• امروز : جمعه - ۲۵ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 15 March - 2024
3
خانه دسته‌بندی نشده

درخواست انجمن CNG از شورای نگهبان : مصوبه ورود LPG به سبد سوخت خودرو لغو شود

  • کد خبر : 730297
  • 25 اسفند 1399 - 13:03
درخواست انجمن CNG از شورای نگهبان : مصوبه ورود LPG به سبد سوخت خودرو لغو شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اصرار عجیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تصویب و استفاده LPG به عنوان سوخت خودرو اظهار داشت: اگر این موضوع اجرایی شود، در آینده نه چندان دور دچار خسارت های متعددی خواهیم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اصرار عجیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تصویب و استفاده LPG به عنوان سوخت خودرو اظهار داشت: اگر این موضوع اجرایی شود، در آینده نه چندان دور دچار خسارت های متعددی خواهیم شد.

وی افزود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته  با احتساب فروش ۲ هزار میلیارد تومانی گازمایع در داخل، زیان سالانه کشور از عدم صادرات گاز مایع و فروش آن در داخل، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

* سوخت LPG برای خودرو؛ بازگشت به یک طرح شکست خورده

جوهری با اشاره به مزیت نسبی CNG در مقایسه با LPG  گفت: در برهه ای تصمیم گرفته شد عرضه LPG به عنوان سوخت خودرو در کشور متوقف و جایگاه‌های عرضه LPG تعطیل شوند؛ بعد از این اتفاق دولت ضمن سرمایه‌گذاری در حوزه CNG تلاش کرد سرمایه‌های بخش‌خصوصی را به این حوزه سوق دهد و دراین مسیر زیرساخت های مناسبی نیز تعبیه شد، اما علی رغم توجه به این موضوع امروز مجددا شاهد پیشنهاد ورود LPG به عنوان سوخت خودرو از طرف نمایندگان مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه "چنین تغییرات ناگهانی و غیرکارشناسی در برنامه‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری‌ها باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران می شود"، ادامه داد: در چنین شرایطی سرمایه‌گذار دیگر به مجموعه دولت و مجلس اعتماد نخواهد کرد و سرمایه خود را از کشور خارج می کند آن هم در شرایط اقتصادی پیش رو که سیاست دولت بر مبنای جذب و افزایش انگیزه سرمایه گذاران قرار گرفته است؛ متاسفانه درحال حاضر این اتفاق در حوزه CNG رخ داده است و بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه، از ادامه راه انصراف داده اند.

جوهری این طرح را طرحی شکست خورده دانست و گفت: در حال‌ حاضر ۲۵۰۰ جایگاه CNG در سراسر کشور وجود دارد که با وجود این تعداد جایگاه همچنان در کلان‌شهرها مشکل نبود کافی جایگاه به اندازه ظرفیت مصرف کاملا محسوس است، حال چگونه می شود صرفا با احداث ۱۵۰ جایگاه LPG نیاز کشور را برطرف کرد؟

* هزینه تراشی برای مهیا کردن بستر توزیع LPG

وی با واکاوی موضوع ورود LPG به سبد سوخت خودرو و اجرایی شدن این مصوبه اظهار کرد: در این جریان از یک سو بخش‌خصوصی و دولتی باید مجدد مبلغی بالغ بر ۲۵هزار میلیارد تومان جهت ساخت صرفا ۱۵۰ جایگاه و دوگانه‌سوز کردن خودروها به صورت استاندارد سرمایه‌گذاری کنند، در حالی که اگر نیاز مبرم به مصرف LPG در سبد سوخت باشد در بیشتر شهرها باید به اندازه نیاز جایگاه احداث شود که این بستر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

جوهری افزود: از سوی دیگر باید در نظر داشت امکان تامین فرآورده برای جایگاه‌های LPG از طریق خط لوله همانند گاز CNG وجود ندارد و ناگزیر به استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای برای تأمین LPG مورد نیاز جایگاه‌های LPG هستیم که خود عواقب متعددی را در پی دارد.

وی  با اشاره به اینکه حوادث جاده ای در کمین نفتکش های جاده پیما هستند، ادامه داد: زمانی که جایگاه LPG احداث شود جهت تامین آن از پالایشگاه تا هر جایگاه باید میزان قابل توجهی گازوئیل یارانه‌ای به کامیون و تانکرها اختصاص دهیم که این موضوع باعث ترافیک، خطرات جاده‌ای حمل این سوخت پرخطر، افزایش آلودگی هوا و‌ همچنین سبب افزایش مصرف گازوئیل یارانه‌ای خواهد شد.

جوهری همچنین با اشاره به ارزش صادراتی سوخت LPG گفت: ارزش دلاری صادراتی LPG در برخی از فصول بالاتر از بنزین است و میزان تقاضای خرید آن طی سال‌های اخیر به دلیل ارزش بالای حرارتی با شیب زیادی در حال افزایش است.

وی افزود: نباید از این نکته غافل شد که  با استفاده از LPG به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها می‌توان ارزش چند برابری از این محصول خام دریافت کرد، با این اوصاف اینکه چرا حامیان این طرح بر موضوع صادرات بنزین به عنوان ابزاری برای ورود LPG به سبد سوخت اصرار می‌کنند، جای تعجب است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور خاطرنشان کرد: از اینرو، با توجه به اهمیت موضوع در انجمن صنفی CNG کشور تصمیم براین شد تا درخواستی با موضوع مشکلات و معضلات اجرای طرح اضافه شدن LPG به عنوان سوخت خودرو طی یک نامه به آیت ا… جنتی دبیر محترم شورای نگهبان ارسال شود.

برای مشاهده متن نامه انجمن صنفی صنعت CNG به دبیر شورای نگهبان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/تسنیم

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.