• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

امسال، سال بورس است؟

  • کد خبر : 751308
  • 27 فروردین 1402 - 17:02
امسال، سال بورس است؟
بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها جا مانده‌است و از مرداد سال ۱۳۹۹ که شاخص کل به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید، تا امروز، روند شاخص کل نزولی بوده‌است.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه نوشت: حال بعد از دو سال و نیم، شاخص کل بورس به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده‌است و با این حال بازار سرمایه از سایر بازارهای طلا، مسکن و خودرو عقب مانده‌است.

در علم اقتصاد اصلی داریم به نام اصل « ارزش جایگزینی‌ » که این پرسش را مطرح می‌کند که زمانی که می‌خواهم سرمایه‌گذاری کنم، شرکتی در بورس بخرم و یا شرکتی بسازم، با توجه به اینکه قیمت دلار در سال‌های اخیر افزایش خیره‌کننده‌ای داشته‌است، ارزش جایگزینی تمام شرکت‌های بورسی از قیمت‌های آن‌ها در بازار سرمایه بیشتر شده‌است و به همین دلیل، بازار سرمایه جای رشد دارد؛ اگر بازار مسکن و طلا و سکه افزایش قیمت‌های عجیبی را در سال گذشته تجربه کردند، بورس از این رقابت جا مانده‌است و در نتیجه جای رشد دارد.

پیش‌بینی من حاکی از آن است که شاخص کل بورس تا بهار به دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید و تا پایان سال نیز به ۳ میلیون واحد خواهد رسید که در وهله اول به اصل «ارزش‌جایگزینی» باز می‌گردد.

از طرف دیگر امسال، سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شد؛ نقدینگی در بازار افزایش ۴۶ درصدی داشته‌است که به هر بازار ورود پیدا کند، تورم‌های سهمگینی را در پی خواهد داشت، مگر اینکه به بازار سرمایه ورود پیدا کند. از آنجا که بازار سرمایه بخش درآمدی خانوارها را شامل می‌شود، اگر نقدینگی وارد این بازار شود، تاثیر منفی بر روی قیمت کالاهای مصرفی مردم نخواهد داشت و برعکس ممکن است منجر به کنترل تورم شود.

در دولت دوازدهم، نقدینگی در بانک‌ها با نرخ بهره ۳۰ درصد حبس شد اما به نظر می‌رسد که برنامه براس سال ۱۴۰۲ این است که نقدینگی وارد بازار سرمایه شود و از طرفی اوراق تامین مالی شرکت‌های خصوصی چاپ شود و بانک‌ها و شرکت‌های تابع آن‌ها به فروش برسند و بخشی از اصل ۴۴ که مربوط به کوچک‌ شدن بدنه دولت می‌شود، اجرایی شود.

از هر نظر امسال سال بازار سرمایه‌ است.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=751308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.