• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
18

اجرای یک طرح برقی، به نام ایرانی ها، به کام چینی ها! + مستندات

  • کد خبر : 16856
  • 14 فروردین 1397 - 8:32
اجرای یک طرح برقی، به نام ایرانی ها، به کام چینی ها! + مستندات
باید نسبت به موفقیت طرح فهام ابراز تردید کرد و این تردید آنجایی شدت می یابد که دریابیم طرح فهام تنها یک طرح برقی نیست و کلیه مردم را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، در راستای اهداف صنعت برق ایران جهت ایجاد شبکه هوشمند انرژی، به عنوان اولین گام، طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی که به اختصار فهام نامیده می‌شود به عنوان سیستم اندازه‌گیری هوشمند انرژی برای ایران تعریف و مشخصات آن با توجه به نیازمندی‌های وزارت نیرو و نفت از سوی سازمان بهره‌وری انرژی ایران تدوین شد.

با این حال نگاهی به برخی از اخبار منتشر شده در این خصوص، یک زنگ خطر جدی را در خصوص بکارگیری کنتورهای بی کیفیت چینی در این طرح به صدا در آورده است.

گزارشی که مستندات آن با جستجویی ساده، از اینترنت نیز قابل دریافت است، نشان می دهد که سازمان بهره وری انرژی سابق(سابا) که پیش از این مجری طرح فهام یا همان هوشمندسازی شبکه برق در کشور بود، به دنبال استفاده از خط اعتباری چین در اجرای این طرح بوده است.

در یکی از گزارش های این سازمان که در آبان ماه ۹۴ تدوین شده بود، به صراحت  عبارت: “پیگیری و هماهنگی جهت استفاده از خط اعتباری چین جهت سرمایه گذاری در فاز دوم طرح فهام” درج شده است.(برای دیدن اصل خبر، اینجا کلیک کنید)

در اسفند همان سال نیز خبری مبنی بر مذاکرات سابا با یک شرکت چینی منتشر شد که نشان می داد  اراده طرف ایرانی برای استفاده از توان چینی ها در این طرح بزرگ به چه میزان جدی است.

در این خبر نیز آمده بود: مذاکرات جدید برقی سازمان بهره‌وری انرژی ایران و شرکت «هگزینگ چین» به عنوان بزرگترین صادرکننده کنتورهای برق چینی در تهران برگزار شد.

در این نشست سیدحسین سجادی مدیرعامل سابا و «جو» مدیرعامل و مالک شرکت هگزینگ چین درباره واردات و خرید کنتورهای هوشمند برق و انتقال تکنولوژی نسل جدید کنتورها مذاکره و به توافق مقدماتی دست یافته‌اند.(برای دیدن اصل خبر اینجا کلیک کنید)

تنها چند ماه پس از این نشست، یک شرکت چینی دیگر در نشستی با مدیران سابا، بر علاقمندی خود برای حضور در بازار کنتورهای هوشمند ایرانی تاکید کردند.

دراین خبر که در سایت سازمان مذکور ( و اکنون در سایت ساتبا) موجود است، به وضوح چنین بیان شده است: در جلسه ای که روز یکشنبه ۹۵/۲/۲۶با حضور مدیران عامل شرکتهای توس فیوز و لینیانگ و مدیران و کارشناسان طرح فهام در محل سازمان بهره وری انرژی برگزار گردید این شرکت آخرین دستاوردها و تجربیات خود در زمینه شبکه های هوشمند را در به کارگیری کنتورهای برق ،آب و گاز، انرژی  های تجدیدپذیر با استفاده از پنل های خورشیدی و پیاده سازی تکنولوژیIOT در تجهیزات ریزشبکه بیان نمودند.

در ادامه این خبر آمده است: پیرو بحث و تبادل نظرهای انجام شده شرکت مذکور قصد دارد با همکاری شرکت توس فیوز نسبت به سرمایه ‌گذاری، توسعۀ فن‌آوری شبکه هوشمند و انتقال دانش فنی آن مبادرت ورزد. در پایان مدیرعامل شرکت لینیانگ ابراز امیدواری کرد که با کمک شرکت¬ توس فیوز بتوانند در گسترش و اجرای پروژه های شبکه هوشمند در ایران، به ویژه کنتورهای هوشمند طرح فهام، مشارکت نمایند.(برای دیدن اصل خبر اینجا کلیک کنید)

شهریور همان سال(۹۵) خبر دیگری این بار از سوی شرکت توزیع نیروی برق زنجان منتشر شد که نشان می داد نمایندگان یک شرکت چینی در جلسه تست و راه اندازی کنتورهای هوشمند مربوط به طرح فهام در این شرکت حضور پیدا کرده اند.

در این خبر  آمده بود: گروهی از شرکت فرآب مجری طرح فهام در کشور و نماینده های شرکت ناری چین در محل سرور این شرکت حاضر شده و طبق پرتکل های موردنظر تمامی بسترهای ارتباطی با کنتورهای منصوبه در سطح استان را بررسی و با موفقیت اندازه گیری کردند .

این خبر نشان می داد که سیستم های نصب شده در توزیع برق زنجان، همگی از نوع چینی و تولید شرکت ناری چین بوده است.(برای دیدن اصل خبر اینجا کلیک کنید)

این یافته ها که به راحتی در فضای اینترنت یافت می شود، در کنار گلایه یکی از تولیدکنندگان بزرگ کنتور( جمشید بردبار مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما) در کشور از ورود کنتورهای چینی به بازار ایران(برای دیدن اصل خبر اینجا کلیک کنید)، نگرانی هایی را از بابت احتمال واسطه گری برخی شرکت های ایرانی برای حضور چینی ها در ایران و نیز رواج استفاده از کنتورهای بی کیفیت چینی در شبکه برق کشور ایجاد کرده که به نظر می رسد نیازمند ورود جدی سازمان های نظارتی است.

در صورتی که این موضوع حقیقت داشته باشد، باید نسبت به موفقیت طرح فهام ابراز تردید کرد. این نگرانی و تردید آنجایی شدت می یابد که دریابیم طرح فهام تنها یک طرح برقی نیست و کلیه مردم ایران را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد چرا که همه مردم به نوعی مشترکان آب، برق و گاز محسوب می شوند و این طرح در ماهیت خود در نظر دارد تا همه این محورها را از طریق بستر مخابراتی دریکجا گردهم آورد.

اخبار تازه انتشار یافته نشان می دهد که طرح فهام به تازگی و پس از ادغام سازمان بهره ورری انرژی و سازمان انرژی های نو باهمدیگر و تشکیل سازمانی به نام ساتبا، به توانیر منتقل شده و این شرکت مسئولیت اجرای ان را برعهده خواهد داشت که با توجه به سوابق و تجربیات موجود در این شرکت انتظار می رود دقت لازم در این خصوص صورت گیرد.

با این حال همانگونه که اشاره شد،  ورود سازمان های نظارتی و بررسی دقیق آنچه که تاکنون براین طرح رفته است، در کنار اعلام عمومی آن از طریق رسانه ها، باعث خواهد شد تا هرگونه ابهام و نگرانی در این خصوص از اذهان زدوده شود.

نیرو نیوز در آینده اخبار بیشتری در خصوص این طرح مهم منتشر خواهد کرد.

خاطرنشان می سازد که در این خبر به منظور جلوگیری از هرگونه برداشت اشتباه، مطالب برداشت شده، به همان سایت مورد نظر متصل شده است که خوانندگان گرامی با کلیک روی آنها می توانند به اصل اخبار منتشر شده مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=16856

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.