• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
22

رکورد کم ‌آبی ۵۰ سال اخیر شکست / وزارت جهاد کشاورزی تازه دست به کار شد

  • کد خبر : 1013
  • 13 اسفند 1396 - 9:54
رکورد کم ‌آبی ۵۰ سال اخیر شکست / وزارت جهاد کشاورزی تازه دست به کار شد
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از شکسته شدن رکورد 50 ساله کم آبی در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده از سال آینده طرح کشت بهاره محدود و توسعه فضای سبز متوقف می‌شود، گفت: بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد کاهش دارد و وقتی بارندگی کم است یعنی منابع آبی که در اختیار داریم محدود است، بنابراین معقول نیست که اطلاع‌رسانی نشود، کشاورزان هزینه کرده و کشت کنند و ندانند که آب نیست تا در اختیار آنها بگذاریم.

وی افزود: به هر حال وزارت جهاد کشاورزی متولی این موضوع است و می‌تواند هر اقدامی برای محصولات کشاورزی انجام دهد، مهم این است که از خسارت جلوگیری کنیم، در حالی که می‌دانیم برای کشاورزی به شکل سابق  آب نداریم.

میدانی در پاسخ به این سوال که آیا برای محصولات آب‌بر تصمیماتی اتخاد شده است،اظهار است: وزارت جهاد کشاورزی قرار شد به زودی سیاست‌های کلی در مورد محصولات آب بر را به استان‌ها ابلاغ کند تا تصمیمات تفصیلی در استان‌ها اتخاذ شود و استان تصمیم بگیرد که به عنوان مثال در کدام دشت چغندر و یا برنج نباید کشت شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطر نشان کرد: این به نوعی سازگاری با طبیعت کشور خواهد بود و این از گذشته هم بوده است، اما شاید با اجرای برخی از پروژه‌ها یک تصور کاذبی در مردم ایجاد کردیم و این می‌تواند کشور را با خسارت مواجه کند.

*امسال رکورد کم آبی ۵۰ سال گذشته را تجربه می کنیم

میدانی اضافه کرد: به هر حال باید از هم‌اکنون در مورد کم آبی اطلاع‌رسانی شود؛ چراکه اگر آمار ۵۰ سال گذشته را ملاحظه کنید این‌گونه نبوده است که چنین سال‌هایی نداشتیم، اما امسال رکورد بوده است و در برخی حوضه‌های آبریز در ۵۰ سال اخیر سال سختی مثل امسال نداشتیم.

وی تاکید کرد:البته ممکن است بارش ها در سال های گذشته ۱۰ درصد بهتر از این بود اما کشاورزان خود را با آن تطبیق می‌دادند و در این وضعیت هم باید کشاورزان همین کار را انجام دهند.

کاهش ۵۵ درصدی بارش ها باعث شده تا دولت به تکاپو افتاده و کارگروه سازگاری با کم آبی را با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت و معدن و رئیس سازمان محیط زیست مصوب و تشکیل دهد.

ماه گذشته نیز رئیس سازمان محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب برای حوزه‌های صنعت و کشاورزی، تصریح کرده بود در همین راستا، مقرر شده۷۰۰ هزار هکتار از کشت بهاره کم شود؛ علاوه بر این موضوع باید قواعدی را برای کاهش مصرف آب در حوزه صنعت و کشاورزی وضع کنیم تا بتوانیم بحران کم بارشی امسال را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=1013

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.