در چین، تعداد کامیونهایی که در بزرگراهها در تردد هستند، طی هفتههای گذشته، کاهش قابل توجهی پیدا کردهاند. در اروپا، نرخ پریمیوم دیزل نسبت به بهای معاملات نفت، به تازگی به پایینترین حد در بیش از یک سال گذشته نزول کرده است. شرکت “اس اند پی گلوبال” اعلام کرده است: در آمریکا، تقاضا به سوی کاهش دو درصدی در سال ۲۰۲۳ پیش میرود. بدون در نظر گرفتن سال ۲۰۲۰ که بخش اعظم اقتصاد برای مدت کوتاهی راکد بود، این افت دو درصدی، بزرگترین کاهش مصرف دیزل در آمریکا از سال ۲۰۱۶ به شمار میرود.
دبنیل چادهوری، رئیس بخش سوخت و پالایش امریکا در “اس اند پی” میگوید: ما یکی از بدترین شرایط اقتصادی را در حافظه اخیر، خارج از بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ و پاندمی کووید، پیش بینی میکنیم.
هر طور که بخواهید هضم کنید، تقاضا برای سوخت مورد استفاده در ماشینآلات سنگین، از ناوگان حمل و نقل تجاری گرفته تا تجهیزات ساختمانسازی، در بسیاری از بزرگترین اقتصادهای جهان ضعیف شده است. این کاهش تقاضا، به عنوان اولین نشانه از فعالیت صنعتی ضعیفتر و کاهش هزینههای مصرف کننده، دیده میشود و احساس خطر ناظران رکود را برانگیخته است.
بن آیرز، اقتصاددان ارشد نیشن واید اکونومیک آمریکا در این باره اظهار کرد: تقاضا برای دیزل میتواند به عنوان یک شاخص اصلی برای رشد گسترده استفاده شود زیرا نشانه اولیه از کاهش هزینه خانوارها است. کاهش پیش بینی شده تقاضا برای دیزل، با رشد ریسک رکود در کل اقتصاد همخوانی دارد.
دیزل پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و مختل شدن جریان تجاری، به جذابترین سوخت جهان تبدیل شده بود اما اکنون در بحبوحه این نگرانیها که بسیاری از بزرگترین اقتصادهای جهان مسیر ناهمواری را پیش رو دارند، قیمت دیزل کاهش پیدا کرده است. اقتصاددانان میگویند: ۶۵ درصد احتمال بروز رکود اقتصادی در آمریکا و ۴۹ درصد احتمال بروز رکود اقتصادی در اروپا در یک سال آینده وجود دارد. در چین، این خطر کمتر است اما احیای اقتصاد این کشور از محدودیتهای سختگیرانه کووید ۱۹، همچنان مستلزم بهبود قابل ملاحظه اعتماد مصرفکننده است.
بخش عمدهای از کاهش تقاضا برای دیزل، میتواند مربوط به حمل و نقل جادهای باشد که حدود ۶۰ درصد دیزل در چین و بیش از ۷۰ درصد دیزل در آمریکا را مصرف میکند. طبق آماری که توسط وزارت حمل و نقل چین بررسی شده است، شمار کامیونهایی که در هفته منتهی به ۹ آوریل در بزرگراههای چین تردد کردند، هشت درصد کاهش یافت. بنا بر آمار اویلچم، ذخایر تجاری دیزل در سراسر چین بدون در نظر گرفتن پالایشگاههای دولتی، اوایل آوریل به بالاترین حد هشت ماهه رسید.
طبق یک نظرسنجی خصوصی، این کاهش تقاضا پس از کاهش غیرمنتظره فعالیتهای بخش تولیدی چین در مارس روی داد که منجر به کاهش شاخصهای کارخانهای در سراسر آسیا شد. دافنه هو، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی وود مککنزی گفت: بازارهای نوظهور در منطقه از جمله اندونزی که دولت آن، کاهش یارانههای سوخت را آغاز کرده است، شاهد ضعیف شدن تقاضا به موازات کندی رشد هستند. وضعیت مشابه در سایر نقاط جهان در جریان است.
کوئن وسلز، تحلیلگر ارشد فرآوردههای نفتی در شرکت “انرژی اسپکتس” اظهار کرد: تقاضای اروپا در زمستان به دلیل کاهش تقاضای گرمایش، ملایم بود و موانع کلان، چشم انداز تقاضا را تیره کرده است.
