• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9

رازهای مگو از عکس لو رفته آقای وزیر

  • کد خبر : 750900
  • 01 مرداد 1401 - 14:27
رازهای مگو از عکس لو رفته آقای وزیر
روز گذشته، قابی خبرساز از سفارت ایران در مسکو فضای مجازی را تکان داد.

عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات در روسیه حضور دارد و این تصویر هم مربوط به مصاحبه او با شبکه راشاتودی است. دو نکته کلیدی درباره این تصاویر برای اکثر کاربران به وضوح بحث‌برانگیز شده. نکته اول درباره محدودسازی موتورهای جستجوگر است که به گفته وزیر، مطالبه خانواده‌های ایرانی بوده و نکته بعد هم درباره حضور این فرد بی‌حجاب در سفارت ایران است که بخشی از خاک کشور محسوب می‌شود. درباره نکته نخست کمی بوی تناقض به مشام می‌رسد و درباره دومی هم همان بحث‌های همیشگی درباره حجاب. خب اگر خاک ماست چرا شهروند روسیه می‌تواند با پوشش اختیاری تردد کند و همین سوالات مبهم، بهانه این مطلب شده.

رازهای مگو از عکس لو رفته آقای وزیر

رازهای مگو از عکس لو رفته آقای وزیر

رسول اسدزاده، روزنامه‌نگار درباره این تصویر جنجالی می‌نویسد:

در این محدوده Safe search فعال است!

این تصویرِ وزیر ارتباطات در سفارت ایران در مسکو چیزی شبیه به فعال کردن جستجوی امنِ گوگل برای کاربران ایرانی است. شما چیزی را ببینید که ما صلاح می‌دانیم ! غافل از اینکه دسترسی به آن سوی قاب و صلاحدید چندان هم دشوار نیست. نتیجه تونل زدن بوسیله وی پی ان و هزار و یک روش دیگر می‌شود چیزی شبیه به همین تصویر.. مثلا فکر کنید هر مقام سیاسی یا توریستی برای دیدار از هند یا دیدار با مقامات سیاسی آن بِلاد مجبور باشد بین دو ابرویش خالِ هندو بکارد. یا هر مقام سیاسی و توریستی برای دیدار از کشورهای مسیحی یا نشست و برخاست با مقامات سیاسی آن ممالک ناچار به آویختنِ صلیب شود. موضوع همینقدر Absurd و غیر قابل تصور است.

قابِ فوق‌العاده‌ای که از جناب وزیر این روزها دست به دست می‌شود یادآور یک واقعه تاریخی نیز هست که در بین ایرانیان تبدیل به ضرب المثل شده است. در زمان ناصرالدین شاه قند ایران را روس‌ها تامین می‌کردند. از آنجایی که مصرف قند رو به فزونی گذاشته بود بلژیکی‌ها تصمیم گرفتند در ایران کارخانه قند تاسیس کنند و با پرداخت پول به شاه امتیاز آنرا بدست آوردند. از قند بلژیکی در ایران استقبال زیادی شد و رقبا از این موضوع ناراحت بودند. همین باعث شد شایعاتی درباره نجس بودن قند بلژیکی در تهران ساخته شود، اعم از اینکه کارگران کارخانه‌های قند بلژیکی مسلمان نیستند یا مواد آن نجس است. صاحبان کارخانه قند بلژیکی که قندهایشان روی دست مانده بود به سراغ یکی از آقایانِ مفتی می‌روند و مشکل را برای وی طرح می‌کنند. بعد از آن تبصره‌ای صادر شد با این مضمون که حرام بودن قند وقتی است که مستقیما در دهان گذاشته شود، اگر قند را پیش از گذاشتن در دهان در چای بزنید حلال می شود…

هنوز هم بسیاری از افراد بدون آنکه دلیل آن را بدانند ،قبل از آنکه قند را در دهان بگذارند آن را در استکان چای فرو می‌برند ! گرفتنِ قاب بسته از وزیر در حالی که روبروی او زنی بدون حجاب نشسته یک جور ماست مالی از جنسِ فرو بردنِ حبه قند داخل استکانِ چای است.

رازهای مگو از عکس لو رفته آقای وزیر

رضا صائمی، نویسنده حوزه فرهنگ و هنر هم معتقد است:

گویا پای روس‌ها دست از سر ما بر نمی دارد!…هر بار از قابی بیرون می زند و قصه‌ای می سازد!…. این قاب اما قصه یک غصه است…پایی که دست ریا را رو می کند!……پشت صحنه عکسی که پشت پرده مصلحت را قاب گرفته…زن روسی که مقابل دوربین برای مصاحبه نشسته حجاب می کند تا آبروی وزیر حفظ شود و زنی که پشت دوربین است به این صحنه آرایی تن نمی دهد!….عکسی که واقع بین تر از دوربین است!….این عکس تمام تمهیدات وزیر ارتباطات را برعکس کرده و نشان داده آنچه در قاب نمایان می شود، نقاب و نفاق است!….چقدر یاد این شعر خیام افتادم: اسرار ازل را نه تو دانی و نه من….وین حرف معما نه تو دانی و نه من….هست از پس پرده گفت و گوی من و تو….چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من!

نظر کاربران چیست؟

«سلمان» به کنایه نوشت:

همه صیانت میشن، بعضیا صیانت‌تر!


کاپیتان ۱۵ساله:

یعنی باید به کل آدمای اون ساختمون توی مسکو میگفت همتون حجاب سر کنین؟ خوب اون فقط می‌تونه به مجری بگه من در صورت حجاب باهاتون مصاحبه میکنم دیگه‌. البته که طرح صیانتشون جای دفاع نداره ولی گیر الکی دادن شما هم جای دفاع نداشت.


حسین در پاسخ به توئیت قبل می‌نویسد:

ظاهرا عکس توی سفارت ایران گرفته شده و قانونا سفارت ایران خاک ایران به حساب میاد و قوانین ایران توش حاکمه. در واقع باید همونطور که موقع تمدید پاسپورت، کسی رو بدون حجاب داخل سفارت راه نمیدن، اینها رو هم بدون حجاب داخل سفارت راه نمی‌دادن.

رازهای مگو از عکس لو رفته آقای وزیر

امید هلالی، روزنامه‌نگار:

جلو و پشت صحنه مصاحبه با وزیر ارتباطات در مسکو نشانه های عمیق مفهومی برای بازخوانی دارد. تقلیل پوشش به یک پروتکل جلوی دوربین فقط. ظاهری کردن امری که می بایست باطنی باشد. حفظ شئونات برای بینندگان و آنها که بخشی از کادر شامل وزیر و خبرنگار مصاحبه کننده را می بینند. ظاهرسازی دوربینی تصویر. عزیز دل صیانتی! با این رفتارهای جلو یا پشت پرده (دوربین) قدری از تناقض رفتاری‌تان را نشان می دهید.


تحلیل متفاوت «سعید»:

پرداختن بیش از اندازه به ماجرای وزیر ارتباطات،افتادن در تله طراحان احتمالی آن است. بعید نیست بخواهند وزیر سوخته را به بهانه این عکس برکنار کنند با شعار ما به کسی شوخی نداریم. وزیر کارش را در طرح صیانت تمام کرده.

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=750900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.