به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نیرو نیوز ،محسن جوهری، رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور اظهار داشت: شورای اقتصاد در جلسه فوقالعاده روز دوشنبه ١١ آذرماه ۱۳۹۸ بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینههای حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبه ای با عنوان حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز تصویب کرد که این مصوبه نقطه عطفی در تاریخ توسعه صنعت CNG بود.
وی افزود: به موجب این مصوبه و فعال شدن دوباره کارگاههای مجاز تبدیل خودروها، کارخانجات ساخت مخزن که پیش از این ورشکسته شده بودند با اشتغال زایی مجدد در این عرصه به مدار بهره برداری وارد شدند و شاهد نقش آفرینی مناسب توسعه CNG در سبد سوخت کشور و مدیریت مصرف بنزین بودیم.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته که از سامانه https://gcr.niopdc.ir رونمایی شد تا امروز که قریب به یکسال می گذرد، حدود ۱۰۰ هزار خودرو در این سامانه یا به دوگانه سوز تبدیل شده اند و یا در صف تبدیل قرار دارند.
وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی اقتصاد که بستر تبدیل رایگان خودروهای عمومی بنزین سوز به دوگانه سوز و تبدیل با تسهیلات ۷۵ درصدی خودروهای شخصی بنزین سوز به دوگانه سوز را فراهم کرده، موقعیتی بکر برای مالکان خودروهاست که بتوانند با حداقل هزینه، خودروی خود را به صورت مجاز و استاندارد تبدیل به دوگانه سوز کنند.
جوهری با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد در دولت دوازدهم تصویب شده و مربوط به سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است، گفت: احتمال اینکه این شرایط کم نظیر، دیگر در دولت سیزدهم و سالهای آینده تکرار نشود، وجود دارد؛ که در آن صورت، خودروهایی که امروز از شرایط تبدیل رایگان یا کم هزینه استفاده نکرده اند، در آینده حسرت موقعیت از دست رفته را خواهند خورد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور از تأثیر منفی خبر بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها در استقبال مردم از تبدیل خودروهایشان به دوگانه سوز CNG خبر داد و گفت: متأسفانه این مصوبه مجلس که در قالب بودجه سال جاری تصویب و ابلاغ شده، روی استقبال مردمی از طرح تبدیل خودروها به CNG سوز اثر منفی گذاشته و بخشی از مردم با تصور اینکه LPG به صورت استاندارد و در قالب زیرساختهای استاندارد در اختیارشان قرار خواهد گرفت منتظر این نوع سوخت هستند، در حالی که هیچ زیرساخت استانداردی برای توزیع LPG و تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز LPG در کشور وجود ندارد و با فرض اجرایی شدن مصوبه بازگشت LPG به سبد سوخت خودروها، نمی توان زیرساختهای عرضه این سوخت و تبدیل خودروها را در یکی دو سال آماده کرد.
انتهای پیام/تسنیم