه، بخش قابل توجهی از مشکلات آبی کشور، هم در حوزه شرب و هم در حوزه کشاورزی مرتفع می‌شود.

محرابیان تصریح کرد: سدهای متعددی داریم که احداث آنها در مراحل پایانی متوقف شده، این پروژه‌های سدسازی باید سریع‌تر فعال شوند. همچنین فعال کردن خطوط انتقال‌ آب شرب در سراسر کشور از ضروریات است.

وی ادامه داد: همچنین احداث و تکمیل پایاب سدها برای استفاده آب در بخش کشاورزی از موارد مهم مورد پیگیری ماست. با اجرای پروژه‌های مهم در بخش آب، بخش قابل توجهی از تنش‌ها و محدودیت‌های ما در بخش آب مرتفع می‌شود.

* جلوی مصارف اسراف‌گونه و غیرضروری آب شرب را می‌گیریم

وزیر نیرو در خصوص تعرفه آب مشترکان گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده افرادی که بالاتر از الگوی مصرف، به مصرف‌ آب می‌پردازند، به صورت پلکانی، تعرفه آنها افزایش پیدا کند. نکته اول این است که کسانی که زیر الگو هستند، هیچ‌گونه افزایش قیمتی نسبت به گذشته ندارند. کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، با رعایت الگوی کم‌مصرف‌ها، هم در بخش آب و هم در بخش برق، شامل قبض رایگان می‌شوند.

وی افزود: پیشنهاد آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب را به دولت فرستادیم. به زودی در هیئت دولت مصوب می‌شود و با تصویب این آیین‌نامه، کسانی که زیر الگو مصرف می‌کنند، هیچ‌گونه نگرانی ندارند؛ کسانی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند، اگر مصارفشان را کاهش دهند و به زیر الگو برسند، شامل افزایش قیمت نمی‌شوند ولی مشترکانی که مصارف زیاد و اسراف‌گونه دارند، منتظر افزایش هزینه‌های مصرف آب باشند.

وزیر نیرو تصریح کرد: متأسفانه در بخش آب شرب، مصارف اسراف‌گونه و غیرضروری متعددی مثل استخر، فضای سبز، شستشوی خودرو و… وجود دارد که باید از این‌گونه مصارف پرهیز شود.

وی ادامه داد: مردم از ما می‌خواهند که نگذاریم آب شرب به مصارف غیرضروری و اسراف‌گونه برسد و ما از ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه جدی داریم که جلوی این‌گونه مصارف حتماً گرفته شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730912

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.