• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
498

رقابت هیوندای و تسلا بر سر جایگاه اول خودرو‌های برقی جهان

  • کد خبر : 751217
  • 01 شهریور 1401 - 17:33
رقابت هیوندای و تسلا بر سر جایگاه اول خودرو‌های برقی جهان
دو شرکت هیوندای موتور و کیا، پس از تسلا در بازار خودرو‌های برقی آمریکا از نظر حجم فروش، رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

زمانی که ایلان ماسک در ماه ژوئن اعلام کرد که شرکت هیوندای روند خوبی را در پیش گرفته، بعید به نظر می‌رسید که این خودروساز کره ای، به این زودی‌ها به رقیبی جدی برای تسلا تبدیل شود. اما آخرین آمار فروش و شباهت داشتن آن شرکت‌های رقیب اپل و سامسونگ در دهه گذشته نشان می‌دهد تغییرات به سرعت در حال روی دادن است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، دو شرکت هیوندای موتور و کیا، پس از تسلا در بازار خودرو‌های برقی آمریکا از نظر حجم فروش، رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم بازار این دو شرکت در اروپا هم پس از آنکه در سال گذشته بیشترین سهم را از بازار اروپا داشتند، به ۱۲ درصد رسیده است. در سطح جهانی و بدون احتساب بازار چین، هیوندای و کیا با ۱۴ درصد سهم، از نظر تعداد محموله دومین خودروسازان بزرگ خودرو‌های هستند. تسلا با سهم ۲۷ درصدی رتبه اول را در اختیار دارد.

این اختلاف ۱۳ درصدی نشان دهنده مزیت رقابتی تسلا است که بیش از یک دهه پیشتازی خود را در بازار حفظ کرده است. شبکه شارژر سریع، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار از راه دور و حجم وسیعی از داده‌ها همراه با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و بهبود مداوم نرم افزار از ویژگی‌هایی است که برگ برنده را در دست تسلا گذاشته است.

سرعت تغییرات هیوندای هم بسیار سریعتر از حد انتظار بوده است. سدان برقی Ioniq ۶ این شرکت می‌تواند مسافت ۶۱۰ کیلومتری را با یک بار شارژ طی کند. مسافتی که نسبت به مدل Y و مدل ۳ تسلا بیشتر است. نسخه شاسی بلند Ioniq ۵ هیوندای به پرفروش‌ترین خودروی برقی وارداتی در ایالات متحده تبدیل شده است.

هیوندای

در ماه‌های آینده و با افزایش هزینه‌ها، شرکت‌های خودروسازی برقی، با نبرد سختی برای محافظت از حاشیه سود مواجه خواهند شد. قیمت لیتیوم، که یکی از ارکان کلیدی در باتری است، نزدیک به بالاترین حد تاریخی خود باقی می‌ماند. این موضوع قیمت باتری‌ها را تا ۶۰ درصد از کل هزینه ساخت یک خودروی الکتریکی افزایش داده است.

در این میان هیوندای یک مزیت دارد. وون کره که در سال جاری ۱۳ درصد در برابر دلار کاهش پیدا کرده به این شرکت کمک کرده است تا هزینه‌های باتری و قطعات بالاتری را به حاشیه جذب کند؛ به این معنی که زنجیره تامین پایدارتر و خطرات نوسانات ارز کمتر است.

ارزش پول ضعیف‌تر به این معناست که هیوندای می‌تواند همچنان قیمت خودرو‌های خود را ثابت نگه دارد و در عین حال حاشیه سود را حفظ کند. زیرا رقبای آن مجبور هستند هزینه‌های فزاینده را به سمت مصرف کنندگان سوق دهند.

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=751217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.