• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
22

سود عجیب مونتاژِ موتور سیکلت در ایران

  • کد خبر : 751974
  • 31 مرداد 1402 - 13:23
سود عجیب مونتاژِ موتور سیکلت در ایران
وضعیت قیمت‌ها و رانت‌های ایجادشده برای عده‌ای خاص در موتورهای سنگین به مراتب عجیب و غریب‌تر از موتورهای زیر 250 سی سی است.
یکی از فعالان حوزه موتورسیکلت می‌گوید که من شخصا با توجه به علاقه‌مندی‌ای که به حوزه موتور داشتم، تصمیم گرفتم شرکتی برای واردات قانونی موتورسیکلت تاسیس کنم. همه گفتند نمی‌شود، می‌گفتند ما نمی‌دانیم متولی این امر وزارت صمت است یا اتحادیه؟ مشکل دیگر این است که آنها می‌گویند شما حتما باید تولیدکننده باشید. اولا که این موتور‌ها هیچ کدام تولید داخل ندارد و تولیدکنندگان داخلی مجوز تولید موتورهای بالای حجم ۲۵۰ سی سی گرفتند اما نتوانستند تولید کنند و موتورهای سنگین تولید داخل ندارد.

وی در ادامه می‌گوید حال سوال این است که ممنوعیت واردات موتورهای سنگین جز اینکه ایجاد رانت بکند چه فایده‌ای دارد؟ جز اینکه باعث شده همه بروند سمت موتور قاچاق و به خاطر سند موتور باید دو سه میلیارد تومان پول بدهند فایده دیگری نداشته و عده زیادی مجبور شده‌اند موتورهایی که از امارات یا افغانستان و پاکستان و… می‌آید را خریداری کرده و عملا قاچاقچی حساب شوند. در صورتی که این موضوع می‌توانست یک سازوکاری داشته باشد. اما مشاهده قیمت‌ها نیز در این بازار انحصاری بسیار قابل تامل است. برای مثال در حوزه موتورسیکلت‌های زیر ۲۵۰ سی سی، قیمت Yamaha R25، Yamaha MT25، ۲۵۰Yamaha XMAX و یاماها WR 155 به ترتیب ۵۰۴ میلیون تومان، ۴۵۴ میلیون تومان، ۳۳۸ میلیون تومان و ۳۰۳ میلیون تومان است که قیمت آنها در کشورهای آسیای شرقی و هند به ترتیب ۲۰۳، ۲۳۱، ۲۲۹ و ۳۰۳ میلیون تومان است. به عبارتی، قیمت موتورسیکلت‌های مونتاژ داخل بین ۲ تا ۲.۵ برابر قیمت آنها در بازارهای جهانی و منطقه است.

یک موتور به قیمت ۱۰ میلیارد تومان! 

وضعیت قیمت‌ها و رانت‌های ایجادشده برای عده‌ای خاص در موتورهای سنگین به مراتب عجیب و غریب‌تر از موتورهای زیر ۲۵۰ سی سی است. یک فعال و موتورسوار موتورهای سنگین به خبرنگار «فرهیختگان» می‌گوید موتوری در تهران ۱۰ میلیارد تومان قیمت خورده درحالی‌که قیمت مدل ۲۰۲۱ آن در دبی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار و قیمت مدل‌های قبل از سال ۲۰۱۷ آن زیر ۳ یا ۴ هزار دلار است.

اما جست‌وجوها نیز نشان می‌دهد درحالی قیمت موتور سوزوکی بی‌کینگ (Suzuki B King) ساخت ۲۰۱۰ در سایت دیوار حدود ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان درج شده که قیمت آن در دبی ۹۹۰۰ دلار است. موتور سنگین cb1300 مدل ٢٠١٧ درحالی در سایت دیوار بیش از ۲ میلیارد تومان آگهی شده که بررسی قیمت آن در ژاپن نشان می‌دهد مدل ۲۰۲۳ آن حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دلار و مدل ۲۰۱۷ این موتورسیکلت حدود ۷ هزار و ۸۰۰ دلار است. به عبارتی، مدل ۲۰۲۳ این موتورسیکلت اگر هم با دلار ۵۰ هزار تومانی وارد کشور شود بدون هزینه‌های گمرکی و وارداتی، قیمت آن ۶۴۰ میلیون تومان و مدل ۲۰۱۷ آن نیز بدون هزینه‌های وارداتی حدود ۳۹۵ میلیون تومان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=751974

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.