• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
25

اجرای ۱۰۰ برنامه برای کاهش ناترازی برق تابستان ۱۴۰۱ / تعرفه‌های جدید آب از ابتدای فروردین اجرا می‌شود

  • کد خبر : 739668
  • 21 اسفند 1400 - 13:44
اجرای ۱۰۰ برنامه برای کاهش ناترازی برق تابستان ۱۴۰۱ / تعرفه‌های جدید آب از ابتدای فروردین اجرا می‌شود
وزیر نیرو از اجرای آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب از ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در مجموع برای کاهش مشکلات برقی تابستان ۱۴۰۱ یکصد برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش نیرو نیوز، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه بازدید از مرکز ۱۲۱ و مرکز دیسپچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زمستان امسال پس از چندسال پیاپی اولین زمستانی بود که خاموشی در آن اعمال نشد؛ با تلاش و مدیریتی که در سطوح مختلف صنعت برق صورت گرفت و با همکاری دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت، شاهد این موفقیت بودیم.

وی افزود: از زمانی که دولت مردمی شروع به کار کرد، در پیک تابستان ۱۴۰۰ با خاموشی‌های گسترده‌ای مواجه بودیم و علت اصلی آن هم عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید برق و فاصله جدی بین تقاضای مصرف و تولید برق در کشور بود.

* حداقل ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق تا تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شود

وزیر نیرو با بیان اینکه ” از روزهای ابتدایی فعالیت دولت، برنامه‌های وسیعی برای حل این مشکلات در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت”، گفت: برنامه‌های وزارت نیرو در دو محور خلاصه می‌شود؛ اول، توسعه ظرفیت های تولید است که در این زمینه برنامه ریزی کردیم برای پیک تابستان ۱۴۰۱، حداقل ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق وارد مدار بهره برداری شود که بخشی از این ظرفیت تا امروز وارد مدار شده و بقیه نیز تا تابستان ۱۴۰۱ وارد مدار خواهد شد.

وی ادامه داد: صبح امروز نیز یکی از این واحدها، که مربوط به نیروگاه چابهار بود وارد مدار شده و به شبکه سراسری برق کشور سنکرون شد و بقیه واحدها نیز یک به یک تکمیل شده و به مدار وارد می‌شوند.

محرابیان با بیان اینکه “این افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی یک رکورد تاریخی در صنعت برق است”، گفت: در سالهای گذشته رکورد راه اندازی و بهره برداری از ظرفیت‌های جدید نیروگاهی به میزان ۴۰۰۰ مگاوات را شاهد بوده‌ایم.

* برای مشترکان پرمصرف خانگی کنتور هوشمند نصب می‌شود

وزیر نیرو محور دوم مدیریت برق در سال ۱۴۰۱ را استفاده از ظرفیت‌های موجود در صنعت برق کشور برای مدیریت تقاضا اعلام کرد و گفت: یکی از ابزارهای مهم ما، نصب کنتورهای هوشمند است که بتوانیم مصارف را رویت پذیر کنیم که در این زمینه برنامه ریزی کرده‌ایم برای مشترکان پرمصرف خانگی، کنتورهای هوشمند نصب شود، این کار آغاز شده و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در مجموع برای کاهش مشکلات برقی تابستان ۱۴۰۱ یکصد برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفته که در دو محور افزایش ظرفیت تولید و مدیریت تقاضا هستند و با اجرای این برنامه‌ها، مشکلات به حداقل ممکن خواهد رسید.

* برنامه‌ریزی برای سنکرون شبکه برق ایران با روسیه و قطر

محرابیان با بیان اینکه “شبکه برق ایران تقریبا با تمام کشورهای همسایه سنکرون شده است”، گفت: درحال حاضر در تلاشیم شبکه برق ایران به کشورهایی چون قطر و روسیه نیز سنکرون شود.

وی ادامه داد: ما با کشورهایی که شبکه برق ایران با شبکه برق آنها سنکرون شده، مبادلات الکتریکی داریم، به طوری که در ایامی صادرات برق و در ایامی واردات برق داریم؛ با بسیاری از کشورهای اطراف، زمان پیک مصرف برق متفاوتی داریم و از این حیث، امکان تبادل برق داریم.

وزیر نیرو تصریح کرد: به طور متوسط در طول سال، تراز صادرات برق کشور از تراز واردات برق، بیشتر است.

وی افزود: در مورد کشور روسیه برنامه جدی داریم، مطالعات در حال تکمیل است، اخیرا جلسه‌ای را با وزیر انرژی روسیه و وزیر انرژی آذربایجان داشتیم، تا در حداقل زمان، بتوانیم شبکه برق ایران و روسیه را سنکرون کنیم.

* آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب به تصویب هیئت دولت رسید

محرابیان در خصوص آیین‌نامه تعرفه‌های جدید مصرف آب گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ آیین نامه تعرفه‌گذاری جدید آب تقدیم هیئت دولت شد و این آیین نامه جدید در جلسه قبلی هیئت دولت به تصویب رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه، مشترکانی که بر اساس الگو مصرف می‌کنند، هیچ‌گونه افزایش نرخی ندارند؛ اما مشترکانی که مصرف آب آنها بیش از الگوی مصرف است، با افزایش هزینه‌های مصرف آب مواجه خواهند شد، به طوری که به صورت پلکانی نرخ تعرفه‌های آنها افزایش پیدا می کند.

وزیر نیرو در خصوص زمان اجرای آیین‌نامه تعرفه‌های جدید آب گفت: از ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۱ این آیین‌نامه اجرایی می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=739668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. اگر واقعا وزیر نیرو بتواند در فاصله تابستان ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۱ به میزان ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید در تولید برق به مدار بهره برداری وارد کند، کار بزرگی انجام داده است، آن هم در این شرایط اقتصادی صنعت برق و مشکلات پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی این صنعت !

  2. مطمئنا تابستان ۱۴۰۱ خاموشی داریم. بعید است تیم فعلی بتواند ناترازی برق تابستان را به صفر برساند.

  3. کاش جزئیات آیین نامه تعرفه های جدید آب را هم اعلام می کردید.

  4. چقدر آب قراره گرون بشه؟

  5. محرابیان آدم پرتلاشی هست اما تابستان امسال وضعیت به شدت بحرانیه، باید از اردیبهشت به مردم بگن که خاموشی داریم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.