• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 10 September - 2022
2

ایجاد موانع در صنعت CNG؛ زمینه سازی واردات بنزین

  • کد خبر : 750626
  • 02 تیر 1401 - 17:58
ایجاد موانع در صنعت CNG؛ زمینه سازی واردات بنزین
مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، CNG و خدمات وابسته گفت: با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده نزدیک فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیرو نیوز ، علی محمودیان، رئیس همایش و مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، CNG و خدمات وابسته در همایش سوخت های جایگزین، CNG و خدمات وابسته اظهار داشت: اجرای طرح CNG برای کشور در مجموع ۴۵ میلیارد دلار سود داشته و در سالهای اخیر به صرفه جویی مستقیم ۱۴۰ میلیون دلاری منجر شده است.

وی با بیان اینکه “از سال ۱۳۹۸ و پس از تصویب مصوبات شورای اقتصاد در خصوص تبدیل رایگان یک میلیون و دویست و شش هزار خودروی عمومی به دوگانه سوز وضع صنعت CNG متحول شد، گفت: از همان موقع صنعت ۲۰ ساله CNG مجددا رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیر مستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت.

وی افزود: با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال ۱۳۹۹ تمام کارخانه های تولید مخازن و کیت های CNG شروع به فعالیت کردند و کارگاههای تبدیل نیز در سراسر کشور فعال شدند.

محمودیان با بیان اینکه “این صنعت زمینه ساز اشتغالزایی بیش از ۵۰ هزار نفر در بیش از ۲۵۰۰ جایگاه و کارخانه تولید مخازن CNG و کیت و همچنین بیش از هزار مرکز خدمات خودروهای گاز سوز(کارگاه تبدیل) در سراسر کشور شده است”، گفت: در واقع توسعه صنعت CNG پس از وقفه ای، مجددا از سال ۱۳۹۸ و با مصوبه شورای اقتصاد دوباره آغاز شد.

وی ادامه داد: این طرح تاکنون حدود ۹۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته و بیش از ۱۴۰ میلیون دلار صرفه جویی مستقیم ناشی از جایگزینی سوخت CNG بجای بنزین را بر جای گذاشته و با توجه به گستردگی این صنعت در تمام ایران، موجب رونق تولید در کشور نیز شده است.

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، CNG و خدمات وابسته تصریح کرد: از سویی اجرای کامل طرح با توجه به جامعه هدف اصلی آن که وانت های عمومی و تاکسی ها بوده است، می توانست باعث جایگزینی بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین با CNG بطور روزانه شود که این مقدار، برابر تولید بنزین در ۵ پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه است.

وی افزود: علاوه بر تمام مزایای مستقیم فوق با وجود این طرح دولت در مقاطعی سهمیه خودروهای عمومی را در کارگروه اجرایی بند ۸ کم کرده که همگی به پشتوانه این طرح بوده و طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفه جویی غیر مستقیم آن بسیار بیشتر از صرفه جویی غیر مستقیم طرح است که آمار دقیق آن را می توان از وزارت نفت دریافت کرد.

مدیر اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین با بیان اینکه “با وجود این مزیت ها، طرح در ۹ ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده و عملا متوقف شده که ضرر و زیان زیادی برای کشور به همراه داشته است”، گفت: در صورت اجرای این طرح همانند آغاز به کار آن، اکنون می بایست حدود ۵۰۰ هزار خودرو تبدیل شده بود که این امر می توانست به صرفه جویی روزانه حدود ۶ میلیون لیتر بنزین منجر و باعث جلوگیری از واردات بنزین در شرایط خطیر تحریم های کنونی شود؛ اما متاسفانه تبدیل خودروهای به گاز سوز در حدود ۲۰۰ هزار خودرو باقی مانده است.

وی ادامه داد: در واقع عدم اجرای طرح در ماههای اخیر علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آماده سازی برای ۳۰۰ هزار لوله،مخزن و کیت قطعات گاز سوز آمادگی کامل اجرای فرایند تبدیل را دارند، باعث به هم خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور پس از چند سال خودکفایی نیز خواهد شد.

محمودیان با بیان اینکه “به جای استفاده از این فرصت بی نظیر ملی برای صرفه جویی بنزین و صادرات آن و در نتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریم ظالمانه، فرصت سوزی کرده ایم”، گفت: با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده نزدیک فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با یک حساب کتاب ساده می توان متوجه شد که در صورت واردات روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین به کشور در آینده نزدیک، دولت می بایست سالانه حدود ۲ میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تامین آن بسیار سخت خواهد بود.

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، CNG و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران از خرداد سال ۱۳۹۸ به ازای هر متر مکعب CNG که مالکان خودرو های گاز سوز، گاز CNG زده اند ۳۹۲ ریال جمع اوری شده است، که مجموع این مبالغ تا به امروز بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است؛ که مقرر بود این مبلغ برای ایمن سازی و کمک هزینه مالکان خودروهای گاز سوز جهت دریافت گواهی سلامت و کمک هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت شود؛ در واقع این ۱۰۰۰میلیارد تومان متعلق به مالکان خودروهای گاز سوز است و باید پرسید چرا ساز و کار این مهم توسط وزارت نفت و صمت اجرا نمیشود؟

وی افزود: عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد در باره احداث ۷۰۰ جایگاه CNG و توان داخلی برای اجرای این طرح که می توانست از صرفه جویی حاصل از طرح تبدیل خودروها نیز برای آن استفاده کرد مورد سوال و انتقاد است و توجه دولت به این مصوبه را که می تواند باعث تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی شود، خواستاریم.

محمودیان با اشاره به وضعیت نگران کننده موانع ایجاد شده در ۹ ماهه گذشته که کشور را از صادر کننده بنزین به وارد کننده بنزین تبدیل خواهد کرد، گفت: ورود مدبرانه رئیس جمهور محترم به منظور حمایت از اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانش بنیان و اشتغالزا می تواند بسیار راهگشا باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=750626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.