• امروز : چهارشنبه - ۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
10

توهمی بر وجود مافیای آب !

  • کد خبر : 885
  • 14 بهمن 1396 - 15:07
توهمی بر وجود مافیای آب !
دیگر فرصت آن است که نیروهایی دلسوز و میهن پرست وارد ماجرا شوند و با شناسایی مافیای آب ایران و معرفی آنها به مردم، نسبت به مجازات آنها اقدام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، در دورانی که خشکسالی و بارش های اندک سرتاسر جغرافیای ایران را در برگرفته است، یکی از معدود راه های موجود برای ادامه حیات در این جغرافیای دیرین، مدیریت درست منابع آب و مصرف بهینه آن خواهد بود؛ موضوع مهمی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نه تنها نشانه ای از آن در مدیریت منابع آب ایران نیست، بلکه این حوزه مهم در اختیار برخی منفعت طلبان است که جز تأمین منافع حداکثری خود به چیز دیگری نمی اندیشند.

تاکنون و در رابطه با مدیریت های غلط منابع آبی در ایران، بسیاری از اساتید و کارشناسان لب به سخن گشوده اند و آنچه هم اکنون به عنوان بحران آب در ایران پدید آمده است، حاصل همین اشکال بزرگ می دانند؛ اما با این حال، همچنان مدیریت سنتی و پر اشتباه منابع آب در جریان است و هیچ نشانه ای از اصلاح در آن دیده نمی شود؛ حقیقت تلخ و دردناکی که استمرار آن ایران را تا مرز نابودی خواهد کشید و بزرگ ترین تهدید آینده نزدیک کشور بدل خواهد شد.

از جمله افرادی که در این رابطه بارها سخن گفته و در رابطه با تهدیدات منابع آبی ایران هشدار داده است، می توان به دکتر محمد حسین پاپلی یزدی، استاد دانشگاه مدرس اشاره کرد؛ استادی که به دلیل مطالعات تخصصی در حوزه جغرافیا و ارتباط با دانشگاه های معتبر جهانی در این حوزه، از اعتبار علمی قابل قبولی برخوردار است.

پاپلی بزرگ ترین مشکل بحران آب ایران را نه کاهش بارندگی و رخدادهای طبیعی همانند تغییر اقلیم، بلکه حضور مافیا آب در ساختار وزارت نیروی کشور می داند که برنامه های کلان و کوتاه مدت خود را بر اساس منافع شخصی تنظیم می کنند و به اجرا می گذارند.

این استاد دانشگاه عقیده دارد، مافیا آب با علم بر منافذ بزرگی که در اقتصاد آب ایران وجود دارد و با حمایت برخی نهادهای حاکمیتی، مسیر افزایش منافع شخصی را بر پایه افزایش مصرف شهروندان دنبال می کنند و این افراد هیچ علاقه ای به کاهش مصرف آب در ایران ندارند، چون افزایش مصرف آب شهروندان ایرانی برای این افراد، معادل افزایش منافع مادی خواهد بود.

پاپلی یزدی برای اثبات ادعای خود به جزئیات بودجه سالیانه وزارت نیرو در سال های گذشته اشاره می کند و می افزاید: تنها ۳ درصد کل بودجه وزارت نیرو به منابع آب زیرزمینی و مطالعه و برنامه ریزی در این حوزه اختصاص دارد و ۹۷ درصد مابقی بودجه سالیانه این وزارتخانه به مدیریت، برنامه ریزی و اجرای طرح های کلان در حوزه آب های سطحی اختصاص دارد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به طرح های عظیم آبی کشور همچون تونل های انتقال آب، سد، کانال و… که در سال و دهه های گذشته اجرایی شده و خروجی چندان مثبتی در محیط زیست کشور نداشته، می افزاید: این طرح ها به قدری برای مجریان منافع مادی داشته که آنها از توجه به برخی مسائل اصلی و مهم همچون مدیریت و برنامه ریزی صحیح مصرف در رابطه با آب های زیر زمینی غافل شده اند.

وی در رابطه با اصرارهای گاه و بیگاه برخی نمایندگان مجلس برای اجرای طرح های عظیم آبی چون پروژه های انتقال آب و احداث سد، می افزاید: در شرایطی که مافیا آب ایران بدون لحاظ کردن منافع جمعی و مصالح آینده ایران، برنامه های خود را پیش می برند، در این میان، برخی مقامات سیاسی مثل نمایندگان مجلس نیز تلاش می کنند، با همراهی با آنها از این منافع موجود بهره ببرند.

پاپلی با اشاره موردی به قیمت تمام شده تأمین آب شهر مشهد در سال۱۳۹۴ ـ که هر متر مکعب ۳۸۰۰ تومان تمام می شود، اما به دست مردم با قیمت ۵۰۰ تومان می رسد ـ اضافه می کند: در این مورد برای هر مترمکعب آب، دولت به مافیا آب ۳۳۰۰ تومان یارانه می دهد که این خود به خوبی گویای آن است که این افراد از مصرف بیشتر استقبال خواهند کرد، چون افزایش مصرف توسط شهروندان به معنای افزایش یارانه برای مجریان طرح های عظیم تأمین آب نیز خواهد بود.

در دورانی که تقریباً سوء مدیریت در حوزه منابع آبی برای همگان روشن شده و خسارات سنگین و ملی این نابخردی ها و سوء استفاده ها جغرافیای کهن ایران را به روزهای غم انگیز و ترسناک نزدیک می کند، دیگر فرصت آن است که نیروهایی دلسوز و میهن پرست وارد ماجرا شوند و با شناسایی مافیای آب ایران و معرفی آنها به مردم، نسبت به مجازات آنها اقدام کنند.

این موضوع قطعاً کار آسانی نیست و مافیای که برای چندین دهه و در میان بی توجهی های مردمی برای خود قدرت و ثروت سرشاری رقم زده اند، قطعاً به سادگی شناسایی نخواهند شد، اما به هرحال باید مسئولان اجرایی و دستگاه های نظارتی میان منافع ملی و آینده روشن ایران با منافع شخصی مافیا آب و آینده تاریک ایران، یکی را انتخاب و برای تحقق آن تلاش کنند؛ مسأله ای بسیار مهم که در تاریخ به قضاوت ابعاد مختلف آن خواهد نشست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=885

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.