• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

اولتیماتوم به بانک‌هایی که با نهضت ملی مسکن همکاری ندارند

  • کد خبر : 751305
  • 27 فروردین 1402 - 11:07
اولتیماتوم به بانک‌هایی که با نهضت ملی مسکن همکاری ندارند
طبق قانون باید ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی در اختیار بخش مسکن قرار گیرد اما تاکنون تخصیص چندانی صورت نگرفته که در جلسه اخیر شورای عالی مسکن بر پیگیری این موضوع و برخورد با بانک‌های متخلف تاکید شده است.

بالاخره بعد از ۸ ماه چشم انتظاری جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه بسیاری از دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها و استانداران که در طرح نهضت ملی مسکن باید همکاری می‌کردند حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه رئیس جمهور اولتیماتوم را به بانک‌هایی که کارنامه درخشانی در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن نداشتند، داد و اعلام کرد: بانک‌هایی که به جای پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات را در بخش‌های دیگر مانند پاساژ سازی و یا سایر پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کرده باشند، جریمه خواهند شد.

یکی از تکالیف قانونی طبق قانون جهش تولید مسکن این است که باید بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه ساخت مسکن اختصاص دهند. در جلسات مختلف شورای عالی مسکن اعلام شده که دو سال پیش ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن تعیین و ابلاغ شده و سهمیه تمامی بانک‌ها هم مشخص است، اما تخصیص چندانی صورت نگرفته است همچنین در سال گذشته هم ۵۴۸ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی اعلام و مجدد سهمیه تمامی بانک‌ها هم مشخص شد، اما در حال حاضر بانک ها تنها ۱۱ هزار میلیارد تومان قرار داد با متقاضیان بسته اند و تسهیلات خود مالکی روستایی و ودیعه مسکن به متقاضیا ن پرداخت کرده اند که طبق ارزیابی انجام شده تنها ۱۷ درصد از این تسهیلات محقق شده است.

بسیاری از سازندگان و انبوه سازان که از ابتدای اجرای این طرح به امید دریافت تسهیلات ورود پیدا کرده بودند بعد از گذشت دو سال با وجود قانون طرح جهش تولید مسکن هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده اند.

خلیل محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در این خصوص گفت: همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در استان تهران مناسب نبوده و بسیاری از سازندگان در تهران هنوز نتوانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند.

او گفت: از بانک‌ها پیگیر پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن هستیم و با اولتیماتوم رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی به طور قطع این موضوع پیگیری می‌شود.

همچنین محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای اجرای این طرح خوب نبوده است و دولت باید پیگیر پرداخت تسهیلات باشد.

او ادامه داد: بانک مرکزی باید بانک‌هایی را که در خصوص پرداخت تسهیلات کوتاهی کرده اند، جریمه کند. در این زمینه هم مجلس قانون طرح جهش تولید مسکن را مصوب کرده است و باید بانک ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که تاکنون کمتر از سه درصد پرداخت شده است.

همچنین فرشید ایلاتی کارشناس مسکن گفت: دولت باید الحاق اراضی از دستگاه‌های مختلف را با جدیت بیشتری دنبال کند چراکه تنها راه برای توسعه افقی شهر‌ها در کشور الحاق اراضی به شهر‌ها است که زمینه ساز تسریع در روند ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن می‌شود.

او ادامه داد: دولت باید برای کاهش هزینه‌ها در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن با جدیت ساخت خانه‌های ویلایی را به شرط تامین زیر ساخت دنبال کند که البته برای اجرای آن باید سازندگان و بانک‌ها همکاری داشته باشند.

ایلاتی توضیح داد: برای رونق و رشد تولید مسکن در کشور و برنامه ریزی جدی‌تر برای بازار مسکن باید هر ماه جلسه شورای عالی مسکن یا حضور شخص وزیر راه وشهرسازی برگزار شود.

براساس این گزارش دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را بسازد که بخشی از این واحد‌ها در قالب مسکن روستایی است؛ در حال حاضر بخش زیادی از این واحد‌ها ساخته شده و خوشبختانه با ویلایی سازی و یک طبقه سازی این واحد‌ها شاهد رونق و اجرای این طرح در روستا‌ها و شهر‌های کوچک هستیم. حال با برگزاری جلسه شورای عالی مسکن امیدواریم این بار شاهد همکاری بیشتر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن و یا حداقل جریمه شدن بانک‌هایی که در این پرداخت همکاری نکرده اند باشیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=751305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.