• امروز : یکشنبه - ۲۷ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 17 March - 2024
5
خانه دسته‌بندی نشده

بهره‌برداری از معدن نخستین نیروگاه زغال‌سوز کشور فردا آغاز می شود

  • کد خبر : 730598
  • 14 تیر 1400 - 18:29

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علیرضا نصراللهی، مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی در نشستی خبری با اشاره به اینکه سامانه خنک‌کن کمکی واحد چهار نیروگاه شازند پانزدهم تیرماه با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پروژه برای نخستین بار در دنیا با اعتباری بالغ بر ۱۰۹ میلیارد تومان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علیرضا نصراللهی، مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی در نشستی خبری با اشاره به اینکه سامانه خنک‌کن کمکی واحد چهار نیروگاه شازند پانزدهم تیرماه با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پروژه برای نخستین بار در دنیا با اعتباری بالغ بر ۱۰۹ میلیارد تومان برای برج‌های هلر نیروگاهی طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح بازتوانی سامانه‌ خنک‌کن کمکی نیروگاه شازند موجب افزایش ۲۸ مگاواتی توان تولید برق این مجموعه می‌شود، افزود: این پروژه برای نخستین بار در کشور با طراحی و مهندسی کاملا داخلی توسط مرکز توسعه سامانه‌های نوین انرژی دانشگاه صنعتی شریف، ضمن بکارگیری پتانسیل‌های مجموعه دانش‌بنیان توسان موجب افزایش پایداری شبکه سراسری و صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۲۷ هزار مترمکعب در سال شده است.

نصراللهی تاکید کرد: سامانه خنک‌کن کمکی توسان یک سیستم خنک‌کن خشک از نوع مکش اجباری است که اجزای اصــلی آن، مبدل‌های حرارتی نیروگاهی و فن‌های محوری هســتند. طراحی، جانمایی و ترکیب‌بندی سامانه به نحوی انجام شده که اثرات مخرب وزش باد روی عملکرد آن پایین بوده و حداکثر کارایی در جبران افت تولید ناشی از شرایط بحرانی جوی را با توجه به محدودیت‌های موجود داشته باشد.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی ادامه داد: همچنین فردا عملیات آماده‌سازی و بهره‌برداری از معدن زغال نیروگاه طبس جهت دستیابی به ظرفیت استخراج دو میلیون تن زغال در سال برای تامین سوخت این نیروگاه نیز آغاز می‌شود.

وی افزود: با شروع بهره‌برداری از معدن مزینوی نیروگاه طبس در عرض دو سال حدود ۵۰۰ نفر به طور مستقیم به کار مشغول خواهند شد و با اتمام ساخت واحدهای نیروگاه، در عرض پنج سال یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد که تاثیر عمده‌ای در کاهش بیکاری در استان خراسان‌جنوبی و شرق کشور خواهد داشت.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه نیروگاه زغال‌سوز طبس سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد، اضافه کرد: این مجموعه به عنوان نخستین نیروگاه زغال‌سوز کشور با دو واحد ۳۲۵ مگاواتی در دستور کار قرار گرفته است که با احداث این نیروگاه سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی خواهد شد.

نصراللهی با اشاره به برنامه صنعت برق برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه زغال‌‌سوز در کشور، گفت: امروزه در این نوع نیروگاه‌ها سیستم‌‌های بسیار مدرن و پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که تمامی ذرات معلق ناشی از احتراق زغال‌‌سنگ در کوره توسط فیلترهای الکترواستاتیک گرفته می‌شود و میزان گوگردی که در زغال‌‌سنگ وجود دارد، با سوخت همزمان آهکی که در کوزه تزریق خواهد شد به صورت پسماند و ته‌نشین از کوره خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین در دودکش خروجی این نیروگاه صرفا CO2 وجود خواهد داشت و تمامی گازهای خروجی در حد استاندارهای زیست محیطی است. به تعبیری در این نیروگاه هیچگونه آلودگی زیست محیطی بخاطر زغال‌سنگ بودن آن نخواهیم داشت و تمامی پارامترهای مرتبط با مباحث زیست محیطی در این مجموعه در نظر گرفته شده است.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین صبح فردا پروژه آب شیرین‌کن‌ نیروگاه نکا با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب نیز به بهره‌برداری خواهد رسید که این طرح نیز نقش بسیار مهمی در افزایش اطمینان تولید برق و رفع محدودیت تولید انرژی به دلیل کمبود آب بدون یون خواهد داشت.

نصراللهی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه موجب کاهش برداشت ۶ میلیون لیتر در شبانه روز از منابع آب‌های زیرزمینی خواهد شد، ادامه داد: این طرح با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان و با استفاده از روش غشایی اسمز معکوس (RO) در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730598

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.