• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
خانه دسته‌بندی نشده

وقتی انتقاد سیاسی جای نقد فنی را می گیرد / توافق نامه پاریس در برق چه جایگاهی دارد؟

  • کد خبر : 730538
  • 07 خرداد 1400 - 17:04
وقتی انتقاد سیاسی جای نقد فنی را می گیرد / توافق نامه پاریس در برق چه جایگاهی دارد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، توافقنامه پاریس در ۲۹ ماده و با اجماع اغلب کشورهای جهان در دسامبر سال ۲۰۱۵ به امضا رسید و اجرای آن از سال ۲۰۲۰ در برنامه قرار گرفت. روح حاکم بر توافقنامه پاریس بر اساس لزوم اقدام مشترک برای حفظ افزایش دمای کره زمین حداکثر تا دو […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، توافقنامه پاریس در ۲۹ ماده و با اجماع اغلب کشورهای جهان در دسامبر سال ۲۰۱۵ به امضا رسید و اجرای آن از سال ۲۰۲۰ در برنامه قرار گرفت. روح حاکم بر توافقنامه پاریس بر اساس لزوم اقدام مشترک برای حفظ افزایش دمای کره زمین حداکثر تا دو درجه نسبت به‌ پیش از انقلاب صنعتی از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

همین موضوع موجب شده در روزهای جاری که قطعی های برق به یکی از خبرهای دسته اول کشور تبدیل شده، برخی منتقدان دولت به سراغ توافقنامه پاریس رفته و امضای آن را دلیلی بر تعهد دولت به غربی ها و بی تعهدی دولتمردان نسبت به مردم ایران در زمینه عدم توسعه واحدهای حرارتی تولید برق بدانند.

در حالی این قبیل انتقادات از رسانه های مکتوب تا فضای مجازی را دربرگرفته که وزارت نیرو در سالهای اخیر درگیر بسیاری از مشکلات با منشأ "نبود منابع مالی کافی" بوده، تا جایی که حتی توافقنامه پاریس در وزارت نیرو ورق هم نخورده است.

محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این خصوص تأکید کرد: حتی یک خط دستور یا مصوبه ای برای کاهش توسعه، یا تغییر در روند اجرا و یا توقف پروژه ها مبنی بر تعهد در زمینه معاهده پاریس به ما ابلاغ نشده و در وزارت نیرو چنین چیزی مطرح نشده است.

این مقام ارشد صنعت تولید برق حرارتی ایران ادامه داد: معاهده پاریس هیچ نقشی در توسعه یا عدم توسعه نیروگاههای حرارتی ایران نداشته و اگر هر فردی ادعای تأثیر معاهده پاریس را در اجرای برنامه های واحدهای حرارتی صنعت برق دارد، سند و مدرکی برای ادعای خود ارائه کند.

وی افزود: بنده و همکارانم که در بخش اجرا هستیم، اگر چنین خواسته و دستوری وجود داشت، باید به ما ابلاغ می شد؛ اما حتی یک خط دستور یا مصوبه ای برای کاهش توسعه، یا تغییر در روند اجرا و یا توقف پروژه ها مبنی بر تعهد در زمینه معاهده پاریس به ما ابلاغ نشده و در وزارت نیرو چنین چیزی مطرح نشده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما تمامی اقدامات اجرایی خود را بر اساس تکالیف برنامه ششم توسعه و دستورالعمل هایی که از قبل وجود داشته پیگیری و اجرا کرده ایم.

همچنین مصططفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز نسبت به افزایش انتشار شایعه هایی در خصوص تعهد دولت به توافق پاریس که نتیجه آن بروز قطعی های برق بوده واکنش نشان داد و گفت: تاکید می کنم در فرایند برنامه ریزی احداث نیروگاه های جدید توافق نامه پاریس جایگاهی ندارد و طی هشت سال اخیر حدود بیست هزار مگاوات نیروگاه عمدتا نیروگاه های سیکل ترکیبی پر بازده احداث شده است که برای رشد متعارف مصرف کفایت می کند.

این عضو هیئت مدیره شرکت توانیر تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران یکی از معدود کشورهای دارای فن آوری های احداث نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی است لذا سهم این نیروگاه ها در برنامه ریزی توسعه نیروگاه‌های کشور  بسیار زیاد است؛ البته بسیاری از این نیروگاه ها طرح تبدیل به سیکل ترکیبی هم خواهند داشت که ان را تبدیل به نیروگاه‌های با تولید حداکثر و راندمان مطلوب می‌نمایند و از طرف دیگر منجر به صرفه جویی سوخت نیز خواهد شد.

در واقع، به نظر می رسد در روزهای منتهی به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، نقدهایی با منشأ سیاسی، جای نقدهای فنی را در صنعت برق گرفته و برخی به دنبال جایگاه سازی برای توافقنامه پاریس هستند، در حالی که به گفته سخنگوی صنعت برق این توافقنامه هیچ جایگاهی در صنعت برق و برنامه هایش ندارد و به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، حتی یک خط دستور یا مصوبه ای برای کاهش توسعه، یا تغییر در روند اجرا و یا توقف پروژه ها مبنی بر تعهد در زمینه معاهده پاریس به صنعت برق حرارتی ابلاغ نشده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730538

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.