• امروز : پنج شنبه - ۱۰ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
11

ایجاد ۴۰ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب جدید

  • کد خبر : 18166
  • 02 اردیبهشت 1397 - 8:13
ایجاد ۴۰ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب جدید
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ایجاد ۴۰ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علی‌اصغر قانع معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که اعتبار اجرای این طرح ۱۷۶۶ میلیارد تومان تخمین زده شده است، اظهار کرد: این ۴۰ تصفیه‌خانه ظرفیت یک میلیون و ۵۴۹ هزار مترمکعب تصفیه آب و فاضلاب در طول شبانه‌روز را دارد.

به گفته وی، قرار شده ۲۶ تصفیه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه‌خانه آب و دو آب‌ شیرین‌کن نمک‌زدایی احداث شود که بی‌شک این مساله می‌تواند در تامین آب بسیار کمک‌رسان باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب در خصوص ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب، اظهار کرد: این ۱۲ تصفیه‌خانه قابلیت تصفیه یک میلیون مترمکعب آب را در شبانه‌روز دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه فاضلاب ظرفیت تصفیه ۴۸۰۳ هزار مترمکعب وجود دارد که این عدد می‌واند در پیشبرد برنامه‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

بر اساس این گزارش، جمعیت تحت پوشش شهرهای دارای شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب تا شهریورماه سال گذشته بالغ بر ۲۷ میلیون و ۵۷۷ هزارو ۴۳۴ نفر بوده که این تعداد ۴۷.۶ درصد جمعیت شهری کشور را در بر دارد و بر اساس آخرین خبرها ۱۱۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ساخت است. همچنین در حال حاضر  در ۲۹۵ شهر کشور طی ۶ میلیون و ۶۴۱ هزار فقره انشعاب فاضلاب که توسط ۵۹ هزارو ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری می‌شود در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

فاضلاب جمع‌آوری شده در ۱۸۳ تصفیه‌خانه برای جمعیتی معادل ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده که سالیانه پسابی به میزان یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب تولید می‌کند البته این در شرایطی است که احداث تأسیسات زیربنایی فاضلاب در روستاهای کشور پیشرفت چندانی نداشته و در زمان کنونی تنها حدود ۰.۴ درصد از جمعیت روستایی کشور از پوشش تأسیسات فاضلاب برخوردارهستند که این تأسیسات در ۴۲ روستا با ۱۹ هزار فقره انشعاب اجرا و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

میزان تولید سالانه پساب در کشور حدود یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب است که این میزان در نتیجه فعالیت بالغ بر ۱۸۳ باب تصفیه‌خانه با فرآیندهای مختلف تصفیه تولید می‌شود، تعداد تصفیه‌خانه‌های با فرآیند لجن فعال که جزو فرآیندهای تصفیه کامل و حتی پیشرفته می‌باشد به بیش از ۹۰ تصفیه‌خانه می‌رسد و مابقی تصفیه‌خانه‌ها نیز دارای فرآیندهایی نظیر لاگون هوادهی و برکه تثبیت هستند که شرایط لازم برای تولید پساب جهت مصارف کشاورزی را دارا هستند.

انتهای پیام/ ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=18166

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.