باب کاستلو، اقتصاددان ارشد گروه صنعتی انجمنهای باربری با کامیون آمریکا گفت: در آمریکا مصرف حمل بار با کامیون و متعاقب آن، مصرف دیزل از کاهش تولید کارخانه، ساخت مسکن و خرده فروشانی که با موجودی بالا کار می کنند، آسیب دیده است. بر اساس شاخص شرکت اطلاعاتی زنجیره تامین فریت ویوز (FreightWaves)، حجم حمل و نقل کامیونی در مارس، به پایینترین حد فصلی در پنج سال گذشته رسید.
ریشه کاهش حمل کامیونی در آمریکا، تغییر در الگوی هزینههای مصرفکننده است: جریان پیوسته سفارشهای اینترنتی برای رفع کلافگی دوران پاندمی کووید، جای خود را به تعطیلات و تجربیات داده است.
از آنجایی که تورم، بودجه خانوارها را تحت فشار قرار داده است، اولین مواردی که مردم خرید آنها را متوقف میکنند، چیزی است که در صنعت حمل و نقل با کامیون به عنوان ارسالهای حجم بالا یا کالاهای بسته بندی شده مصرفی ارزان مانند سودا شناخته میشود.
کریگ فولر، مدیرعامل شرکت فریت ویوز در این باره گفت: هر وقت مصرفکنندگان به دلیل تورم تحت فشار قرار میگیرند، کالاهای ارزانتری که با حجم بالا حمل میشوند، تحت تاثیر قرار میگیرند. تصمیمهای فردی مانند انصراف از خرید سودا، به تاثیر کلانی اضافه میشود که حجم کلی کالاهایی که در اقتصاد جا به جا میشوند را کاهش میدهد.
کاهش تقاضا برای دیزل در آمریکا به خصوص در کرانه غربی که اخراجهای گسترده در بخش فناوری و بحران بانکی رو به گسترش، این منطقه را تحت فشار مالی قرار داده است، قابل توجه بوده است. به گفته چودهوری از اس اند پی، در کرانه غربی آمریکا، تقاضا برای دیزل، امسال پنج درصد کاهش خواهد یافت که بیش از دو برابر میانگین ملی است.
واردات کانتینری آمریکا که به عنوان معیار برآورد مصرف دیزل کامیونها و قطارها در سراسر این کشور استفاده میشود، هم کاهش پیدا کرده است. در لس آنجلس، محمولههای وارداتی به پایینترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ رسیده است. طبق آمار رصد شده توسط وزارت حمل و نقل چین، ظرفیت کانتینرها در بنادر بزرگ چین که در وهله نخست، بسیاری از این محمولهها را ارسال میکند، در هفته منتهی به ۹ آوریل، پنج درصد کاهش یافت.
البته، اوضاع چندان تیره و تار نیست. به گفته جانیو شاه، تحلیلگر ارشد شرکت “ریستاد انرژی”، تقاضای اروپا برای دیزل حاوی سولفور بسیار کم، در فاصله مارس تا ژوییه، تحت تاثیر سفرهای تابستانی، تقریبا ۹ درصد افزایش خواهد یافت. مقامات فرانسوی که در واکنش به اعتصابهای کارگری گسترده، میلیونها بشکه فرآورده های نفتی را آزاد کرده اند، احتمالا در نهایت به پر کردن ذخایر استراتژیک اقدام خواهند کرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اما در آمریکا، بدون تدابیر حمایتی دولت برای تقویت اقتصاد، مدیرعامل شرکت فریت ویوز انتظار دارد تقاضا برای دیزل به این زودی بهبود پیدا کرد. تقاضا برای دیزل با تقاضا برای بنزین که قیمت بالاتر آن باعث میشود رانندگان از پمپ بنزینها عقب نشینی کنند و سوخت ارزان، دوباره آنها را برمیگرداند، متفاوت است. مردم محصولات را تنها به خاطر این که حمل آن ارزان است، جابجا نمیکنند که جابجایی آن ارزان است. آنها این کار را انجام میدهند زیرا کسی در آن طرف وجود دارد که سفارش داده است و برای دریافت آن حضور دارد.