• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

رصد شفاف بازار کار در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 751913
  • 29 مرداد 1402 - 9:01
رصد شفاف بازار کار در دولت سیزدهم
سامانه ملی رصد اشتغال برای اولین بار در دولت سیزدهم ایجاد شده و موجب شفاف‌سازی آمار و اطلاعات اشتغال و رصد بازار کار کشور می‌شود. در این باره معاون اشتغال وزیر کار از ثبت یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار کد ملی در سامانه رصد اشتغال خبر داده است.

سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی در راستای برنامه دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل راه‌اندازی شده و از طریق آن، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.

این سامانه هم اکنون روی سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود.

از ویژگی‌های سامانه این است که بستری برای شفاف‌سازی آمارهای اشتغال در هر استان فراهم می‌کند و فرصت‌های شغلی موجود به طور روزانه در آن رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

در روزهای اخیر معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کد ملی در سامانه ملی رصد اشتغال خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۲۱ هزار کاربر در سامانه فعالیت می‌کنند.

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار راه‌اندازی سامانه ملی رصد اشتغال برای نخستین بار در دولت سیزدهم صورت گرفته و تمام اطلاعات شغلی و آمار بازار کار در آن به طور شفاف در اختیار قرار گرفته است.محمود کریمی بیرانوند با بیان اینکه درصد بالایی از کارجویان ثبت نام کرده در سامانه دارای مدرک دیپلم به پایین هستند، اظهار کرد: سامانه ملی رصد اشتغال بستری برای شفاف‌سازی آمار اشتغال بدون نیاز به برگزاری جلسه به تفکیک دستگاه، شهرستان و جنسیت فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه ملی رصد اشتغال برای نخستین بار در دولت سیزدهم صورت گرفته است، افزود: این سامانه تمام اطلاعات شغلی را در اختیار قرار می‌دهد و آمار اشتغال به تفصیل در سامانه شفاف می‌شود.

معاون اشتغال وزیر کار هدف از راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال را نظارت بر حوزه اشتغال دانست و گفت: شفافیت در حوزه اشتغال موجب می‌شود تا نظارت بهتری بر آن انجام گیرد.

بر اساس گزارش‌ها از ابتدای امسال تا تیرماه جاری ۱۳۰ هزار کد ملی روی سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده که نشانگر فراهم شدن ۱۳۰ هزار فرصت شغلی برای جویندگان کار است. از جمله مزایای سامانه ملی رصد اشتغال این است که محوریت آن کدملی است و نمی‌توان کد ملی را دوبار ثبت کرد.

نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال دو ویژگی ممتاز سامانه ملی رصد اشتغال است که از طریق آن می‌توان ضمن شناسایی نقاط ضعف اقدامات صورت گرفته سیاست‌های مربوط به حوزه اشتغال را به شکل بهتر و مطلوب‌تر تدوین کرد.

به گزارش ایسنا با ایجاد سامانه ملی رصد اشتغال تحولی عظیم در حوزه راستی‌آزمایی اشتغال و نظارت بر خدمات اشتغال ارائه شده به وجود آمده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق این سامانه به قوی‌ترین سیستم نظارتی مجهز شده است و برای آنکه هر شغلی به تثبیت برسد نظارت سختگیرانه را مدنظر قرار داده است.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=751913

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.