تاریخچه بلک فرایدی
بلک فرایدی از دهه ۱۹۵۰ میلادی در امریکا برگزار میشه. شلوغی خیابونا توی این روز باعث شده تا پلیس آمریکا، اون رو به نام جمعه سیاه بشناسه. در حقیقت جمعه سیاه یک کمپین بازاریابی و فروش در آمریکاس که فروشگاههای بزرگ به هدف فروش بیشتر قبل از سال جدید اون رو اجرا میکنن.
البته خیلی از فروشگاههای بزرگ تلاش دارن تا در بلک فرایدی، کالکشنهای قدیمی خودشون رو قبل از شروع سال جدید به فروش برسونن و هزینههای انبارداری و نگهداری محصولات رو به شکل چشمگیری کاهش بدهند. اگر کمپین بلک فرایدی به درستی انجام بشه، نقش مهمی در افزایش رضایت مشتریان و تقویت برندینگ داره.
در چند سال اخیر با پخش فیلمهایی از آخرین جمعه ماه نوامبر در فروشگاههای آمریکایی، تب جمعه سیاه به ایران هم رسیده. البته نباید فراموش کنیم که گسترش فروشگاههای آنلاین نیز بر روی گسترش کمپینهای بلک فرایدی در ایران موثر بوده. خیلی از فروشگاههای مطرح آنلاین خارجی مانند آمازون یا فروشگاههای داخلی مانند دیجیکالا و بانی مد بسیاری از خدمات و محصولاتشون رو به مناسبت این روز با تخفیف بالایی عرضه میکنن.
به همین دلیل ایرانیان هم شانس خرید کالاهای مورد نیازشون رو با قیمت تخفیفدار دارن.
آیا اجرای کمپینهای بلک فراید در ایران غیرمجازه؟
جمعه سیاه یک مراسم و جشن غیرایرانی هستش که تناسب چندانی با فرهنگ مردم کشورمون نداره. بهطور کلی بلک فرایدی برای آمریکاییها و اروپاییها طراحی شده که در روزهای پایانی سال میلادی به خرید مایحتاج ضروری خودشون و خرید لباس مردانه و زنانه با قیمت مناسبی بپردازن.
تاریخ جمعه سیاه در ایران حدود ۳ ماه قبل از پایان سال شمسی هستش و تناسبی با زمان خرید ایرانیان برای سال نو نداره. به همین دلیل بسیاری از فعالان فرهنگی و اقتصادی معتقدن که کمپینهای تبلیغاتی جمعه سیاه باعث آسیب جدی به فرهنگ ایرانی میشه.
از سویی دیگر بسیاری از کسب و کارها استدلالهای متفاوتی رو مطرح میکنن. اونها معتقدن که همزمانی بلک فرایدی با پایان فصل پاییز این فرصت رو فراهم میکنه تا به بازاریابی و فروش فوقالعاده محصولات زمستانی مثل کاپشن بپردازن. همچنین کمپینهای تخفیفی رو برای محصولات پایان فصل پاییز اجرا کنن.
ایرانیزه کردن بلک فرایدی
بسیاری از برندهای مطرح بهخصوص فروشگاههای آنلاین تلاش کردن تا بلک فرایدی رو ایرانیزه کنن. اونها با انتخاب نامهای خاص مانند حراجمعه، جمعه تخفیفی و… توانستهاند یک کمپین بازاریابی و فروش متفاوتی رو ایجاد کنن. البته بسیاری از برندها هم تلاش کردند تا جمعه سیاه رو در آخرین جمعه پایانی سال شمسی و در اسفندماه برگزار کنن تا با فرهنگ ایرانی و سنت خرید ایرانیان پیش از شروع سال جدید و نوروز همخوانی بیشتری داشته باشه. شمار زیادی از افراد از این تخفیف استفاده می کنند و خرید تابستانه خود را مانند تیشرت را نیز در این رویداد انجام می دهند.
برای چه محصولات یا خدماتی میتونیم کمپین جمعه سیاه رو اجرا کنیم؟
بهطور عمومی برای برگزاری حراج در هر فروشگاهی باید مجوزهای لازم از اتحادیههای مرتبط رو بگیرین. بلک فرایدی نیز یک حراجی بزرگ محسوب میشه که در اون فروشگاهها به عرضه محصولاتی میپردازن که به پایان فصل فروش رسیدهاند و نگهداری اونها تا سال آینده بهلحاظ هزینههای انبارداری توجیه نداره.
