• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18

استاندار اصفهان: آب سد زاینده‌رود تنها کفاف ‌۱۰۰ روز را می‌دهد/ اولویت تامین آب شرب است

  • کد خبر : 730841
  • 06 آذر 1400 - 20:17
استاندار اصفهان: آب سد زاینده‌رود تنها کفاف ‌۱۰۰ روز را می‌دهد/ اولویت تامین آب شرب است
استاندارد اصفهان گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود 168 میلیون متر مکعب از حدود 1 میلیارد 500 میلیون متر مکعب است؛ همچنین کارشناسان آب منطفه‌ای و وزارت نیرو بیان کردند ماهانه حدود 30 میلیون متر مکعب آب مصرفی داریم.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، سیدرضا مرتضوی در خصوص مشکل کمبود آب زاینده رود اظهار داشت: اگر حجم سد از مقداری کم‌تر شود باعث رشد برخی آلودگی‌ها می‌شود؛ این عدد حداقل، بین ۴۵ تا ۷۰ میلیون متر مکعب است و اگر این مقدار را از حجم فعلی کم کنیم، حدود ۱۱۳ میلیون متر مکعب آب پشت سد داریم یعنی برای حدود ۳ ماه آب پشت سد داریم.

ذخیره سد زاینده‌رود، ۱۶۸ میلیون متر مکعب است

مرتضوی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر مردم دنبال این بودند که آب باز شود، نظرات کارشناسان در آب این است که نگرانی‌هایی مطرح است؛ در حال حاضر ذخیره سد ۱۶۸ میلیون متر مکعب از حدود ۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون متر مکعب است؛ همچنین کارشناسان آب منطفه‌ای و وزارت نیرو بیان کردند ماهانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی داریم.

استاندار اصفهان با بیان این نکته که مقداری از آب سد قابل استفاده نیست، توضیح داد: در لایه‌های پایینی رسوبات و لجن وجود دارد، همچنین اگر حجم سد از مقداری کم‌تر شود باعث رشد برخی آلودگی‌ها می‌شود؛ این عدد حداقل، بین ۴۵ تا ۷۰ میلیون متر مکعب است و اگر این مقدار را از حجم فعلی کم کنیم، حدود ۱۱۳ میلیون متر مکعب آب پشت سد داریم یعنی برای حدود ۳ ماه آب پشت سد داریم.

وی تأکید کرد: از حق و حقوق کشاورزان اطلاع دارم و در آن تردید ندارم اما واقعیت این است که در حال بحث کارشناسی هستیم که اگر آب باز شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. کشاورزان تقاضای ۸۰ میلیون مترمکعب آب را داشتند و اگر این اتفاق بیفتد تا دی ماه دچار مشکل خواهیم شد.

مرتضوی گفت: کشاورزان بیان کردند که دغدغه آب شرب را دارند اما از اینکه در سال‌های گذشته مطالبات‌شان مورد توجه قرار نگرفته ناراحت هستند.

در ۶ سال گذشته وزیر نیرو پای حرف کشاورزان اصفهان ننشسته بود

استاندار اصفهان بیان داشت: از روزهای اول ورودم به استانداری محور اصلی وقتم را برای موضوع آب گذاشته‌ام؛ کارگروه‌های متنوع این موضوع را دنبال کردم؛ در ۶ سال گذشته وزیر نیرو به اصفهان نیامده اما از ۲ هفته اول مسوولیتم به نظرم رسید از وزیر نیرو دعوت کنم تا به اصفهان بیایند و در نهایت رئیس جمهور دستور داد که وزیر نیرو به اصفهان بیاید و تمام این موارد قبل از تجمع کشاورزان بود.

وی خاطرنشان کرد: وزیر نیرو از شرق تا غرب اصفهان شرکت کرد و شب نیز جلسه‌ای طولانی مدت با کشاورزان برگزار شد و جمع‌بندی خوبی صورت گرفت و مصوباتی اعلام شد.بنده  با کشاورزان احساس جدایی نداشته و ندارم، دولت مردمی از روزهای نخستین روز آغاز به کار در پی شناسایی مولفه‌های کارآمد و بنیادین در موضوع عدالت در تخصیص منابع آب میان ذی نفعان بوده است.

مرتضوی اظهار داشت: مردمی هستیم که همه برای هم جان می‌دهیم و در مشکلات به کمک هم می‌آییم؛ در اصفهان مردمی داریم که در دفاع مقدس بیش‌ترین اعزام، شهدا و جانباز را داشته‌اند؛ باید بدانیم اگر شخصی صحبتی می‌کند یا از سر هیجان است و یا تحریک‌هایی است که از سمت جریان‌های معاند شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این روزها کشاورزان خود را از جریان معاند جدا کردند، توضیح داد: جلسات زیادی با کشاورزان داشتیم و چند روز گذشته توافقی بین ما و کشاورزان صورت گرفت؛ اول اینکه قرار شد کمیته‌ای ۴ گانه شکل بگیرد تا مصوبات را به‌طور مستمر دنبال کنند.

