• امروز : پنج شنبه - ۱۰ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
12

تصمیم نهایی دولت برای قیمت بنزین/ طرح بنزین برای همه به کجا رسید؟

  • کد خبر : 751183
  • 02 شهریور 1401 - 14:01
تصمیم نهایی دولت برای قیمت بنزین/ طرح بنزین برای همه به کجا رسید؟
افزایش مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر در شرایطی اتفاق افتاده که این گمانه مطرح می‌شود که شاید دولت برای کنترل مصرف، تصمیم به گرانی بنزین بگیرد.

لایحه دو فوریتی برای مجلس تهیه کرده‌ایم که افزایش قیمت برخی از کالاها به سال بعد موکول شود؛ این جمله‌ای بود که چهارم تیرماه از زبان رییس دولت سیزدهم شنیده شد؛ اظهارنظری که در گام اول، این شائبه را در ذهن بسیاری ایجاد کرو که دولت در سال آینده احتمالا تصمیم برای تغییر قیمت بنزین خواهد داشت.

اگرچه سید ابراهیم رییسی در همان برنامه تاکید کرده بود که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اما با این حال، با توجه به این‌که طرح بنزین برای همه به صورت آزمایشی در جزیره کیش در حال اجرا بود، به نظر می‌رسید که دولت شاید تصمیم‌هایی در رابطه با قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ داشته باشد.

آخرین وضعیت طرح بنزین برای همه

طرح بنزین برای همه، اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شد. براساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودروها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کدملی تعلق می‌گیرد.

در این طرح به جای سهیمه بنزین ماهانه هر خودرو، برای هر کدملی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین در نظر گرفته می‌شود، صاحبان خودرو می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و در صورت مصرف بیشتر از این سهمیه، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.

تصمیم نهایی دولت برای قیمت بنزین/ طرح بنزین برای همه به کجا رسید؟

هیچ چیزی تاکنون هنوز از جزییات طرح بنزین برای همه منتشر نشده و ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین نیز طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داده است

ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز اعلام کرده است: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

سید احسان خاندوزی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، عنوان کرده، به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود، این طرح فعلا از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلا اولویت تصمیم‌گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.

تعیین تکلیف قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲

در این میان، دو هفته گذشته در میان شایعاتی که درباره قیمت بنزین مطرح می‌شد، محمدهادی سبحانیان، معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که هرگونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته او، با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین امسال، سیاست دولت استفاده از ابزارهای مهمی همچون گازسوز کردن خودروها جهت کنترل مصرف و عدم نیاز به واردات بوده است.
معاون سیاستگذاری اقتصادی درباره طرحی که به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم انجام شده بود نیز گفت: این طرح بعد از پنج ماه جهت بررسی و در صورت لزوم انجام اصلاحات یا توسعه متوقف شد و هنوز تصمیماتی در این رابطه اتخاذ نشده است.
وی متذکر شد: در مجموع برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای امسال وجود ندارد و هرگونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

پاسخ دولت با شایعات

در این فضا، پایگاه اطلاع رسانی دولت دیروز در واکنش به برخی گزارش‌ها و شایعات درباره قیمت بنزین اعلام کرد: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و انتشار شایعات و برخی قیمت‌هایی که در رسانه‌ها انتشار می‌یابد، صرفا حدسیات و سناریوسازی در این زمینه و عاری از حقیقت است.

براساس گزارش شورای اطلاع‌رسانی دولت، انجام طرح‌های آزمایشی مانند اصلاح طرح یارانه بنزین و تخصیص یارانه بنزین برای همه در جزیره کیش، به منظور شناخت نواقص احتمالی طرح بوده و نتایج اجرای آن فارغ از موفق یا ناموفق بودن، ارتباطی با موضوع افزایش قیمت بنزین نداشته و ندارد و هر نوع تحلیلی بر این اساس فاقد صحت است.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=751183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.