• امروز : جمعه - ۱۱ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
11

اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیرها در بودجه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 730893
  • 12 دی 1400 - 16:54
اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیرها در بودجه ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آئین مبادله تفاهم‌نامه با شرکت‌های بخش خصوصی در راستای فراخوان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با اشاره به ضرورت استمرار رشد اقتصادی در کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم، اظهار کرد: این موضوع در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آئین مبادله تفاهم‌نامه با شرکت‌های بخش خصوصی در راستای فراخوان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با اشاره به ضرورت استمرار رشد اقتصادی در کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم، اظهار کرد: این موضوع در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم وجود داشته و طبیعتا رشد اقتصادی در شرایط فعلی محقق نمی‌شود مگر با توسعه فراگیر صنعت انرژی که نیازمند توجه اساسی است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در کنار حمایت از تولید برق به این روش، باید از توسعه صنایع هم حمایت کرد، ادامه داد: مجموعه دولت امروز در حال حرکت رو به جلو بوده و از اقدامات مربوط به صنعت تجدیدپذیر حمایت لازم را انجام می‌دهد که اختصاص ردیف خاص و مستقل در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳ هزار میلیارد تومان در ماده ۱۲ لایحه بودجه مختص تجدیدپذیر درنظر گرفته شده که از نظر اعتبار، رقمی بی‌سابقه است.

محرابیان با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های برق طی سال‌های گذشته اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد نارسایی‌هایی در تولید و تامین انرژی کشور بودیم و همچنان شرایط به گونه‌ای است که باید در این زمینه برای رشد این صنعت برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

وزیر نیرو، انرژی برق را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم دانست و خاطرنشان کرد: برای تامین کسری‌ تولید برق و توسعه این صنعت تلاش‌ها و اقدامات بسیار زیادی در دستور کار است که با توجه به کمبودها، برنامه‌ای حاصل از تفکر فعالان و نخبگان این صنعت آماده و به مجلس ارائه کردیم و مهم‌ترین اقدامی که امروز در حوزه برق دنبال می‌کنیم، اجرایی کردن اهداف این برنامه در قالب نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر، تبدیل واحدها به سیکل بخار و پروژه‌های دیگر است.

وی با بیان اینکه طی چهار سال بیش از ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود که ۱۰ هزار مگاوات آن نیروگاه‌ تجدیدپذیر است، گفت: برای پیک تابستان ۱۴۰۱، افزایش بیش از ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور برنامه‌ریزی شده که بخشی از این نیروگاه‌ها وارد شبکه شده و مابقی هم با پشتیبانی، کنترل و پیگیری پروژه وارد مدار خواهند شد.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت تجدیدپذیر برای کشور نه تنها یک انتخاب نبوده، بلکه یک ضرورت است، گفت: این مهم، تکلیفی واجب برای وزارت نیرو محسوب شده و باید حمایت‌های لازم از اقدامات رو به جلو صورت گیرد.

محرابیان با اشاره به اهمیت موضوع تجدیدپذیر تصریح کرد: تجدیدپذیر به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ ارکان ظرفیت‌سازی در جهان بوده و پیشتازی برای پر کردن جای خالی این صنعت در سبد انرژی کشور الزامی است.

به گفته وی، پتانسیل موجود در کشور، کسری تولید و ایجاد شرایط مناسب زیست محیطی، بخشی از توجیه‌های تجدیدپذیر برای کشور است.

محرابیان خاطرنشان کرد: ما در تولید برق حرارتی عموماً با سه مشکل “سوخت”، “آب” و “محیط زیست” مواجه هستیم و پاسخ هر مشکل انرژی‌های تجدیدپذیر است که نه به سوخت و آب نیاز دارد و نه محیط‌زیست را آلوده می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به مقایسه بین سوخت و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تصریح کرد: هزینه‌های مصرف سوخت در طول چند سال برابر با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده و به عبارتی دیگر اگر هزینه سه سال مصرف سوخت نیروگاه‌های معمولی را سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم معادل آن نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ده‌ها سال عمر، بدون مصرف سوخت در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=730893

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.