بسیاری از فروشگاههای آنلاین در جمعه سیاه محصولات فیزیکیشون رو با تخفیفهای ویژه به مشتریان میدن. البته در کنار این کالاها امکان فروش محصولات مجازی یا خدمات آنلاین نیز در بلک فرایدی وجود داره. البته برای موفقیت در کمپینهای بلک فرایدی باید خلاقیت داشته باشین. شما در این رویداد می توانید خرید هودی زنانه را نیز با بهترین قیمت از بانی مد تهیه نمائید.
برای موفقیت در فروش بلک فرایدی از چه کانالهایی استفاده کنیم؟
جمعه سیاه یک کمپین تبلیغاتی کوتاه مدت هستش که باید در مدت زمان کمی از جمعه سیاه (یک هفته به تاریخ بلک فرایدی)، حجم زیادی از محصولات یا خدمات رو به مشتریان معرفی کنین تا اونها در جمعه بدونن که دنبال چه کالاهایی باید باشن. اگر بلک فرایدی رو به خوبی اجرا کنین، علاوهبر فروش مناسب، امکان ماندگاری در ذهن مشتریانتون رو هم دارین و توسعه برند شکل میگیره. مشتریان زیادی نیز در این رویداد خرید لوازم آرایشی مصرف چند ماهه خود را در این حراج بزرگ انجام می دهند.
قبل از هر کاری باید به تهیه زیرساخت مناسب مثل آمادهسازی شعب فروش و فروشگاههای فیزیکی، تقویت سرورهای سایت فروشگاهی، اجرای کمپینهای هدفمند و… برای فروش در جمعه سیاه بپردازین. اما مهمتر از هر کاری، پیدا کردن بهترین کانالهای تبلیغاتی برای بلک فرایدی هستش.
تبلیغات آنلاین برای جمعه سیاه
برای معرفی کمپین بلک فرایدی باید از شیوههای مختلف تبلیغاتی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات محیطی و پخش تراکت، اطلاعرسانی از طریق باشگاه مشتریان، گوگل ادز، تبلیغات کلیکی و بنری، تبلیغات درون اپلیکیشن، ایمیل مارکتینگ، اینستاگرام مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ، اساماس مارکتینگ و… استفاده کرد.
انتخاب شیوه درست تبلیغات بر اساس هر نوع کسب و کاری متفاوته. برای تبلیغات بلک فرایدی حتما به سراغ آژانسهای حرفهای در این زمینه برید. طراحی درست کمپین بازاریابی برای جمعه سیاه کمک زیادی به ایجاد ترافیک هدفمند خواهد کرد. همچنین باعث افزایش آگاهی از برند و شناخت محصولات یا خدمات توسط مشتریان میشه.
بلک فرایدی در کشورهای اطراف ایران
خرید با تخفیفهای فوقالعاده همیشه برای خریداران جذاب هستش. متاسفانه به علت تحریمهای بینالمللی بسیاری از برندهای بزرگ در داخل ایران شعبه و نمایندگی فعالی ندارن. ولی امکان سفر به ترکیه، امارات، قطر و… برای استفاده از تخفیفهای فوقالعاده برندهای بزرگ در جمعه سیاه وجود داره. خیلی از برندهای بزرگ در بلک فرایدی تخفیفهای ویژهای مخصوصا در خرید عطر و ادکلن رو در فروش آنلاینشون قرار میدن که امکان استفاده از اونها رو هم بهصورت خرید اینترنتی دارین.
سخن پایانی
بلک فرایدی در ایران ممنوع نیستش ولی بهتره برای اجرای کمپینهای جمعه سیاه اطلاعات کافی از بازار، شرایط مشتریان، وضعیت رقبا، قوانین دولتی در زمینه حراجیها و… داشته باشین تا براساس قوانین و فرهنگ غالب در جامعه ایرانی کار رو پیش ببرین. اجرای درست بلک فرایدی باعث میشه تا علاوهبر سود ناشی از فروش در این روز، امکان معرفی برند، محصولات یا خدمات کسب و کارتون را به تعداد زیادی از مخاطبان داشته باشین.