وی در ادامه میگوید حال سوال این است که ممنوعیت واردات موتورهای سنگین جز اینکه ایجاد رانت بکند چه فایدهای دارد؟ جز اینکه باعث شده همه بروند سمت موتور قاچاق و به خاطر سند موتور باید دو سه میلیارد تومان پول بدهند فایده دیگری نداشته و عده زیادی مجبور شدهاند موتورهایی که از امارات یا افغانستان و پاکستان و… میآید را خریداری کرده و عملا قاچاقچی حساب شوند. در صورتی که این موضوع میتوانست یک سازوکاری داشته باشد. اما مشاهده قیمتها نیز در این بازار انحصاری بسیار قابل تامل است. برای مثال در حوزه موتورسیکلتهای زیر ۲۵۰ سی سی، قیمت Yamaha R25، Yamaha MT25، ۲۵۰Yamaha XMAX و یاماها WR 155 به ترتیب ۵۰۴ میلیون تومان، ۴۵۴ میلیون تومان، ۳۳۸ میلیون تومان و ۳۰۳ میلیون تومان است که قیمت آنها در کشورهای آسیای شرقی و هند به ترتیب ۲۰۳، ۲۳۱، ۲۲۹ و ۳۰۳ میلیون تومان است. به عبارتی، قیمت موتورسیکلتهای مونتاژ داخل بین ۲ تا ۲.۵ برابر قیمت آنها در بازارهای جهانی و منطقه است.
یک موتور به قیمت ۱۰ میلیارد تومان!
وضعیت قیمتها و رانتهای ایجادشده برای عدهای خاص در موتورهای سنگین به مراتب عجیب و غریبتر از موتورهای زیر ۲۵۰ سی سی است. یک فعال و موتورسوار موتورهای سنگین به خبرنگار «فرهیختگان» میگوید موتوری در تهران ۱۰ میلیارد تومان قیمت خورده درحالیکه قیمت مدل ۲۰۲۱ آن در دبی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار و قیمت مدلهای قبل از سال ۲۰۱۷ آن زیر ۳ یا ۴ هزار دلار است.
اما جستوجوها نیز نشان میدهد درحالی قیمت موتور سوزوکی بیکینگ (Suzuki B King) ساخت ۲۰۱۰ در سایت دیوار حدود ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان درج شده که قیمت آن در دبی ۹۹۰۰ دلار است. موتور سنگین cb1300 مدل ٢٠١٧ درحالی در سایت دیوار بیش از ۲ میلیارد تومان آگهی شده که بررسی قیمت آن در ژاپن نشان میدهد مدل ۲۰۲۳ آن حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دلار و مدل ۲۰۱۷ این موتورسیکلت حدود ۷ هزار و ۸۰۰ دلار است. به عبارتی، مدل ۲۰۲۳ این موتورسیکلت اگر هم با دلار ۵۰ هزار تومانی وارد کشور شود بدون هزینههای گمرکی و وارداتی، قیمت آن ۶۴۰ میلیون تومان و مدل ۲۰۱۷ آن نیز بدون هزینههای وارداتی حدود ۳۹۵ میلیون تومان خواهد بود.