• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
11

مشتریان آسیایی نفت عربستان پریدند؟

  • کد خبر : 752378
  • 22 شهریور 1402 - 9:41
مشتریان آسیایی نفت عربستان پریدند؟
پالایشگاه‌های آسیا در پی کاهش بیشتر تولید عربستان سعودی که دسترسی به گریدهای نفتی ترش متوسط مورد علاقه آنها را کاهش داده است، مجبور شده‌اند در الگوهای خرید خود، تغییراتی صورت دهند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و از روسای گروه اوپک پلاس است، پنجم سپتامبر اعلام کرد کاهش داوطلبانه تولید خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را تا پایان سال میلادی جاری تمدید می‌کند. همزمان، روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ در این گروه است، کاهش تولید نفت خود به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را به مدت سه ماه تمدید کرد.

نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، در واکنش به این تصمیم، هفته گذشته برای اولین بار در ۱۰ ماه اخیر، به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. اما شاخص‌های اصلی بازار جهانی به سمت بخش شیرین سبک طیف نفت خام متمایل هستند، در حالی که تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس، بیشتر در بخش گریدهای نفتی ترش متوسط، ملموس است.

بسیاری از پالایشگاه‌های جدیدتر و پیچیده در آسیا، نفت ترش متوسط را ترجیح می‌دهند، زیرا در تولید سوخت‌هایی نظیر دیزل و سوخت جت، بازدهی بالاتری دارد و صادرات کمتر از سوی عربستان سعودی و چند تولیدکننده دیگر خاورمیانه مانند کویت و امارات عربی متحده، آنها را در موقعیت دشواری برای تامین خوراک مورد نیازشان قرار داده است. در نتیجه، قیمت این گریدها نسبت به شاخص‌های قیمت نفت شیرین سبک، افزایش بیشتری پیدا کرده است.

قیمت بالاتر گریدهای نفتی متوسط، روی جریان تجارت نفت در سراسر جهان تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال، هند که دومین واردکننده بزرگ نفت در آسیاست، به جای خرید گریدهای نفتی گران‌تر خاورمیانه، به استفاده از نفت اورال روسیه روی آورده است. در نتیجه تحریم‌های غربی علیه مسکو، نفت اورال روسیه با تخفیف زیادی نسبت به سایر گریدهای نفتی فروخته می‌شود اما این تخفیف، در هفته‌های اخیر، به میزان چشمگیری کمتر شده است. دلیل آن هم این است که پالایشگاه‌های هندی، به زحمت نفت ترش متوسط مانند اورال را تهیه می‌کنند و چاره چندانی بجز پرداخت پول بیشتری برای این گرید نفتی روسی ندارند.

طبق آمار گردآوری شده توسط شرکت کپلر، واردات هند از عراق در ژوئیه، ۲۹.۱۷ میلیون بشکه بود که بالاترین واردات ماهانه از ابتدای امسال تاکنون بوده است اما در اوت، به ۲۶.۴۳ میلیون بشکه کاهش یافت و در سپتامبر هم به حدود ۲۴.۶۳ میلیون بشکه کاهش پیدا خواهد کرد.

چین هم الگوهای خرید خود را تغییر داده و واردات از تامین کنندگان دیگر خارج از گروه اوپک پلاس را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، ارزیابی میزان واردات نفت از ایران به چین، به دلیل عدم انتشار رسمی آمار خرید، دشوار است اما شرکت کپلر برآورد کرده است که واردات چین از ایران در سپتامبر، به ۲۸.۷ میلیون بشکه می‌رسد و بالاترین واردات از آوریل سال ۲۰۱۹ خواهد بود و دو برابر سطح واردات مشاهده شده در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۳ است.

چین واردات از آمریکا را هم افزایش داده است و کپلر انتظار دارد که ۱۰.۱۷ میلیون بشکه نفت در سپتامبر از این کشور وارد کند و میزان واردات در اکتبر، به ۱۷.۲۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کند.

همچنین واردات چین از برزیل در سپتامبر، به ۲۹.۰۷ میلیون بشکه می‌رسد که بالاترین میزان واردات در سه سال اخیر خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، تلاش برای خرید نفت ارزان‌تر از تولیدکنندگان دیگری بجز گروه اوپک پلاس، ممکن است باعث کاهش هزینه‌های واردات شود اما گاهی باعث استفاده بهینه کمتر از واحدهای پالایشی شده و در نتیجه، سوخت‌های سبک‌تری مانند بنزین و نفتای بیشتر تولید شده و در مقابل، دیزل و سوخت جت کمتری تولید می‌شوند.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://eghtesadmosbat.ir/?p=752378

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.