• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
25

غیرشفاف بودن وزارت نیرو در افزایش تعرفه آب شرب/ دو پارامتر مهم در تعیین تعرفه‌های جدید

  • کد خبر : 739731
  • 05 فروردین 1401 - 17:24
غیرشفاف بودن وزارت نیرو در افزایش تعرفه آب شرب/ دو پارامتر مهم در تعیین تعرفه‌های جدید
درحالی که اعمال تعرفه های جدید آب از ابتدای سال آغاز شده و عملا مصرف آب حدود 24 میلیون مشترک آب شرب با تعرفه‌های جدید در حال محاسبه هست، مردم هیچ اطلاعی از میزان تعرفه‌ها برای مصارف بالاتر از الگو ندارند.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز، بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در بخش آب، تعرفه آب مشترکین خانگی با مصرف بیش از الگو که تا ۱.۵ برابر، ۲ برابر، ۳ برابر، ۴ برابر و بالاتر از ۴ برابر الگو به مصرف آب بپردازند، به ترتیب با ضریب نیم، هفتاد و پنج صدم، یک و نیم، ۳ و ۵ ، نسبت به قیمت غیریارانه ای (شامل مجموع هزینه های تأمین آب (هزینه های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب مطابق صورت های مالی به علاوه مقادیر غیریارانه ای هزینه آب خام و انرژی الکتریکی برای تلمبه زنی (پمپاژ) و تأمین آب) و به صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه و دریافت خواهد شد.

در این خصوص شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: “هم اکنون ۵۴ درصد مشترکان آب زیر الگو مصرف می‌کنند و ۴۰‌درصد مشترکان نیز مصرف تا دو برابر الگو دارند که ضریب افزایش تعرفه آن بسیار پائین است. در عین حال ۶ درصد مشترکان مصرف بیش از دو برابر دارند که باید مصرف خود کاهش دهند.”

وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص آنکه این بند از آیین نامه مصوب هیئت وزیران که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده و از ابتدای ۱۴۰۱ به اجرا درآمده، به معنای چه میزان افزایش تعرفه است، هیچ اطلاعیه و یا اعلام رسمی روشنی نداشته اند.

یعنی درحالی که اجرای این آیین نامه از ۴ روز پیش آغاز شده و عملا مصرف آب حدود ۲۴ میلیون مشترک آب شرب با تعرفه‌های جدید در حال محاسبه هست، مردم هیچ اطلاعی از میزان تعرفه‌ها برای مصارف بالاتر از الگو ندارند.

به گزارش نیرو نیوز، دو پارامتر مهم در تعیین تعرفه‌های جدید آب شرب خانگی وجود دارد که باید در مورد آن شفاف سازی شود.

اول میزان الگوی تعیین شده است که در سال ۱۳۹۴ قانونی به نام قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شرب کشور تصویب شد و براساس آن وزارت نیرو مکلف بود الگوی مصرف آب را با توجه به تنوع اقلیم در ایران محاسبه کند. براساس آنچه مصوب شد الگوی مصرف در مناطق سردسیر ۱۳ مترمکعب و در مناطق گرمسیر ۱۸ مترمکعب در ماه به ازای هر خانواده تعیین شد و به طور متوسط الگوی مصرف آب در کشور حدود ۱۵ مترمکعب در ماه به ازای هر خانواده است.

پارامتر دوم میزان هزینه تمام شده تأمین آب است که بسیار مهم است وزارت نیرو برای تعیین تعرفه‌های جدید، چه رقمی را به عنوان هزینه تمام شده و غیریارانه ای آب، در فرمول جایگذاری می کند که در این خصوص تا امروز هیچ اطلاع رسانی شفافی نشده است و ارقامی که در برخی خبرگزاری ها به عنوان نرخ تمام شده و غیریارانه ای آب (از جمله رقم ۱۳۹۰ تومان به ازای هر مترمکعب آب) اعلام شده، غیرواقعی و غیرمستند است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=739731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. وزارت نیرو توی خیلی از مسائل غیرشفاف هست. اینکه چیزی نیست.

  2. قبض آب و قبض برق را به بهانه حذف کاغذهای قبوض، گران کردند و فکر کردند مردم نمی فهمند. الان هم که آیین نامه جدید دارند و معلوم نیست چقدر قبض ها دوباره گران شده!!!!!

  3. از سایت خوب نیرو نیوز خواهشمندم نسبت به تعرفه های جدید آب شفاف سازی کنید

  4. سایت های شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو اصلا شفاف نیست. هیچ آماری برای مردم قابل دسترسی نیست. این چه وزارتخانه خدماتی است که خدماتش برای مردم قابل پخش نیست؟

  5. انگار وزارت نیرو هیچ اعتقادی به اطلاع رسانی شفاف نداره، من نمی دونم مدیران این وزارتخانه آشنایی با افکار عمومی و رسانه دارن یا فقط دوست دارن کسی باهاشون کاری نداشته باشه و مورد سوال قرار نگیرن؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.