با در نظر گرفتن خط قرمز شرب، نسبت به رهاسازی آب اقدام شود 

مرتضوی عنوان کرد: دوم اینکه قرار بر این شد پیگیری‌های فرا استانی را دنبال کنم و به‌صورت دوره‌ای جلسات را برگزار کنیم؛ کشاورزان دغدغه داشتند که باز کردن آب با نظر کشاورزان همراه نیست و بنا بر این شد تاریخ‌های بازگشایی آب به مسؤولان مربوطه داده شود تا با در نظر گرفتن خط قرمز شرب نسبت به رهاسازی آب اقدام شود.

استاندار اصفهان گفت: موضوع چهارم این بود، که نیاز است نگاهی کوتاه مدت هم داشته باشیم، در دوران قبل از حقابه کشاورزان به بخش‌های دیگر داده شده و نیاز است ما به ازای آن تعریفی داشته باشیم و حقابه کشاورزان را پرداخت کنیم و در سفر وزیر نیرو قرار شد تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این بخش تخصیص داده شود؛ در این راستا قرار شد سامانه‌ای تعریف شود تا توزیع این پول را آغاز کنیم.

وی یادآور شد: یکی از موضوعات سفر وزیر تامین اعتبار سامانه دوم بود؛ از گذشته اقداماتی در این راستا آغاز شد و بخشی از آن به نتیجه رسید و قرار بر این شد وزیر نیرو برای این موضوع مبلغی را کمک کند.

مرتضوی مطرح کرد: کشاورزان به‌دنبال بودند تا ببینند می‌توانند با استفاده از پساب برای کشاورزی استفاده کنند و به این نتیجه رسیدیم نیاز به تصفیه مجدد دارد و قرار شد بر این موضوع کار شود.

دولت به‌دنبال حل مشکل آب است

استاندار اصفهان اعلام کرد: تجمعاتی که اتفاق افتاد، وقت زیادی گرفت؛ با رئیس جمهور ۳ مرتبه درخصوص بحث آب صحبت شد، رویکرد نشان می‌دهد دولت به‌دنبال حل این معضل است اما وقتی که درخصوص تجمعات گرفته می‌شود باعث جلوگیری از پیگیری‌ها می‌شود و در این راستا قرار بر این شد که چادرها جمع شود.

وی گفت: اختلافاتی در خصوص جمع کردن چادرها صورت گرفت و در مرحله آخر چند نفر چادرها را آتش زدند؛ در این مسیر مراقب باشیم اتحادمان مورد تهدید قرار نگیرد؛ ما همه برای یکدیگر جان می‌دادیم و باید بدانیم دیگران هموطنان‌مان هستند.

رویکرد کلی دولت سیزدهم در استان اصفهان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد کلی دولت سیزدهم، اظهار داشت: دولت در پیشانی کار خودش بحث شفافیت را دارد، بنابراین یک ارتباط نزدیک با مردم در دستور کار دولت است.

وی افزود: دولت در توزیع امکانات کشور نگاه عدالت محوری دارد و به دنبال توزیع عادلانه منابع، کار و فعالیت است تا یک رضایت‌مندی عمومی و یک برنامه‌ریزی جامع برای پیشرفت همه مناطق کشور داشته باشیم.

استاندار اصفهان بیان کرد: دولت توجه به نخبگان را در دستور کار خودش قرار داده است و می‌خواهد از صنعت‌گر نخبه، کشاورز نخبه، دانش‌آموز نخبه، حوزوی نخبه، کسبه نخبه و همه کسانی که بتوانند در هر جایی در شناخت مسائل دولت و کشور کمک کنند، استفاده کند. حرکت مجاهدانه و پرتلاش رویکرد دیگر است چرا که شبانه‌روز همه دولت‌مردان درگیر هستند حتی در استان اصفهان روزانه ۱۶ تا ۱۸ ساعت در حال فعالیت هستند تا بتوانند مشکلاتی را حل کنند.

وی افزود: ارتباط مستقیم و مستمر با مردم از دیگر رویکردهای است که بر آن تاکید بسیاری شده است و ما در  استان اصفهان با همین رویکردها کار خود را شروع کردیم و امیدواریم با همراهی همه مردم و مسئولان طرح مناسبی را رقم بزنیم.

انتهای پیام/ تسنیم

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.