• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
12

نفت در سراشیبی کاهش قیمت افتاد

  • کد خبر : 753304
  • 07 اسفند 1402 - 13:17
نفت در سراشیبی کاهش قیمت افتاد
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در پی رشد ارزش دلار و نگرانی‌ها نسبت به تاخیر در کاهش نرخ بهره آمریکا، کاهش یافت و به روند کاهشی معاملات روز جمعه ادامه داد.

بهای معاملات نفت برنت با ۳۵ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. رشد دلار آمریکا باعث شد معاملات نفت برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر شده و تقاضای آنها کمتر شود.

هفته گذشته تحت تاثیر نشانه‌های به تاخیر افتادن آغاز کاهش نرخ بهره آمریکا به مدت دو ماه به دلیل اوج گیری تورم، نفت برنت حدود ۲ درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از ۳ درصد کاهش یافت.

تینا تِنگ، تحلیلگر مستقل مستقر در اوکلند، گفت: به نظر می‌رسد پس از این که بازار هفته گذشته با هدایت انویدیا صعود کرد، ریسک پذیری فروکش کرده است، زیرا انتظارات برای نرخ‌های بالاتر به مدت طولانی‌تر، دلار آمریکا را صعودی کرد و قیمت کالاها را تحت فشار قرار داد.

قیمت نفت از نوامبر در محدوده بین ۷۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه معامله شده، زیرا با وجود مناقشات ژئوپلیتیکی، عرضه رو به رشد آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف در چین، کاهش عرضه اوپک پلاس را جبران کرده است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: قیمت نفت به دلیل عدم وجود عوامل جدید تاثیرگذار، کاهش یافت. نفت بین عوامل صعودی مانند تولید کمتر اوپک و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف در چین، گرفتار شده است.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: نرخ اضافی مربوط به ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از حوادث امنیتی در دریای سرخ، در حد متوسط باقی مانده و نفت برنت را تنها ۲ دلار در هر بشکه افزایش داده است.

با این حال، این بانک آمریکا، پیش‌بینی خود از اوج قیمت تابستانی نفت را از ۸۵ دلار، به ۸۷ دلار در هر بشکه بالا برد زیرا اختلالات دریای سرخ، باعث برداشت بیش از حد انتظار ذخایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی شده است.

تحلیلگران گلدمن ساکس همچنان انتظار دارند تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کند، اما پیش‌بینی خود از تقاضای چین را کاهش داده و در عین حال، رشد تقاضای آمریکا و هند را بالا بردند. این تحلیلگران افزودند: رشد قوی عرضه غیراوپک، احتمالا همگام با رشد تقاضای جهانی است.

در حالی که جنگ غزه ادامه دارد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: مذاکره کنندگان آمریکا، مصر، قطر و رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات در پاریس، روی موارد اساسی معامله گروگان‌ها توافق کردند اما هنوز در حال مذاکره هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: هنوز مشخص نیست که آیا توافقی محقق خواهد شد یا خیر.

قطر با وجود کاهش شدید اخیر قیمت‌های جهانی، تولید گاز طبیعی مایع را افزایش خواهد داد که به منابع جهانی انرژی اضافه می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه بانکی ANZ پیش‌بینی کردند ذخایر نفت ممکن است در هفته‌های آینده، رو به کاهش بگذارد زیرا فصل تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها به پایان می‌رسد و این امر می‌تواند تا حدودی از قیمت‌ها حمایت کند.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=753304

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.