• امروز : دوشنبه - ۱۴ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 4 March - 2024
15

بارش‌های کشور تا انتهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کمتر از متوسط بلندمدت

  • کد خبر : 598
  • 18 اسفند 1400 - 11:47
بارش‌های کشور تا انتهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کمتر از متوسط بلندمدت
بر اساس اعلام موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، وضعیت پیش‌بینی‌شده برای دوره سه ماهه از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در بیشتر حوضه‌های آبریز کشور(به‌جز موارد مربوط به حوضه آبریز دریای خزر) کمتر از متوسط بلندمدت است.

به گزارش پایگاه خبری نیرونیوز، برای دوره سه ماهه از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در بیشتر حوضه‌های آبریز کشور (به‌جز موارد مربوط به حوضه آبریز دریای خزر) کمتر از متوسط بلندمدت است. میزان بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای اسفند امسال تا انتهای اردیبهشت‌ماه سال آینده ۱۴۹ میلی‌متر است که در مقایسه با دوره متوسط بلندمدت که ۱۴۵ میلی‌متر بارش داشته ۳ درصد اختلاف بارش مثبت خواهد داشت.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز از ابتدای اسفندماه امسال تا آخر اردیبهشت سال آینده ۱۴۹ میلی‌متر بارش دریافت خواهد کرد که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۵۰ میلی‌متر بارش ثبت‌شده دارد با رشد منفی یک‌درصدی همراه است.

میزان بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای اسفندماه امسال تا انتهای اردیبهشت سال آینده ۵۲ میلی‌متر بوده و این در حالی است که میزان بارش دوره بلندمدت این حوضه ۸۴ میلی‌متر بوده که کاهش ۳۸ درصدی خواهد داشت.

حوضه آبریز قره‌قوم هم از ابتدای اسفندماه امسال تا آخر اردیبهشت‌ماه سال آینده ۹۵ میلی‌متری بارندگی خواهد داشت که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۱۲ میلی‌متر بارش ثبت‌ شده دارد، کاهش ۱۵ درصدی را شاهد خواهد بود.وضعیت بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای اسفندماه امسال تا آخر اردیبهشت‌ماه سال آینده ۳۶ میلی‌متر بوده و این در حالی است که این حوضه در دوره بلندمدت ۶۷ میلی‌متر بارش داشته که کاهش ۴۷ درصدی یافته است.

میزان بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز دریای عمان و خلیج‌فارس نیز از ابتدای اسفندماه تا آخر اردیبهشت‌ماه سال آینده ۸۵ میلی‌متر است که در مقایسه با دوره بلندمدت (۱۳۵ میلی‌متر بارش) کاهش ۳۷ درصدی را خواهد داشت.

در فاصله زمانی ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ تا آخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ از مجموع حوضه‌های آبریز درجه‌دو کشور حوضه‌های بندرعباس، سدیج، حله‌رود و رودخانه‌های کوچک، کل، مهران و مسیل‌های جنوبی و نیز مند، کاریان و خنج میزان بارش‌های پیش‌بینی‌شده برای آن‌ها در مقایسه با متوسط بلندمدت کاهش ۵۰ درصدی خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، وضعیت بارش ماه اسفند ۱۴۰۰ در بیشتر حوضه‌های آبریز واقع در جنوب، غرب و مرکز کشور کمتر از متوسط بلندمدت پیش‌بینی می‌شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.