• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
21

بدقولی افغانستان در رهاسازی آب هیرمند / تصمیم جدیدی از سوی ایران اتخاذ می شود؟

  • کد خبر : 739726
  • 05 فروردین 1401 - 12:57
بدقولی افغانستان در رهاسازی آب هیرمند / تصمیم جدیدی از سوی ایران اتخاذ می شود؟
درحالی که در سال 1400، افغان‌ها بدقولی کرده‌اند و با وجود تأکیدات چندباره، حق‌آبه ایران از هیرمند را رهاسازی نکرده‌اند؛ وزیر نیرو امروز از اتخاذ تصمیماتی جدید در این خصوص خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز، درحالی که وزارت آب و انرژی طالبان در سال گذشته چند بار بر پایبندی این کشور بر معاهده ۱۳۵۱ ایران و افغانستان در خصوص حق‌آبه ایران تأکید کرده، اما با به پایان رسیدن سال ۱۴۰۰، مشخص شده که افغان‌ها در این زمینه بدقول بوده‌اند و حق‌آبه ایران در هیرمند رهاسازی نشده است.

بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند، افغانستان باید سالانه به میزانی آب در هیرمند رهاسازی کند که ۸۲۰ میلیون مترمکعب آن برای شرب و کشاورزی وارد ایران شود و این مقدار، شامل سیلاب‌ها نیست.

امروز علی اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران که در بازدیدی نوروزی در استان سیستان و بلوچستان حضور دارد، با اشاره به بدقولی افغان‌ها در رهاسازی حق‌آبه ایران در هبرمند گفت: “بر اساس توافقنامه‌های دو کشور، افغانستان مکلف است حقابه ایران را از رودخانه هیرمند سالانه رهاسازی کند که متاسفانه سال گذشته این اقدام انجام نشد.”

وزیر نیرو افزود: “در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نسبت به حقابه‌ قانونی که جمهوری اسلامی ایران دارد به مقدار خیلی کمی آب رهاسازی شد. در این سفر بازدید از آن منطقه نیز خواهیم داشت و در این راستا هم تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد.”

از اینرو، طبق گفته وزیر نیرو، باید منتظر تصمیمات جدیدی باشیم که وزارت نیروی ایران در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=739726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.