• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
13

تاثیر آزادسازی دلارهای بلوکه شده بر اقتصاد/ علت کاهش ورود ارز چه بود؟

  • کد خبر : 751798
  • 24 مرداد 1402 - 13:23
تاثیر آزادسازی دلارهای بلوکه شده بر اقتصاد/ علت کاهش ورود ارز چه بود؟
عضو اتاق ایران با اشاره به جذب ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده گفت: این کار خوبی است اما ما می توانستیم در شرایط اقتصادی بهتری باشیم.

آرش علوی در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، اظهار داشت: از چند منظر می‌توان به این موضوع نگریست؛ اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشیم به هر حال هر بخشی از منابع و ثروت بلوکه شده کشور برگردد و استفاده شود اتفاق مثبتی است ولی اگر دید بزرگ‌تری داشته باشیم که تصویر هزینه- منفعت است، فقط نباید به عدد نگاه کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: پولی که گرفته‌ایم از مدت‌ها قبل طلب ما بوده که باید بررسی شود به چه دلایلی این پول را نگرفته‌ایم؛ بحث تحریم‌ها یک موضوع است و بحث دیگر اینکه در جریان تحریم‌ها مذاکراتی انجام شده بود اما نتوانسته بود منجر به آزادسازی اموال بلوکه شود.

وی ادامه داد: بحث دیگری که وجود دارد این است که به علت تفاوت نرخ تسعیر واحد پول کشور کره به دلار آمریکا به گفته رئیس کل بانک مرکزی یک میلیارد دلار پریده است؛ همچنین ما بابت آزادسازی این پول به صورت مستقیم و غیرمستقیم چه هزینه‌هایی می‌دهیم یک بحث دیگر است و نکته دیگر نحوه آزادسازی پول بلوکه شده و ارسال پول به کشور ثالث است.

سیاست‌های اشتباه ارزی دولت‌ها، ورودی ارز را کاهش داد

علوی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه با این ارز قرار است دارو و کالای اساسی وارد شود، آیا دست دولت برای تأمین ارز صنایع و بخش تولید بازتر خواهد شد یا خیر، گفت: به هر حال از نظر تئوری این سخن درست است زیرا اگر با دید کوتاه مدت بنگریم مبنی بر اینکه یک کاسه‌ای داریم که حال قرار است ۶ میلیارد دلار منابع به این کاسه ریخته شود طبیعتاً می‌تواند به خروجی‌ها کمک کند اما باز نگاه کنید که این کاسه‌ای که از سال ۱۳۹۷ درست شده تا به امروز با سیاست‌های اشتباه ارزی که بخش اعظم آن مربوط به عملکرد دولت و بانک مرکزی می‌شود، حجم این کاسه کوچک شده است.

وی افزود: در واقع بسیاری از خریدهای مجاز کشور زمان زیادی معطل می‌شوند تا ارز بگیرند. در صورتی که اگر ورودی این کاسه ما بیشتر بود که توانش را هم داشتیم طبیعتاً امروز با این مشکلات مواجه نبودیم.

علوی گفت: نرخ ارز از سال ۹۷ به این سو ۱۵ برابر شده است، بنابراین ارزش و مقدار صادرات کشور باید یک رشد قابل توجهی می‌کرد اما این اتفاق نیفتاده است؛ همچنین در بسیاری از بخش‌ها به ویژه بخش‌هایی که خصوصی هستند شاهد عدم رشد و بعضاً کاهش هستیم. رشد صنعتی بیشتر مربوط به مواد خام و مواد خدادادی مثل فلزات و… است.

تقاضای واقعی ارز سرکوب شده است

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: همچنین دو اتفاق دیگر در این سال‌ها افتاد؛ تقاضای واقعی برای ارز از سوی بانک مرکزی و دولت با محدودیت و ممنوعیت ثبت سفارش‌ها سرکوب شد. اتفاق دوم نیز مربوط به عملکرد دولت‌ها می‌شود که باعث افزایش تقاضای کاذب ارز شده است. مردم ارزی را می‌خرند که نیازی به آن ندارند.

علوی یادآور شد: صادرات به علت مشکلات تعهد ارزی و تنگ نظری بانک مرکزی دچار مشکل شده است؛ در واقع یا رشد نکرده یا حتی در بعضی از بخش‌ها کوچک شده است.

وی تاکید کرد: جذب ۶ میلیارد دلار خوب است اما ما می‌توانستیم در شرایط تعادلی بهتری باشیم اگر قیمت ارز تک نرخی بود و عرضه و تقاضا به صورت مصنوعی بهم نمی‌خورد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=751798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.