• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5

ادعای نماینده مجلس درباره بنزین

  • کد خبر : 752330
  • 21 شهریور 1402 - 8:44
ادعای نماینده مجلس درباره بنزین
درحالي كه وزير نفت مدعي است در كشور كمبود بنزين نداريم و مديرعامل شركت ملي نفت ايران هم تاكيد دارد كه بنزين وارد نمي‌كنيم، هادي بيگي‌نژاد، نايب‌رييس كميسيون انرژي مجلس، اظهار كرد كه دو سال است وارد‌كننده بنزين هستيم.

هادی بیگی‌نژاد نایب‌ رییس کمیسیون انرژی مجلس در توضیح اینکه چقدر از ناترازی مصرف بنزین خود را از طریق واردات تامین می‌کنیم بیان کرد: میزان واردات بنزین رقم زیادی نیست اما قطعا بنزین وارداتی داریم و البته آمار دقیقی از میزان واردات ندارم.

او در توضیح دلایل این ناترازی در تولید و مصرف بنزین گفت: طبق روند همیشگی کشور، هر دولتی که روی کار می‌آید ساخت یک یا دو پالایشگاه را شروع می‌کند تا یا در زمان خودش یا در دولت بعدی این پالایشگاه‌ها به نتیجه و بهره‌برداری برسند. اما هرچه جلوتر می‌رویم مصرف بنزین ما افزایش می‌یابد اما از ساخت پالایشگاه جدید خبری نیست.

نماینده ملایر در مجلس یازدهم ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود که حداقل یک میلیون و پانصد هزار خودرو در کشور تولید می‌شود. اگر این میزان خودرو تولید شود، به پارکینگ که منتقل نمی‌شوند، بلکه به خیابان‌ها می‌آیند و نیازمند مصرف بنزین هستند.

بیگی‌ نژاد اضافه کرد: هر چه جلوتر آمده‌ایم هم تولید خودرو و هم مصرف بنزین افزایش داشته‌اند، اما در این چند سال پالایشگاهی ساخته نشده است.

عضو هیات تطبیق قراردادهای نفتی کشور در توضیح این موضوع بیان کرد: در دولت‌های نهم و دهم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا ۷۰درصد ساخته شد و در دولت آقای روحانی ۳۰درصد باقی مانده تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. اما دولت سیزدهم که روی کارآمد پالایشگاهی که خود مجموعه دولت دوازدهم ساخته باشد به آن شکل وجود ندارد و تنها پالایشگاه دولت قبل، ستاره مهر خلیج‌فارس است که مربوط به میعانات گازی است.

وی اضافه کرد که تا تولید بنزین خود را افزایش ندهیم مشکل کمبود مصرف بنزین حل نمی‌شود.

نایب‌ رییس کمیسیون انرژی مجلس، راه‌حل دیگر کاهش مصرف بنزین را تولید خودروهای کم‌مصرف دانست و افزود: باید خودروهای کم‌مصرف تولید کنیم. البته حرفم این نیست که مصرف ۱۰ لیتر بنزین را به ۴ لیتر کاهش دهیم؛ چون عملیاتی نیست.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=752330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.